BibTex RIS Kaynak Göster

TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ

Yıl 2012, Cilt: 9 Sayı: 1, 86 - 100, 27.07.2012

Öz

Bu çalışmada; Yeniliğin Yayılımı Kuramı (Rogers, 2003) ve Teknoloji Kabul Modeli (Davis, 1989) temel alınarak, E-Okul projesinin ilk kullanılmaya başlandığı dönemde, benimsenme aşamasında sosyal sistemin özelliklerinin, yeniliğin yayılımına etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, 2008-2009 öğretim yılı içerisinde üç okuldan seçilen toplam 21 öğretmen ve okullarda görevli olan 3 yöneticiden oluşmuştur. E-Okul'un ilk yayılmaya başladığı dönemde Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü Bilişim Hizmetleri Daire Başkanlığı Yönetim Bilgi Sistemleri Şube Müdürü ile görüşme yapılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesi sonucunda, öğretmenlerin E-Okul uygulamasını benimsemelerinde; Otoriter Karar Türü, Değişim Ajanı, Algılanan Yarar ve Deneyimin etkili olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Teknolojileri konusunda öğretmenlerin daha deneyimli hale getirilmesi ile h e m
  • sınıf ortamında h e m de elektronik ortamda eğitim-öğretim açısından daha
  • verimli sonuçlar elde edileceği düşünülmektedir.
  • A Ş K A R , P. v e U S L U E L , Y. K. (2003). "Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 15-25.
  • B Ü Y Ü K Ö Z T Ü R K , S., KILIÇ Ç A K M A K , E., A K G Ü N , Ö. E., K A R A D E N İ Z , S. v e D E M İ R E L , F. (2008). Bilimsel arastırma yöntemleri. Ankara: P e g e m A k a d e m i Yayınları.
  • D A V İ S , F. D. (1989). "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. v e V A R O L , F. (2011). "E-Okul Veli Bilgilendirme Sistemine İlişkin Veli Görüşleri", 6th International Advanced Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. ve V A R O L , F. (2011). "Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", 6th International A d v a n c e d Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • E-Okul Ortaöğretim Kullanım Kılavuzu, (2008).
  • http://canakkale.meb.gov.tr/duyurular/E_Okul_Projesi/e-Okul_Kilavuz.pdf, 2008.
  • J U R İ S O N , J. (1993). "Adoption of O I S by four groups of office workers: A n analysis from the perspective of innovation diffusion theory in: S I G C P R '93", Proceedings of the 1993 conference on Computer personnel research, 178-187.
  • LEE, G., XİA, W . (2006). "Organizational size and IT innovation adoption: A meta-analysis", Information & Management, 43, 9 7 5 - 9 8 5 .
  • LİAW, S. S. (2008). "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system", Computers & Education, Vol 51:2, pp 864-873.
  • MİLLER, M., Rainer, R. K., & Corley, J . K. (2003). "Predictors of engagement and participation in an on-line Course", Online Journal of Distance Learning Administration, 6(1).
  • h t t p : / / m e v z u a t . m e b . g o v . t r / h t m l / 2 2 5 _ 0 . h t m l Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2007.
  • A y d o ğ a n , N. (2011). Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi.
  • R O G E R S , M. E. (2003). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
  • Ş E K E R , N. ve Ş E K E R G. (2009). "E-Devlet Uygulamalarından İlsis'in Okul Yöneticileri Tarafından Değerlendirilmesi",Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:2, Sayı:2.
  • U S L U E L , Y. K. ve M A Z M A N , S. G. (2010). "Eğitimde Yeniliklerin Yayılımı, Kabulü ve Benimsenmesi Sürecinde Y e r Alan Öğeler: Bir içerik Analizi Çalışması", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39). 60-74.
  • U S L U E L , Y. K. ve A Ş K A R , P. (2003). "Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: İki yıldaki değişim", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 119-128.
Yıl 2012, Cilt: 9 Sayı: 1, 86 - 100, 27.07.2012

