Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANLATISAL YAPI ÇÖZÜMLENMESİ VE REKLAM İLETİŞİMİNDE “ANLATI YERLEMLERİ”

Yıl 2013, Sayı: 30, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Her marka, göstergelerden yararlanarak
kendisine bir tür “imgeler bütünü” ve bir “anlamlar evreni” yaratır. Böylelikle
kendini diğer markalar arasında “farklı kılma” amacındadır. Peki reklam
iletileri aracılığıyla, markalar, ürünler “nasıl” farklı kılınmaktadır ve
“nasıl” diğerine göre bireyleri satın alma sürecine ikna etmektedir? Hiç
kuşkusuz, reklamda kullanılan dilsel ve görsel göstergeler reklamı yapılan
nesne/hizmet ya da marka ile ilgili belli bir “çağrışımlar bütünü”
yaratmaktadır. Markalar açısından, söz konusu “çağrışımlar bütünü” son derece
önemlidir; böylelikle markalar tüketicileri “ikna” edebilmektedir. İkna
sürecinde ise, reklam iletileri markalara destek vermektedir. Peki reklam
iletilerinin ikna ediciliği nereden kaynaklanmaktadır? Hiç kuşkusuz, her
anlatıda olduğu gibi, reklam iletilerinde, anlatılarında karşımıza çıkan temel
üç öğe ile: Kişi, Zaman ve Uzam. Bir başka deyişle, Sayın Prof.Dr.Tahsin
Yücel’in “anlatı yerlemleri” olarak tanımladığı öğelerle; eyleyen ve tümleyen
öğelerle.

Kaynakça

  • Baudrillard,, Jean: Nesneler Sistemi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2004
  • Baudrillard, Jean: Simülakrlar ve Simülasyon, Ankara, Doğu Batı, 1982
  • Cevizci, Ahmet: Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma, 2000.
  • Fresnault-Deruelle, Pierre: L’Eloquence des images, Paris, PUF, 1993
  • Kıran, Zeynel, Kıran, Ayşe: Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara, Seçkin Yayınları, 2007
  • Kocabaş, Füsun, Elden, Müge: Reklam ve Yaratıcı Strateji, İstanbul, Yayınevi , 1997
  • Küçükerdoğan, Rengin: “Gerçek Güzellik” ya da ‘Gerçek Yalanlar’ Reklamlar Aracılığıyla Tüketilen ‘Güzellik’ ve Göstergeler”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014
  • O’Shaughnessy J. , O’ Shaughnessy, N.Jackson: Persuasion in Advertising, London, Routledge, 2004
  • Öztokat, Nedret: “Anlam Alanı Olarak Özne ve Beden”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014.
  • Ries, Laura: Görsel Çekiç, İstanbul, Mediacat, 2012.
  • T.Hall, Edward: “Proxémique”, La nouvelle communication, Paris, Seuil, 1981.
  • Williamson, Judith: Reklamların Dili, Ankara, Ütopya., 2001.
  • Yücel, Tahsin: Göstergeler, İstanbul, Can, 2006.
  • Yücel, Tahsin: Anlatı Yerlemleri, İstanbul, YKY, 1993.
Yıl 2013, Sayı: 30, 0 - 0, 26.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Baudrillard,, Jean: Nesneler Sistemi, İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 2004
  • Baudrillard, Jean: Simülakrlar ve Simülasyon, Ankara, Doğu Batı, 1982
  • Cevizci, Ahmet: Felsefe Sözlüğü, İstanbul, Paradigma, 2000.
  • Fresnault-Deruelle, Pierre: L’Eloquence des images, Paris, PUF, 1993
  • Kıran, Zeynel, Kıran, Ayşe: Yazınsal Okuma Süreçleri, Ankara, Seçkin Yayınları, 2007
  • Kocabaş, Füsun, Elden, Müge: Reklam ve Yaratıcı Strateji, İstanbul, Yayınevi , 1997
  • Küçükerdoğan, Rengin: “Gerçek Güzellik” ya da ‘Gerçek Yalanlar’ Reklamlar Aracılığıyla Tüketilen ‘Güzellik’ ve Göstergeler”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014
  • O’Shaughnessy J. , O’ Shaughnessy, N.Jackson: Persuasion in Advertising, London, Routledge, 2004
  • Öztokat, Nedret: “Anlam Alanı Olarak Özne ve Beden”, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim (ed.Ahmet Güneş), İstanbul, Literatürk, 2014.
  • Ries, Laura: Görsel Çekiç, İstanbul, Mediacat, 2012.
  • T.Hall, Edward: “Proxémique”, La nouvelle communication, Paris, Seuil, 1981.
  • Williamson, Judith: Reklamların Dili, Ankara, Ütopya., 2001.
  • Yücel, Tahsin: Göstergeler, İstanbul, Can, 2006.
  • Yücel, Tahsin: Anlatı Yerlemleri, İstanbul, YKY, 1993.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Rengin Küçükerdoğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Küçükerdoğan, R. (2016). ANLATISAL YAPI ÇÖZÜMLENMESİ VE REKLAM İLETİŞİMİNDE “ANLATI YERLEMLERİ”. Dilbilim(30).