Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Validity, Reliability and Pre-Norm Study of the Raven Standard Progressive Matrices Plus Test for Children Aged 8–9 and an Examination of the Concrete Reasoning Ability of Gifted and Normal Students

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 149 - 163, 20.12.2017

Öz

This study aims to investigate (i) the relationship between intelligence and concrete operational reasoning, comparison of gifted and nongifted students, and (ii) whether the concrete reasoning ability of students differs according to gender, grades, socio-cultural status, private/public schooling, mother’s working outside the home, and parents’ educational level. For the representation of high, middle, and low socio-cultural status, simple random sampling method was used in 32 districts of Istanbul. Further, schools were chosen from these districts, from which one second grade and one third grade classes was randomly determined comprising 438 students in total. In collecting the necessary data from students, the following inventories were used: (i) Personal Information Form, (ii) Concrete Operational Reasoning Test, and (iii) Raven Standard Progressive Matrices (SPM) Test Plus Version. The results of the study indicate that the concrete reasoning ability of students significantly differs according to grades, socio-cultural status, private/public schooling, mother’s working outside the home, and parents’ educational level. 

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara: Eduser Yayınları.
  • Aydın, O. (1999). Wj-Rcog’un ‘analiz-sentez ve kavram oluşturma’ alt testlerinin Türkiye’ye uyarlanması ve ilköğretim 1. kademe öğrencilerinin akıl yürütme yeteneklerinin incelenmesi (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İstanbul). https://tez.yok.gov. tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Bass, N. T. (2000). The Raven’s Coloured Progressive Matrices Test: A pilot study for the establishment of normative data for Xhosa-speaking primary school pupils in the Grahamstown region. Retrieved from http://www.ru.ac.za./library/theses/2000/bass/html
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Emir, S. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı düşünmenin erişiğe ve kalıcılığa etkisi (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov. tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Gearhart, K. J. (1984). An analysis of the performance of Navajo children on Raven’s Coloured Progressive Matrices (Arizona). Retrieved from http://www.lib.umi.com/dissertations/ fullcit/8416165
  • Kağıtçıbaşı, C. B. & Sunar, D. (2001). Early childhood education in Turkey. In O. Saracho & B. Spodek (Ed.), International perspectives on research in early childhood education.
  • Önder, N. K. (1990). Raven’in The Coloured Progressive Matrices Sets: A, Ab, B Test’inin ilkokul çocuklarına uygulama sonuçları [Özel Sayı]. Psikoloji-Seminer Dergisi, 8.
  • Raven J. C., & Court, J. H. (2004). Standard progressive matrices the parallel and plus versions. Oxford: OPP Ltd. Renzulli, J. S. (1986). Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Connecticut: Creative Learning Press.
  • Tunalı, S. (2007). Somut işlemsel dönemdeki üstün ve normal zekâlı çocukların somut düşünme yeteneklerinin incelenmesi ve Raven Standart İlerleyen Matrisler Testi’nin 8- 9 yaş çocukları üzerinde geçerlilik, güvenilirlik, ön norm çalışması (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Uğurel-Şemin, R. (1984). Gençlik psikolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Uğurel-Şemin, R. (1987). Stanford-Binet ölçeğinin İstanbul çocuklarına uygulanması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim psikolojisi: birey ve öğrenme. Ankara: Bilim Yayınları. Yavuzer, H. (1998). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 14 Sayı: 2, 149 - 163, 20.12.2017

