Bu çalışmanın amacı, Platon’un ruh (psykhē) anlayışına konuyla ilgili metinleri
çerçevesinde bir çözümleme sunmaktır. Bu doğrultuda, öncelikle Platon’un ruh
anlayışını evren tasavvurunun içine örgülediği vurgulanacak, bu nedenle doğrudan
doğruya bu meselenin işlendiği Timaios diyaloğu ele alınıp orada tartışılan “cismani
evrenin yaratılışı,” “evrenin ruhunun (psykhē pantos) teşkili” ve “evrenin ruhunun
mayasından diğer ruhların yaratılışı” gibi konular irdelenecek, ayrıca bu süreçte
zanaatkâr bir tanrı olarak Dēmiourgos ve diğer tanrıların üstlendiği rol üzerinde
durulacaktır. Ardından Dēmiourgos’un evrenin ruhundan arta kalanlarla yarattığı
ölümsüz ruha karşılık, diğer tanrıların eliyle şekillenen ölümlü ruhun mahiyeti
incelenecektir. Bu bağlamda ölümsüz ruh ile ölümlü ruh veya beden arasındaki ilişki
tartışmaya açılarak ruhun “akıl” (to logistikon), “heyecan” (to thymoeides) ve “iştah” (to
epithymētikon) şeklinde adlandırılan bölümleri veya işlevleri açıklanacaktır. Ruhun
bedenlenip cismani evrene inişi ve bu bedenlenme sürecinde söz konusu temel
işlevlerinin bedenin hangi bölgelerinde konumlandırıldığı, yine Timaios diyaloğu
ışığında gösterilmeye çalışılacaktır. Daha sonra ruhun üç bölümlü veya üç işlevli
yapısı, Phaidros diyaloğunda işlenen “kanatlı at” mitosuyla örneklendirilecek, bu
sayede ruhun bedenlenme sürecine ve bedenlenmeden önceki semavi yaşayışına,
başka deyişle göğün üstünde bir mekânda (hyperouranion topon) yer alan idea’lar
âlemini temaşa etme (theōria) anına ışık tutulacaktır. Böylelikle hem Timaios hem
de Phaidros diyaloglarında yer alan anlatımlar birbiriyle ilişkilendirilerek Platon’un
ruh anlayışı açıklığa kavuşturulacak; sonuç olarak Platon’a göre ruhun hakiki âlem
ile bu dünya arasındaki bağlantıyı tesis edebilme imkânına sahip bir varlık olduğu,
bu nedenle onun varlık ve bilgi anlayışının düğüm noktasını oluşturduğu ortaya
konmaya çalışılacaktır.
Evren (Kosmos) Ruh (Psykhē) Evrenin Ruhu (Psykhē Pantos) Zanaatkâr Tanrı (Dēmiourgos) Beden (Sōma)
-
The aim of this study is to present an analysis of Plato’s view of soul (psykhē) within
the framework of his extant works on this matter. In this regard, Plato’s view of soul
is emphasized to be woven into his cosmological theory. Therefore, this study will
examine in detail the Timaeus dialogue in which this issue is discussed and scrutinize the subjects treated in this work such as the creation of the corporeal universe, the formation of the World-soul (psykhē pantos),
and the creation of other souls from the nature of the World-soul. Then the study will clarify the role of Demiurge as a craftsman
as well as the roles of the other gods in this process, after which the nature of the mortal soul formed by the other gods apart
from the immortal soul Demiurge had created with the remains of the World-soul will be analyzed. In this context, the study
will question the relationship between the immortal and the mortal soul and explain the parts or functions of the soul known
as the logistikon [reason], the thymoeides [spirit], and the epithymētikon [appetite]. Again, the study will attempt to show in
light of Timaeus the embodiment of the soul, its descent to the corporal universe, and where in the body its aforementioned
functions are located in this process. Next, the study will exemplify the three-part/functional nature of the soul through the
myth of the winged soul in Phaedrus and by this means shed light on the process of the soul’s embodiment and celestial life
before being embodied, namely the moment of the contemplation (theōria) of the realm of Ideas located in a region above the
heavens (hyperouranion topon). Thus, the study will relate the narrations in Timaeus and Phaedrus to one another and clarify
Plato’s view of the soul. As a result, the study will try to show that the soul according to Plato is a living being with the ability
to establish connections between the realm of ideas and this world and that this therefore constitutes a vital point regarding
Plato’s understanding of being and knowledge.
Universe (Kosmos) Soul (Psykhē) World-Soul (Psykhē Pantos) Demiurge (Dēmiourgos) Body (Sōma)
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 56 |