Öz

Kaynakça

  • Teknolojileri konusunda öğretmenlerin daha deneyimli hale getirilmesi ile h e m
  • sınıf ortamında h e m de elektronik ortamda eğitim-öğretim açısından daha
  • verimli sonuçlar elde edileceği düşünülmektedir.
  • A Ş K A R , P. v e U S L U E L , Y. K. (2003). "Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 15-25.
  • B Ü Y Ü K Ö Z T Ü R K , S., KILIÇ Ç A K M A K , E., A K G Ü N , Ö. E., K A R A D E N İ Z , S. v e D E M İ R E L , F. (2008). Bilimsel arastırma yöntemleri. Ankara: P e g e m A k a d e m i Yayınları.
  • D A V İ S , F. D. (1989). "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. v e V A R O L , F. (2011). "E-Okul Veli Bilgilendirme Sistemine İlişkin Veli Görüşleri", 6th International Advanced Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. ve V A R O L , F. (2011). "Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", 6th International A d v a n c e d Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • E-Okul Ortaöğretim Kullanım Kılavuzu, (2008).
  • http://canakkale.meb.gov.tr/duyurular/E_Okul_Projesi/e-Okul_Kilavuz.pdf, 2008.
  • J U R İ S O N , J. (1993). "Adoption of O I S by four groups of office workers: A n analysis from the perspective of innovation diffusion theory in: S I G C P R '93", Proceedings of the 1993 conference on Computer personnel research, 178-187.
  • LEE, G., XİA, W . (2006). "Organizational size and IT innovation adoption: A meta-analysis", Information & Management, 43, 9 7 5 - 9 8 5 .
  • LİAW, S. S. (2008). "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system", Computers & Education, Vol 51:2, pp 864-873.
  • MİLLER, M., Rainer, R. K., & Corley, J . K. (2003). "Predictors of engagement and participation in an on-line Course", Online Journal of Distance Learning Administration, 6(1).
  • h t t p : / / m e v z u a t . m e b . g o v . t r / h t m l / 2 2 5 _ 0 . h t m l Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2007.
  • A y d o ğ a n , N. (2011). Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi.
  • R O G E R S , M. E. (2003). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
  • Ş E K E R , N. ve Ş E K E R G. (2009). "E-Devlet Uygulamalarından İlsis'in Okul Yöneticileri Tarafından Değerlendirilmesi",Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:2, Sayı:2.
  • U S L U E L , Y. K. ve M A Z M A N , S. G. (2010). "Eğitimde Yeniliklerin Yayılımı, Kabulü ve Benimsenmesi Sürecinde Y e r Alan Öğeler: Bir içerik Analizi Çalışması", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39). 60-74.
  • U S L U E L , Y. K. ve A Ş K A R , P. (2003). "Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: İki yıldaki değişim", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 119-128.
Yıl 2012, Cilt: 9 Sayı: 1, 86 - 100, 27.07.2012

Öz

Kaynakça

  • Teknolojileri konusunda öğretmenlerin daha deneyimli hale getirilmesi ile h e m
  • sınıf ortamında h e m de elektronik ortamda eğitim-öğretim açısından daha
  • verimli sonuçlar elde edileceği düşünülmektedir.
  • A Ş K A R , P. v e U S L U E L , Y. K. (2003). "Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 15-25.
  • B Ü Y Ü K Ö Z T Ü R K , S., KILIÇ Ç A K M A K , E., A K G Ü N , Ö. E., K A R A D E N İ Z , S. v e D E M İ R E L , F. (2008). Bilimsel arastırma yöntemleri. Ankara: P e g e m A k a d e m i Yayınları.
  • D A V İ S , F. D. (1989). "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. v e V A R O L , F. (2011). "E-Okul Veli Bilgilendirme Sistemine İlişkin Veli Görüşleri", 6th International Advanced Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. ve V A R O L , F. (2011). "Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", 6th International A d v a n c e d Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • E-Okul Ortaöğretim Kullanım Kılavuzu, (2008).
  • http://canakkale.meb.gov.tr/duyurular/E_Okul_Projesi/e-Okul_Kilavuz.pdf, 2008.
  • J U R İ S O N , J. (1993). "Adoption of O I S by four groups of office workers: A n analysis from the perspective of innovation diffusion theory in: S I G C P R '93", Proceedings of the 1993 conference on Computer personnel research, 178-187.
  • LEE, G., XİA, W . (2006). "Organizational size and IT innovation adoption: A meta-analysis", Information & Management, 43, 9 7 5 - 9 8 5 .
  • LİAW, S. S. (2008). "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system", Computers & Education, Vol 51:2, pp 864-873.
  • MİLLER, M., Rainer, R. K., & Corley, J . K. (2003). "Predictors of engagement and participation in an on-line Course", Online Journal of Distance Learning Administration, 6(1).
  • h t t p : / / m e v z u a t . m e b . g o v . t r / h t m l / 2 2 5 _ 0 . h t m l Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2007.
  • A y d o ğ a n , N. (2011). Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi.
  • R O G E R S , M. E. (2003). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
  • Ş E K E R , N. ve Ş E K E R G. (2009). "E-Devlet Uygulamalarından İlsis'in Okul Yöneticileri Tarafından Değerlendirilmesi",Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:2, Sayı:2.
  • U S L U E L , Y. K. ve M A Z M A N , S. G. (2010). "Eğitimde Yeniliklerin Yayılımı, Kabulü ve Benimsenmesi Sürecinde Y e r Alan Öğeler: Bir içerik Analizi Çalışması", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39). 60-74.
  • U S L U E L , Y. K. ve A Ş K A R , P. (2003). "Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: İki yıldaki değişim", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 119-128.
Yıl 2012, Cilt: 9 Sayı: 1, 86 - 100, 27.07.2012

