Toplumu oluşturan her birey, çocukluktan başlayarak doğa, sosyal hayat ve kendi varlığıyla ilgili bilgiler ve düşünce biçimleri edinmeye başlar. Sosyal öğrenme kuramı, temelinde bireylerin başkalarını gözlemleyerek öğrenmeyi gerçekleştirdiğini öne sürer. Buna göre çocukların cinsel kimlik rollerine ilişkin bilgileri önce ebeveynler, yakın sosyal çevre ve günümüzde etkin olarak kitle iletişim araçlarının ilettiği mesajlara dayanmaktadır. Özellikle kitle iletişim araçlarında sıklıkla yer alan reklamlar tüketiciye toplumsal cinsiyetle ilgili pek çok davranış kodu iletir. Günümüzde çocuklar da birer tüketici haline gelmiştir. Reklamların içerdiği her tür bilgi onların kimlik oluşumlarını ve düşünce biçimlerini şekillendirmektedir. Özellikle çocuklara yönelik ürün reklamlarında toplumsal cinsiyet rollerinin sunumu, çocukların toplumsal cinsiyet düşüncelerinin şekillenmesi açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada reklamda kız ve erkek çocukların toplumsal cinsiyet anlamında konumlandırılışı incelenecektir. ‘Kinder', sadece çocuklara özel ürünleriyle öne çıkan küresel bir markadır. Bu nedenle Türkiye'de yayınlanan çocuk karakterlerin yer aldığı üç Kinder reklam filmi, toplumsal cinsiyet rollerinin konumlandırılışı bağlamında incelenmiştir. Reklam filmlerinde; ebeveynlerin toplumsal cinsiyet rolleri, kız ve erkek çocukların rolleri ve ebeveynlerin çocuklarına davranış biçimleri dikkate alınmıştır. Reklam filmleri, göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. İncelenen Kinder reklam filmlerinde kız ve erkek çocukların toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını yansıtan rol ve davranış biçimlerinde kurgulandıkları görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 38 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |