Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 10, 20.04.2016

Öz

Günümüzde üstün yetenekli çocuklar ve onların
eğitimsel ihtiyaçları büyük önem taşımaktır. Diğer normal gelişim gösteren
çocuklarla birlikte aynı sınıf ortamlarında eğitim gören üstün yetenekli
çocuklar, bu sınıf ortamlarında eğitimsel ve gelişimsel ihtiyaçlarına yönelik
uygulamalardan yoksun kalmaktadırlar. Öğretmenler, sınıf uygulamalarını ve ders
planlarını bu çocuklara göre farklılaştırabilmek konusunda bilgisiz ya da
yetersiz kalmaktadırlar. Bu nedenle, öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklar
hakkında eğitimi çok önemlidir. Bu amaçla düzenlenen “Sınıfımdaki Üstün Yetenekli
Çocuk Eğitimci Eğitimi” nde, öğretmenlere üstün yetenekli çocuklar hakkında 3
ayrı modülden oluşan eğitim verilmiştir. Bu çalışmada, eğitime katılan 20
öğretmenin eğitim öncesi ve sonrasında üstün yetenekli çocuklar ve onlara
yönelik uygulamalar hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı öğretmen
görüşlerindeki değişiklikleri ortaya çıkarmaktadır. İçerik analizi yöntemi ile
ön görüşme ve son görüşme formları değerlendiren öğretmen görüşlerindeki
değişiklikler 4 ana kategoride
toplanmıştır. Öğretmen görüşleri; “Sınıf İçi Eğitim Fırsatlarının
Farkında Olma”, “Okul Dışı Eğitim-Yönlendirme Fırsatlarının Farkında Olma”, “Üstün
Yetenekli Çocuklar Hakkında Özgüven-Yeterlilik Görüşleri” “Sınıftaki Üstün
Yetenekli Çocukları Belirleme”
deki değişiklikler olarak
ele alınmıştır. Bu çalışma, teori ve uygulamada var olan sınıflardaki üstün
yetenekli çocuklara uygun eğitim sağlama sorununa çözüm önermesi bakımından
önemli bir boşluğu doldurmaktadır. Benzer çalışmalarla, öğretmenlere
sınıflarındaki üstün yetenekli çocukları tanımalarını, sınıf içi ve okul dışı
uygulamalar hakkında bilgilerini ve farkındalıklarını arttırmalarını sağlayacak
bilimsel altyapılı eğitimlerin yaygın bir şekilde sağlanması ve bu eğitimlerin
etkilikleri ile öğretmen ve öğrencileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi
gerekmektedir.

