Problem Based Learning is one of the learning models that contain the general principles of active learning and students can use scientific process skills. Within this research it was aimed to investigate in detail the postgraduate thesis held in Turkey about PBL approach. The content analysis method was used in the research. The study sample was consisted of a total of 64 masters and PhD thesis made between the years 2012-2013 and reached over the web. A “Content Analysis Template” prepared by researchers was used with aim to examine the thesis. All the thesis were examined and classified in the computer environment. As a result of the investigation, the topics, study groups, data collection tools and data analysis methods and techniques of the thesis made in Turkey about PBL research to be similar in terms, as well as quantitative research methods and experimental models has been shown to greatly preferred.
Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, 5. Baskı, İzmir.
Açıkgöz, K. Ü. (2007). Aktif Öğrenme. 9. Baskı, Kaan Yılmaz Matbaası, İzmir.
Alper. A.; Öztürk, S.; Akyol Altun, C. (2014). Problem Based Learning Studies in Turkey, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 47-1, 397-422, Ankara.
Biber, M. (2012). Duyuşsal Özelliklerin Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Matematiksel Kazanımlarına Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Bridges, E. M. (1992). Problem Based Learning for Administrators. ERIC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon, 1787 Agate Street, Eugene, OR 97403–5207.
Cantürk Günhan, B. ve Başer, N. (2009). Probleme Dayalı Öğrenmeye İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 3, Sayı 1, Haziran 2009, 134-155.
Çiltaş, A.; Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
Ersoy, E. (2012). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Üst Düzey Bilişsel Düşünme Becerileri ve Duyuşsal Kazanımlarındaki Değişim, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Ersoy, E. ve Başer, N. (2010). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi, Turkish Studies, Cilt5, Sayı4.
Finkle, S. L. & Torp, L. L. (1995). Introductory Documents. Available from the Center for Problem-Based Learning, Illinois Math and Science Academy, 1500 West Sullivan Road, Aurora, IL 60506-1000.
Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. ve Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995–2005 Journal of Mixed Methods Research, 3 (1) 26–41.
Karaöz, M. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinin Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla Öğretiminin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerileri, Başarıları ve Tutumları Üzerine Etkisi, Muğla Üniversitesi Beşeri ve Uygulamalı Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Muğla.
Norman, G. & Schmidt, H. (1992). The Psyclogical Basis of Problem-Based Learning: A Review of the Evidence. Academic Medicine 67(9), 557-565.
Roh, Kyeong Ha (2003). Problem Based Learning. ERİC Clearing house for Science Mathematics and Environmental Education ED482725
Savery, J. R. & Duffy, T. M. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology, 35 (5), 31-37.
Sert G.; Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması, Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi, 1-3 Şubat 2012.
Şenocak, E. ve Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 13, No 2, 359–366.
Tootle, K. & Mc George, D. (1998). An investigation of the use of problem based learning in Professional degrees, AARE Conference. (http:// www.swin.edu.au/aare/98pap/too98077.htm)
Torp, L. & Sage, S. (2002). Problems as Possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education, 2nd Edition, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia, USA.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik Eğitiminde Araştırmalar ve Eğilimler: 2000 ile 2006 Yılları Arası, İlköğretim Online 7(3), 614-626.
Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, 5. Baskı, İzmir.
Açıkgöz, K. Ü. (2007). Aktif Öğrenme. 9. Baskı, Kaan Yılmaz Matbaası, İzmir.
Alper. A.; Öztürk, S.; Akyol Altun, C. (2014). Problem Based Learning Studies in Turkey, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 47-1, 397-422, Ankara.
Biber, M. (2012). Duyuşsal Özelliklerin Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Matematiksel Kazanımlarına Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Bridges, E. M. (1992). Problem Based Learning for Administrators. ERIC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon, 1787 Agate Street, Eugene, OR 97403–5207.
Cantürk Günhan, B. ve Başer, N. (2009). Probleme Dayalı Öğrenmeye İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 3, Sayı 1, Haziran 2009, 134-155.
