The concept of space, which is constantly reshaped within the routine activity of geography, forms its contexts through the processes it undergoes, and constructs its basic relations through the “other”. This relationality, which embodies all kinds of dichotomic constructs such as good-bad, beautiful-ugly, and political-apolitical, can have a natural fiction or be based on hegemonic structuralism loaded with ideology. While it can ensure the continuity of individual and collective culture, identity, and memory, it can also commodify the reproduction of all kinds of power elements. Therefore, the relational relations of space can only be understood depending on when, where, and by whom it is constructed. Football spaces, where this relationality is intensely embedded, are constantly reproduced by different actors at different scales and presented to the daily life consumption of individuals and societies in new contexts. In this context, this article aims to analyze the relational contexts of football spaces in the case of the Qatar World Cup. In the study, in which the qualitative research method was used, the data obtained from Twitter users during the 2022 World Cup were analyzed using content and descriptive analysis techniques. As a result of the research, it was understood that football spaces have multi-layered sociopolitical, economic, and cultural contexts constructed by both individual and ideological actors and systems.
Critical Human Geography Culture Industry Cultural And Political Geography Football Hegemony Relational Space Sports Geography
Coğrafyanın rutin eylemselliği içerisinde sürekli olarak yeniden şekillenen mekân kavramı, uğradığı süreçlerle bağlamlarını oluşturarak “öteki” üzerinden temel ilişkilerini inşa etmektedir. İyi-kötü, güzel-çirkin, politik-apolitik gibi her türlü dikotomik kurulumu bünyesinde barındıran bu ilişkisellik doğal bir kurguya sahip olabildiği gibi ideoloji yüklü hegemonik bir yapısallığa da dayanabilmektedir. Bireysel ve kolektif kültürün, kimliğin ve belleğin sürekliliğini sağlayabilirken aynı zamanda her türlü güç unsurunun yeniden üretimini metalaştırılabilmektedir. Dolayısıyla mekânın ilişkisel bağıntıları ancak ne zaman, nerede ve kim tarafından kurgulandığına bağlı olarak anlaşılabilmektedir. Bu ilişkiselliğin yoğun bir şekilde içerimlendiği futbol mekânları ise farklı aktörler tarafından farklı ölçeklerde sürekli olarak yeniden üretilmekte ve yeni bağlamlarıyla birey ve toplumların gündelik yaşam tüketimine sunulmaktadır. Bu kapsamda bu makalede, Katar Dünya Kupası örnekleminde futbol mekânlarının ilişkisel bağıntılarının analiz edilmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı çalışmada 2022 Dünya Kupası sürecinde Twitter kullanıcılarından elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda futbol mekânlarının hem birey hem de ideolojik aktörler ve sistemler tarafından kurgulanan çok katmanlı sosyopolitik, ekonomik ve kültürel bağlamlara sahip olduğu anlaşılmıştır.
Eleştirel Beşerî Coğrafya Futbol Hegemonya İlişkisel Mekân Kültür Endüstrisi Kültürel ve Siyasal Coğrafya Spor Coğrafyası
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fiziksel Coğrafya ve Çevre Jeolojisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 47 |