Kaynakça

  • Baykoç, N. ve Aydemir, D. (2014, Nisan). NB ilgi yetenek alanları üstün yetenekliler haftasonu özel grup çalışmaları değerlendirmeleri. ICECI 2014 Uluslararası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresinde sunulan bildiri, Antalya.
  • Baykoç, N. ve Aydemir, D. (2014, Nisan). 3 yaşındaki üstün yetenekli çocuklarda sayı algısı kavramı.ICECI 2014 Uluslararası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresinde sunulan bildiri, Antalya.
  • Baykoç Dönmez, N. ve Aydemir, D. (2014) Öğretmenin el kitabı. NB Çocuk ve Genç Gelişim Enstitüsü Yayınları, ISBN-0002901.
  • Baykoç Dönmez, N., Aydemir, D. ve Uyaroğlu, B. (2013). Analyzing the effectivenes of interest and ability domains weekend special group programs for gifted and talented students. Elsevier-Procedia Social and Behavioral Sciences, 89, 171-175.
  • Baykoç Dönmez, N., Aydemir, D., Uyaroğlu, B. ve Akyol, Ç. (2012). A new dimension in education of Turkish children. Elsevier Procedia Social and Behavioral Scıences, 47, 2005-200
  • Baykoc Donmez, N. ve Uyaroglu, B. (2011, Temmuz). NB interest and ability domains development program. The International Centre for Innovatıon in Education . Excellence in Education-Giftedness,Creavity and Development Kongresinde sunulan bildiri, İstanbul.
  • Baykoç Dönmez, N. (Ed.). (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Baykoç Dönmez, N. (Ed.). (2010). Öğretmenlik programları için özel eğitim. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2009). Oualitative inquiry and research design:Choosing among five traditions (3rd Ed.) Thousan Oaks, CA: Sage.
  • Diezmann, C. M., & Watters, J. (2001). The collaboration of mathematically gifted students on challenging tasks. Journal for the Education of the Gifted, 25, 7-31.
  • Chamberlin, S. A. (2002). Analysis of interest during and after model. Children, 37(4), 1-8.
  • Dimitriadis, C. (2011). Provision for mathematically gifted children in eliciting activities: A comparison of gifted and general population students. Dissertation Abstracts International, 64, 23-79.
  • Freeman, J. (2000) Families: the essential context for gifts and talents, in: K. gifted students on challenging tasks. Journal for the Education of the Gifted, 25, 7–31.
  • Katerina, K., Maria K., Polina, I., Maria, E., Constantinos, C.,& Marios, P. (2010). Perceptions on teaching the mathematically gifted. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp.1781-1790). Lyon: Institut National de Recherche PédagogiqueKrutetski.
  • Rotigel, J. V., & Fello, S. (2004). Mathematically gifted students: How can Saunders, C.L. (2003). Case study: A gifted child at risk. The Journal of Secondary Gifted Education, 14(2), 100-106.
  • Seeley, K. (2004). Gifted and talented students at risk. Focus on Exceptional
  • Sriraman, B., & Sondergaard, B. (2009). On bringing interdisciplinary ideas to gifted education. In S. Larisa (Ed.), International handbook on giftedness (pp 1235-1256). Springer Netherlands.
  • Van de Walle, J., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). Elementary and we meet their needs? Gifted Child Today, 27(4), 46-51.
  • Westberg, K. L., Archambault, F. X., Dobyns, S. M., & Salvin, T. J. (1993). An observational study of instructional and curricular practices used with gifted and talented students in regular classrooms. Storrs: The National Research Center on the Gifted and Talented.
  • Wilkins, M. M., Wilkins, J. L. M., & Oliver, T. (2006). Differentiating the curriculum for elementary gifted mathematics students. Teaching Children Mathematics, 13(1), 6-13.

Exploring The Effects of “Education of Teacher About Gifted Student in My Classroom” On The Differences of Teachers’ Views

Yıl 2016, Cilt: 13 Sayı: 1, 1 - 10, 20.04.2016

Öz

Nowadays, gifted students and their
educational needs have great importance. Gifted students who are educated
together with other random students are deprived of applications suitable for
their educational and developmental needs. Teachers are not knowledgeable about
or aware of how they can differentiate their lessons in accordance with the
needs of these students. Hence, education of teachers in terms of gifted
students is crucial. “Education of Teacher about Gifted Students in My
Classroom” was carried out based on this purpose and teachers were educated
about gifted students with a program comprised of 3 modules.  In this study, differences in the views of 20
teachers who participated in this education about gifted students and in-class
and out-of-class applications for these students were analyzed. The aim of this
study is to explore the differences of the teacher views. The differences of
views from pre and post views in the forms were analyzed by means of content
analysis and the data were collected in four main categories. In these
categories, teacher views were handled as “Awareness of In-Class Practices”, “Awareness
of the Opportunities for Extra-Curricular Practices Out-of- School” “The Self
Efficacy Competency about Gifted Students” and 
“ Identifying Gifted Student in Classroom”. This study fills a
significant gap both in theory and practice by offering suggestions for the gifted
education problems and providing an appropriate education.  There is a need to conduct similar studies
based on scientific solutions and analyze the effects and efficacy of these
studies on students and teachers to identify and know the gifted students
and  to increase the awareness of and get
knowledgeable about in and out-of class activities.