Çiltaş, A.; Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
Ersoy, E. (2012). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Üst Düzey Bilişsel Düşünme Becerileri ve Duyuşsal Kazanımlarındaki Değişim, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Ersoy, E. ve Başer, N. (2010). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi, Turkish Studies, Cilt5, Sayı4.
Finkle, S. L. & Torp, L. L. (1995). Introductory Documents. Available from the Center for Problem-Based Learning, Illinois Math and Science Academy, 1500 West Sullivan Road, Aurora, IL 60506-1000.
Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. ve Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995–2005 Journal of Mixed Methods Research, 3 (1) 26–41.
Karaöz, M. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinin Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla Öğretiminin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerileri, Başarıları ve Tutumları Üzerine Etkisi, Muğla Üniversitesi Beşeri ve Uygulamalı Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Muğla.
Norman, G. & Schmidt, H. (1992). The Psyclogical Basis of Problem-Based Learning: A Review of the Evidence. Academic Medicine 67(9), 557-565.
Roh, Kyeong Ha (2003). Problem Based Learning. ERİC Clearing house for Science Mathematics and Environmental Education ED482725
Savery, J. R. & Duffy, T. M. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology, 35 (5), 31-37.
Sert G.; Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması, Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi, 1-3 Şubat 2012.
Şenocak, E. ve Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 13, No 2, 359–366.
Tootle, K. & Mc George, D. (1998). An investigation of the use of problem based learning in Professional degrees, AARE Conference. (http:// www.swin.edu.au/aare/98pap/too98077.htm)
Torp, L. & Sage, S. (2002). Problems as Possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education, 2nd Edition, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia, USA.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik Eğitiminde Araştırmalar ve Eğilimler: 2000 ile 2006 Yılları Arası, İlköğretim Online 7(3), 614-626.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI ÜZERİNE BİR İÇERİK ANALİZİ
Aktif öğrenmenin genel ilkelerini içeren ve öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini kullanabilecekleri öğrenme modellerinden birisi probleme dayalı öğrenmedir. Araştırma kapsamında PDÖ yaklaşımı ile ilgili Türkiye’de yapılan lisansüstü tezlerin ayrıntılı olarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bunun için içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini web üzerinden ulaşılan ve 2002-2013 yılları arasında yapılmış toplam 64 yüksek lisans ve doktora tezi oluşturmuştur. Tezlerin incelenebilmesi amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanan bir “İçerik Analizi Şablonu” kullanılmıştır. Ulaşılan tüm tezler bilgisayar ortamında incelenmiş ve sınıflanmıştır. Yapılan incelemeler sonucunda, Türkiye’de PDÖ yaklaşımı ile ilgili yapılan tez çalışmalarının konu başlıkları, çalışma grupları, kullanılan veri toplama araçları ve veri analiz yöntem ve teknikleri bakımından benzerlikler gösterdiği, bunun yanında nicel araştırma yöntemlerinin ve deneysel modellerin fazlasıyla tercih edildiği görülmüştür
Açıkgöz, K. (2003). Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yayınları, 5. Baskı, İzmir.
Açıkgöz, K. Ü. (2007). Aktif Öğrenme. 9. Baskı, Kaan Yılmaz Matbaası, İzmir.
Alper. A.; Öztürk, S.; Akyol Altun, C. (2014). Problem Based Learning Studies in Turkey, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 47-1, 397-422, Ankara.
Biber, M. (2012). Duyuşsal Özelliklerin Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Öğrencilerin Matematiksel Kazanımlarına Etkisi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Bridges, E. M. (1992). Problem Based Learning for Administrators. ERIC Clearinghouse on Educational Management, University of Oregon, 1787 Agate Street, Eugene, OR 97403–5207.
Cantürk Günhan, B. ve Başer, N. (2009). Probleme Dayalı Öğrenmeye İlişkin Öğrenci, Öğretmen ve Öğretim Üyelerinin Görüşleri, Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), Cilt 3, Sayı 1, Haziran 2009, 134-155.
Çiltaş, A.; Güler, G. ve Sözbilir, M. (2012). Türkiye’de Matematik Eğitimi Araştırmaları: Bir İçerik Analizi Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 565-580.
