Günümüzde üstün yetenekli çocuklar ve onların
eğitimsel ihtiyaçları büyük önem taşımaktır. Diğer normal gelişim gösteren
çocuklarla birlikte aynı sınıf ortamlarında eğitim gören üstün yetenekli
çocuklar, bu sınıf ortamlarında eğitimsel ve gelişimsel ihtiyaçlarına yönelik
uygulamalardan yoksun kalmaktadırlar. Öğretmenler, sınıf uygulamalarını ve ders
planlarını bu çocuklara göre farklılaştırabilmek konusunda bilgisiz ya da
yetersiz kalmaktadırlar. Bu nedenle, öğretmenlerin üstün yetenekli çocuklar
hakkında eğitimi çok önemlidir. Bu amaçla düzenlenen “Sınıfımdaki Üstün Yetenekli
Çocuk Eğitimci Eğitimi” nde, öğretmenlere üstün yetenekli çocuklar hakkında 3
ayrı modülden oluşan eğitim verilmiştir. Bu çalışmada, eğitime katılan 20
öğretmenin eğitim öncesi ve sonrasında üstün yetenekli çocuklar ve onlara
yönelik uygulamalar hakkındaki görüşleri incelenmiştir. Çalışmanın amacı öğretmen
görüşlerindeki değişiklikleri ortaya çıkarmaktadır. İçerik analizi yöntemi ile
ön görüşme ve son görüşme formları değerlendiren öğretmen görüşlerindeki
değişiklikler 4 ana kategoride toplanmıştır. Öğretmen görüşleri; “Sınıf İçi Eğitim Fırsatlarının
Farkında Olma”, “Okul Dışı Eğitim-Yönlendirme Fırsatlarının Farkında Olma”, “Üstün
Yetenekli Çocuklar Hakkında Özgüven-Yeterlilik Görüşleri” “Sınıftaki Üstün
Yetenekli Çocukları Belirleme”deki değişiklikler olarak
ele alınmıştır. Bu çalışma, teori ve uygulamada var olan sınıflardaki üstün
yetenekli çocuklara uygun eğitim sağlama sorununa çözüm önermesi bakımından
önemli bir boşluğu doldurmaktadır. Benzer çalışmalarla, öğretmenlere
sınıflarındaki üstün yetenekli çocukları tanımalarını, sınıf içi ve okul dışı
uygulamalar hakkında bilgilerini ve farkındalıklarını arttırmalarını sağlayacak
bilimsel altyapılı eğitimlerin yaygın bir şekilde sağlanması ve bu eğitimlerin
etkilikleri ile öğretmen ve öğrencileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi
gerekmektedir.
Nowadays, gifted students and their
educational needs have great importance. Gifted students who are educated
together with other random students are deprived of applications suitable for
their educational and developmental needs. Teachers are not knowledgeable about
or aware of how they can differentiate their lessons in accordance with the
needs of these students. Hence, education of teachers in terms of gifted
students is crucial. “Education of Teacher about Gifted Students in My
Classroom” was carried out based on this purpose and teachers were educated
about gifted students with a program comprised of 3 modules. In this study, differences in the views of 20
teachers who participated in this education about gifted students and in-class
and out-of-class applications for these students were analyzed. The aim of this
study is to explore the differences of the teacher views. The differences of
views from pre and post views in the forms were analyzed by means of content
analysis and the data were collected in four main categories. In these
categories, teacher views were handled as “Awareness of In-Class Practices”, “Awareness
of the Opportunities for Extra-Curricular Practices Out-of- School” “The Self
Efficacy Competency about Gifted Students” and
“ Identifying Gifted Student in Classroom”. This study fills a
significant gap both in theory and practice by offering suggestions for the gifted
education problems and providing an appropriate education. There is a need to conduct similar studies
based on scientific solutions and analyze the effects and efficacy of these
studies on students and teachers to identify and know the gifted students
and to increase the awareness of and get
knowledgeable about in and out-of class activities.
Bölüm | Bildiri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 13 Sayı: 1 |