Diğer
BibTex RIS Kaynak Göster

DIETER RAMS’IN TASARIM ANLAYIŞI

Yıl 2017, Sayı: 8, 655 - 662, 30.07.2017

Öz

Tasarım, çizgi, şekil, biçim, renk ve malzeme gibi insan duyuları ile algılanan çeşitli unsurlardan oluşan bir bütündür. Tasarım, ülkelerin ekonomik açıdan dünya piyasalarındaki rekabet güçlerini büyük ölçüde etkilemektedir. 18. Yüzyılın ikinci yarısında endüstri ürünleri tasarımı gereksinimi artmıştır. Güzel Sanatlar ile endüstrinin birleştirilmesi sonucu tasarım eğitiminin verilebilmesi için ilk kez 1836 yılında Londra Tasarım Okulu kurulmuş ve Uygulamalı Güzel Sanatlar Eğitimi veren okullar açılmıştır. Almanya’da İkinci Dünya Savaşı sonrasında Uygulamalı Sanatlar Koleji olarak bazı okullar yeniden planlanmıştır. Kendisi de bir Uygulamalı Sanatlar Koleji mezunu olan Dieter Rams, 1955 yılında Braun Firması’nda endüstri ürünleri tasarımcısı olarak göreve başlamıştır. Rams, iyi bir tasarımda olması gereken niteliklerin gereksiz olan her şeyden uzak durulması ile mümkün olacağını savunmuştur. Dieter Rams, endüstriyel tasarım anlayışını; “Daha az ama daha iyi! Çok daha az ama çok daha iyi” sözleriyle en net şekilde ortaya koymuştur. Tasarım felsefesine yeni bir boyut getiren Rams, iyi tasarım için gereken 10 temel prensip anlayışı ile tasarım dünyasında saygın bir yer edinmiştir. 

Kaynakça

  • Alp, Özlem. 2009. “Uygulamalı Sanatlar Eğitiminde Tasarım, Yapı, İşlev, Estetik ve Algı Sorunu”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 48-59.
  • Arndt, H.K., Dziubaczyk, B., Mokosch, M., 2014. “Impact of Design on the Sustainability of Mobile Applications”, Environmental Science and Engineering, 13-24.
  • Büyüköztürk, Ş. 2004. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakır, H. 2010. “DAM Notları”, Mimar.ist, 38: 4-5.
  • Dilmaç, O. 2015. “Tasarım Eğitimi Tarihi ve William Morris”, İdil, 4(16): 1-16.
  • Erbuğ, Ç., Yolal, C., Yurtseven, A. 1993. “Tasarım Eğitiminde Ergonomi: Elektrik Süpürgesi Örneği”, ODTÜ MFD, 13: 67-75.
  • Gaver, W. 2012. “What Should We Except From Research Through Design”, CHI, 937-946.
  • Gerber, S., Gerber, S., Krüger, P., Arndt, H.K. 2012. “Good Design is EnvironmentallyFriendly.” – Discussion of Rams‘ Principle in Context of the Software Life Cycle”, EnviroInfo 2012, 649-656.
  • Holm, L., Johansson, U. 2005. “Marketing and Design: Rivals of Partners?”, Design Management Review, 36-41.
  • İnal, İ. 2015. “Tasarım ve Sanat Pratiklerinin, Tarihsel Süreç Üzerinden, Toplumla İlişkilenmeleri”, Eğitim Bilim Toplum, 13(52): 43-69.
  • Küçükerman, Ö. 1997. Endüstri İçin ürün Tasarımında Adımlar, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Lovell, S. 2011. Dieter Rams: As Little Design As Possible, London: Phaidon Press.
  • Nunziante, P. 2011. “ Dieter Rams Progettista D’interfacce”, Op. cit., 140: 29-39.
  • Rams, D. 1983. “Industrial Design in a Time of Change”, Materials & Design, 4: 706-709.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. 2011. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

DESIGN MENTALITY OF DIETER RAMS

Yıl 2017, Sayı: 8, 655 - 662, 30.07.2017

Öz

Design is composed of various elements perceived by human senses such as; line, shape, form, color and material. Design influences the competitiveness of economies of the countries in the world market. In the second half of the 18th century, the need for designing industrial products increased significantly. For the first time in 1836, the London Design School was established and the Schools of Applied Fine Arts were opened for the first time in order to give design education. In Germany after the Second World War some schools were re-planned as Applied Arts Colleges. Dieter Rams, who was graduated from Applied Arts College, started to work as a industrial designer in Braun Company in 1955. Dieter Rams publicized a statement that "Less but better! Much fewer but much better ". With these headwords he changed the design language decisively. Rams gained a reputation in the design world with his 10 basic principles for good design. 

Kaynakça

  • Alp, Özlem. 2009. “Uygulamalı Sanatlar Eğitiminde Tasarım, Yapı, İşlev, Estetik ve Algı Sorunu”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1): 48-59.
  • Arndt, H.K., Dziubaczyk, B., Mokosch, M., 2014. “Impact of Design on the Sustainability of Mobile Applications”, Environmental Science and Engineering, 13-24.
  • Büyüköztürk, Ş. 2004. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Çakır, H. 2010. “DAM Notları”, Mimar.ist, 38: 4-5.
  • Dilmaç, O. 2015. “Tasarım Eğitimi Tarihi ve William Morris”, İdil, 4(16): 1-16.
  • Erbuğ, Ç., Yolal, C., Yurtseven, A. 1993. “Tasarım Eğitiminde Ergonomi: Elektrik Süpürgesi Örneği”, ODTÜ MFD, 13: 67-75.
  • Gaver, W. 2012. “What Should We Except From Research Through Design”, CHI, 937-946.
  • Gerber, S., Gerber, S., Krüger, P., Arndt, H.K. 2012. “Good Design is EnvironmentallyFriendly.” – Discussion of Rams‘ Principle in Context of the Software Life Cycle”, EnviroInfo 2012, 649-656.
  • Holm, L., Johansson, U. 2005. “Marketing and Design: Rivals of Partners?”, Design Management Review, 36-41.
  • İnal, İ. 2015. “Tasarım ve Sanat Pratiklerinin, Tarihsel Süreç Üzerinden, Toplumla İlişkilenmeleri”, Eğitim Bilim Toplum, 13(52): 43-69.
  • Küçükerman, Ö. 1997. Endüstri İçin ürün Tasarımında Adımlar, İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi Yayınları.
  • Lovell, S. 2011. Dieter Rams: As Little Design As Possible, London: Phaidon Press.
  • Nunziante, P. 2011. “ Dieter Rams Progettista D’interfacce”, Op. cit., 140: 29-39.
  • Rams, D. 1983. “Industrial Design in a Time of Change”, Materials & Design, 4: 706-709.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. 2011. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER/ARTICLES
Yazarlar

BANU Akgün

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 7 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

Chicago Akgün, BANU. “DIETER RAMS’IN TASARIM ANLAYIŞI”. Art - Sanat, sy. 8 (Temmuz 2017): 655-62.