Ersoy, E. (2012). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinde Üst Düzey Bilişsel Düşünme Becerileri ve Duyuşsal Kazanımlarındaki Değişim, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Matematik Öğretmenliği Programı, Doktora Tezi, İzmir.
Ersoy, E. ve Başer, N. (2010). Probleme Dayalı Öğrenme Sürecinin Öğrenci Motivasyonuna Etkisi, Turkish Studies, Cilt5, Sayı4.
Finkle, S. L. & Torp, L. L. (1995). Introductory Documents. Available from the Center for Problem-Based Learning, Illinois Math and Science Academy, 1500 West Sullivan Road, Aurora, IL 60506-1000.
Hart, L. C., Smith, S. Z., Swars, S. L. ve Smith, M. E. (2009). An examination of research methods in mathematics education: 1995–2005 Journal of Mixed Methods Research, 3 (1) 26–41.
Karaöz, M. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi “Kuvvet ve Hareket” Ünitesinin Probleme Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla Öğretiminin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerileri, Başarıları ve Tutumları Üzerine Etkisi, Muğla Üniversitesi Beşeri ve Uygulamalı Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Muğla.
Norman, G. & Schmidt, H. (1992). The Psyclogical Basis of Problem-Based Learning: A Review of the Evidence. Academic Medicine 67(9), 557-565.
Roh, Kyeong Ha (2003). Problem Based Learning. ERİC Clearing house for Science Mathematics and Environmental Education ED482725
Savery, J. R. & Duffy, T. M. (1995). Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology, 35 (5), 31-37.
Sert G.; Kurtoğlu, M., Akıncı, A. ve Seferoğlu, S. S. (2012). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanma Durumlarını İnceleyen Araştırmalara Bir Bakış: Bir İçerik Analizi Çalışması, Akademik Bilişim 2012, Uşak Üniversitesi, 1-3 Şubat 2012.
Şenocak, E. ve Taşkesenligil, Y. (2005). Probleme Dayalı Öğrenme ve Fen Eğitiminde Uygulanabilirliği, Kastamonu Eğitim Dergisi, Cilt 13, No 2, 359–366.
Tootle, K. & Mc George, D. (1998). An investigation of the use of problem based learning in Professional degrees, AARE Conference. (http:// www.swin.edu.au/aare/98pap/too98077.htm)
Torp, L. & Sage, S. (2002). Problems as Possibilities: Problem-Based Learning for K-16 Education, 2nd Edition, Association for Supervision and Curriculum Development, Virginia, USA.
Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara.
Ulutaş, F. ve Ubuz, B. (2008). Matematik Eğitiminde Araştırmalar ve Eğilimler: 2000 ile 2006 Yılları Arası, İlköğretim Online 7(3), 614-626.
Biber, M., Ersoy, E., & Köse Biber, S. (2015). A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH. HAYEF Journal of Education, 11(2), 113-133.
AMA
Biber M, Ersoy E, Köse Biber S. A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH. HAYEF Journal of Education. Ocak 2015;11(2):113-133.
Chicago
Biber, Mahir, Esen Ersoy, ve Sezer Köse Biber. “A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH”. HAYEF Journal of Education 11, sy. 2 (Ocak 2015): 113-33.
EndNote
Biber M, Ersoy E, Köse Biber S (01 Ocak 2015) A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH. HAYEF Journal of Education 11 2 113–133.
IEEE
M. Biber, E. Ersoy, ve S. Köse Biber, “A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH”, HAYEF Journal of Education, c. 11, sy. 2, ss. 113–133, 2015.
ISNAD
Biber, Mahir vd. “A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH”. HAYEF Journal of Education 11/2 (Ocak 2015), 113-133.
JAMA
Biber M, Ersoy E, Köse Biber S. A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH. HAYEF Journal of Education. 2015;11:113–133.
MLA
Biber, Mahir vd. “A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH”. HAYEF Journal of Education, c. 11, sy. 2, 2015, ss. 113-3.
Vancouver
Biber M, Ersoy E, Köse Biber S. A CONTENT ANALYSIS ON PROBLEM-BASED LEARNING APPROACH. HAYEF Journal of Education. 2015;11(2):113-3.