Öz

Somut işlemsel dönemdeki üstün ve normal zekâlı çocukların somut düşünme yeteneklerinin incelenmesi” başlığını taşıyan bu araştırmanın amacı; Öğrencilerin somut düşünme yetenekleri; cinsiyet, sınıf, sosyo- ekonomik seviye, okul türü, okul öncesi eğitim alma ve annenin ev dışında çalışması gibi değişkenlere göre farklılaşma durumlarının belirlenmesidir. Bu araştırma için İstanbul’un 32 ilçesinden alt, orta ve üst sosyoekonomik seviyeyi temsil edecek okullar random seçilmiştir. Her okuldan şubeler arasında yine random usulü ile, bir 2. sınıf bir de 3. sınıf belirlenmiştir ve örneklem toplam 438 kişiden oluşmaktadır. Bu öğrencilerden veri toplamak için, (1) Kişisel bilgi formu, (2) Somut İşlemsel Düşünme Testi (Concrete-Operational Reasonning Test) ve (3) Raven Standart İlerleyen Matrisler Testi (Raven Standart Progressive Matrices-Plus Version) kullanılmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin somut düşünme yetenekleri; cinsiyet, sınıf, sosyoekonomik seviye, okul türü, okul öncesi eğitim alma ve annenin ev dışında çalışması durumuna göre anlamlı düzeyde farklılık göstermektedir. Bunun yanında üstün zekâlı öğrencilerin normal zekâlı yaşıtlarına göre somut düşünme yeteneği açısından daha gelişmiş oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akarsu, F. (2001). Üstün yetenekli çocuklar ve sorunları. Ankara: Eduser Yayınları.
  • Aydın, O. (1999). Wj-Rcog’un ‘analiz-sentez ve kavram oluşturma’ alt testlerinin Türkiye’ye uyarlanması ve ilköğretim 1. kademe öğrencilerinin akıl yürütme yeteneklerinin incelenmesi (Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, İstanbul). https://tez.yok.gov. tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Bass, N. T. (2000). The Raven’s Coloured Progressive Matrices Test: A pilot study for the establishment of normative data for Xhosa-speaking primary school pupils in the Grahamstown region. Retrieved from http://www.ru.ac.za./library/theses/2000/bass/html
  • Cüceloğlu, D. (2000). İnsan ve davranışı: Psikolojinin temel kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Emir, S. (2001). Sosyal bilgiler öğretiminde yaratıcı düşünmenin erişiğe ve kalıcılığa etkisi (Doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov. tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Gearhart, K. J. (1984). An analysis of the performance of Navajo children on Raven’s Coloured Progressive Matrices (Arizona). Retrieved from http://www.lib.umi.com/dissertations/ fullcit/8416165
  • Kağıtçıbaşı, C. B. & Sunar, D. (2001). Early childhood education in Turkey. In O. Saracho & B. Spodek (Ed.), International perspectives on research in early childhood education.
  • Önder, N. K. (1990). Raven’in The Coloured Progressive Matrices Sets: A, Ab, B Test’inin ilkokul çocuklarına uygulama sonuçları [Özel Sayı]. Psikoloji-Seminer Dergisi, 8.
  • Raven J. C., & Court, J. H. (2004). Standard progressive matrices the parallel and plus versions. Oxford: OPP Ltd. Renzulli, J. S. (1986). Systems and models for developing programs for the gifted and talented. Connecticut: Creative Learning Press.
  • Tunalı, S. (2007). Somut işlemsel dönemdeki üstün ve normal zekâlı çocukların somut düşünme yeteneklerinin incelenmesi ve Raven Standart İlerleyen Matrisler Testi’nin 8- 9 yaş çocukları üzerinde geçerlilik, güvenilirlik, ön norm çalışması (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
  • Uğurel-Şemin, R. (1984). Gençlik psikolojisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları. Uğurel-Şemin, R. (1987). Stanford-Binet ölçeğinin İstanbul çocuklarına uygulanması. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Döner Sermaye İşletmesi.
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim psikolojisi: birey ve öğrenme. Ankara: Bilim Yayınları. Yavuzer, H. (1998). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevinç Tunalı Bu kişi benim

Serap Emir

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tunalı, S., & Emir, S. (2017). Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi. HAYEF Journal of Education, 14(2), 149-163.
AMA Tunalı S, Emir S. Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. Aralık 2017;14(2):149-163.
Chicago Tunalı, Sevinç, ve Serap Emir. “Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün Ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education 14, sy. 2 (Aralık 2017): 149-63.
EndNote Tunalı S, Emir S (01 Aralık 2017) Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi. HAYEF Journal of Education 14 2 149–163.
IEEE S. Tunalı ve S. Emir, “Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi”, HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, ss. 149–163, 2017.
ISNAD Tunalı, Sevinç - Emir, Serap. “Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün Ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education 14/2 (Aralık 2017), 149-163.
JAMA Tunalı S, Emir S. Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14:149–163.
MLA Tunalı, Sevinç ve Serap Emir. “Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün Ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi”. HAYEF Journal of Education, c. 14, sy. 2, 2017, ss. 149-63.
Vancouver Tunalı S, Emir S. Somut İşlemsel Dönemdeki Üstün ve Normal Zekâlı Çocukların Somut Düşünme Yeteneklerinin İncelenmesi. HAYEF Journal of Education. 2017;14(2):149-63.