Kaynakça

  • Baykoç, N. ve Aydemir, D. (2014, Nisan). NB ilgi yetenek alanları üstün yetenekliler haftasonu özel grup çalışmaları değerlendirmeleri. ICECI 2014 Uluslararası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresinde sunulan bildiri, Antalya.
  • Baykoç, N. ve Aydemir, D. (2014, Nisan). 3 yaşındaki üstün yetenekli çocuklarda sayı algısı kavramı.ICECI 2014 Uluslararası Erken Çocuklukta Müdahale Kongresinde sunulan bildiri, Antalya.
  • Baykoç Dönmez, N. ve Aydemir, D. (2014) Öğretmenin el kitabı. NB Çocuk ve Genç Gelişim Enstitüsü Yayınları, ISBN-0002901.
  • Baykoç Dönmez, N., Aydemir, D. ve Uyaroğlu, B. (2013). Analyzing the effectivenes of interest and ability domains weekend special group programs for gifted and talented students. Elsevier-Procedia Social and Behavioral Sciences, 89, 171-175.
  • Baykoç Dönmez, N., Aydemir, D., Uyaroğlu, B. ve Akyol, Ç. (2012). A new dimension in education of Turkish children. Elsevier Procedia Social and Behavioral Scıences, 47, 2005-200
  • Baykoc Donmez, N. ve Uyaroglu, B. (2011, Temmuz). NB interest and ability domains development program. The International Centre for Innovatıon in Education . Excellence in Education-Giftedness,Creavity and Development Kongresinde sunulan bildiri, İstanbul.
  • Baykoç Dönmez, N. (Ed.). (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. Ankara: Eğiten Kitap Yayınevi.
  • Baykoç Dönmez, N. (Ed.). (2010). Öğretmenlik programları için özel eğitim. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2009). Oualitative inquiry and research design:Choosing among five traditions (3rd Ed.) Thousan Oaks, CA: Sage.
  • Diezmann, C. M., & Watters, J. (2001). The collaboration of mathematically gifted students on challenging tasks. Journal for the Education of the Gifted, 25, 7-31.
  • Chamberlin, S. A. (2002). Analysis of interest during and after model. Children, 37(4), 1-8.
  • Dimitriadis, C. (2011). Provision for mathematically gifted children in eliciting activities: A comparison of gifted and general population students. Dissertation Abstracts International, 64, 23-79.
  • Freeman, J. (2000) Families: the essential context for gifts and talents, in: K. gifted students on challenging tasks. Journal for the Education of the Gifted, 25, 7–31.
  • Katerina, K., Maria K., Polina, I., Maria, E., Constantinos, C.,& Marios, P. (2010). Perceptions on teaching the mathematically gifted. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp.1781-1790). Lyon: Institut National de Recherche PédagogiqueKrutetski.
  • Rotigel, J. V., & Fello, S. (2004). Mathematically gifted students: How can Saunders, C.L. (2003). Case study: A gifted child at risk. The Journal of Secondary Gifted Education, 14(2), 100-106.
  • Seeley, K. (2004). Gifted and talented students at risk. Focus on Exceptional
  • Sriraman, B., & Sondergaard, B. (2009). On bringing interdisciplinary ideas to gifted education. In S. Larisa (Ed.), International handbook on giftedness (pp 1235-1256). Springer Netherlands.
  • Van de Walle, J., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2013). Elementary and we meet their needs? Gifted Child Today, 27(4), 46-51.
  • Westberg, K. L., Archambault, F. X., Dobyns, S. M., & Salvin, T. J. (1993). An observational study of instructional and curricular practices used with gifted and talented students in regular classrooms. Storrs: The National Research Center on the Gifted and Talented.
  • Wilkins, M. M., Wilkins, J. L. M., & Oliver, T. (2006). Differentiating the curriculum for elementary gifted mathematics students. Teaching Children Mathematics, 13(1), 6-13.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Bildiri
Yazarlar

Necate Baykoç

Duygu Özdemir

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baykoç, N., & Özdemir, D. (2016). SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI. HAYEF Journal of Education, 13(1), 1-10.
AMA Baykoç N, Özdemir D. SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI. HAYEF Journal of Education. Nisan 2016;13(1):1-10.
Chicago Baykoç, Necate, ve Duygu Özdemir. “SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI”. HAYEF Journal of Education 13, sy. 1 (Nisan 2016): 1-10.
EndNote Baykoç N, Özdemir D (01 Nisan 2016) SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI. HAYEF Journal of Education 13 1 1–10.
IEEE N. Baykoç ve D. Özdemir, “SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI”, HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 1, ss. 1–10, 2016.
ISNAD Baykoç, Necate - Özdemir, Duygu. “SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI”. HAYEF Journal of Education 13/1 (Nisan 2016), 1-10.
JAMA Baykoç N, Özdemir D. SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI. HAYEF Journal of Education. 2016;13:1–10.
MLA Baykoç, Necate ve Duygu Özdemir. “SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI”. HAYEF Journal of Education, c. 13, sy. 1, 2016, ss. 1-10.
Vancouver Baykoç N, Özdemir D. SINIFIMDAKİ ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUK EĞİTİMCİ EĞİTİMİNİN ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNDEKİ DEĞİŞİKLİKLERE KATKISI. HAYEF Journal of Education. 2016;13(1):1-10.