Öz

Kaynakça

  • Teknolojileri konusunda öğretmenlerin daha deneyimli hale getirilmesi ile h e m
  • sınıf ortamında h e m de elektronik ortamda eğitim-öğretim açısından daha
  • verimli sonuçlar elde edileceği düşünülmektedir.
  • A Ş K A R , P. v e U S L U E L , Y. K. (2003). "Bilgisayarların benimsenme hızına ilişkin boylamsal bir çalışma: Üç okulun karşılaştırılması", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 15-25.
  • B Ü Y Ü K Ö Z T Ü R K , S., KILIÇ Ç A K M A K , E., A K G Ü N , Ö. E., K A R A D E N İ Z , S. v e D E M İ R E L , F. (2008). Bilimsel arastırma yöntemleri. Ankara: P e g e m A k a d e m i Yayınları.
  • D A V İ S , F. D. (1989). "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, 13(3), 319-340.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. v e V A R O L , F. (2011). "E-Okul Veli Bilgilendirme Sistemine İlişkin Veli Görüşleri", 6th International Advanced Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • D E M İ R L İ , C., D E M İ R K O L , M. ve V A R O L , F. (2011). "Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi", 6th International A d v a n c e d Technologies S y m p o s i u m (IATS'11), Elazığ, Turkey.
  • E-Okul Ortaöğretim Kullanım Kılavuzu, (2008).
  • http://canakkale.meb.gov.tr/duyurular/E_Okul_Projesi/e-Okul_Kilavuz.pdf, 2008.
  • J U R İ S O N , J. (1993). "Adoption of O I S by four groups of office workers: A n analysis from the perspective of innovation diffusion theory in: S I G C P R '93", Proceedings of the 1993 conference on Computer personnel research, 178-187.
  • LEE, G., XİA, W . (2006). "Organizational size and IT innovation adoption: A meta-analysis", Information & Management, 43, 9 7 5 - 9 8 5 .
  • LİAW, S. S. (2008). "Investigating students' perceived satisfaction, behavioral intention, and effectiveness of e-learning: A case study of the Blackboard system", Computers & Education, Vol 51:2, pp 864-873.
  • MİLLER, M., Rainer, R. K., & Corley, J . K. (2003). "Predictors of engagement and participation in an on-line Course", Online Journal of Distance Learning Administration, 6(1).
  • h t t p : / / m e v z u a t . m e b . g o v . t r / h t m l / 2 2 5 _ 0 . h t m l Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, 2007.
  • A y d o ğ a n , N. (2011). Ortaöğretimdeki Öğrencilerin E-Okul Uygulamalarına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi.
  • R O G E R S , M. E. (2003). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
  • Ş E K E R , N. ve Ş E K E R G. (2009). "E-Devlet Uygulamalarından İlsis'in Okul Yöneticileri Tarafından Değerlendirilmesi",Bilişim Teknolojileri Dergisi, Cilt:2, Sayı:2.
  • U S L U E L , Y. K. ve M A Z M A N , S. G. (2010). "Eğitimde Yeniliklerin Yayılımı, Kabulü ve Benimsenmesi Sürecinde Y e r Alan Öğeler: Bir içerik Analizi Çalışması", Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 3(39). 60-74.
  • U S L U E L , Y. K. ve A Ş K A R , P. (2003). "Öğretmenlerin bilgisayar kullanımıyla ilgili karar süreci aşamaları: İki yıldaki değişim", H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 119-128.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Duygu Mutlu Bayraktar

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mutlu Bayraktar, D. (2012). TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education, 9(1), 86-100.
AMA Mutlu Bayraktar D. TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. Temmuz 2012;9(1):86-100.
Chicago Mutlu Bayraktar, Duygu. “TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 9, sy. 1 (Temmuz 2012): 86-100.
EndNote Mutlu Bayraktar D (01 Temmuz 2012) TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education 9 1 86–100.
IEEE D. Mutlu Bayraktar, “TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ”, HAYEF Journal of Education, c. 9, sy. 1, ss. 86–100, 2012.
ISNAD Mutlu Bayraktar, Duygu. “TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education 9/1 (Temmuz 2012), 86-100.
JAMA Mutlu Bayraktar D. TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2012;9:86–100.
MLA Mutlu Bayraktar, Duygu. “TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ”. HAYEF Journal of Education, c. 9, sy. 1, 2012, ss. 86-100.
Vancouver Mutlu Bayraktar D. TEKNOLOJİK YENİLİĞİN BENİMSENMESİNDE SOSYAL SİSTEM ÖZELLİKLERİNİN ETKİLERİ; E-OKUL UYGULAMASININ İNCELENMESİ. HAYEF Journal of Education. 2012;9(1):86-100.