BibTex RIS Kaynak Göster

İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE

Yıl 2006, Sayı: 27 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, - , 16.01.2012

Öz

Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerini oluşturan kuramsal çerçeve, bilgi, bilginin elde edilme yöntemleri, ve bilimsel bilginin objektif elde edilip edilemeyeceğinden oluşan üç temel eksende tartışmalara neden olmaktadır. İlk tartışma ekseni, aydınlanma düşüncesi ile, gerçek bilgi ve doğal olarak bilinmekte olanın ayrımına dayanmaktadır. Aydınlanma düşüncesinin bilgi kuramı mutlak bilgiye dayanmaktadır. Bu tür bir bilgi ise bilgiye giden yolun seçimini önemli kılmaktadır; bilme edimi,duyu organlarıyla dolaysız bir süreç midir, yoksa akıl yürütme ile sonuca ulaşılan bir yol mudur? Pozitivist metodoloji akıl yürütme (tümevarım) ile elde edilen her varsayımın test edilebilmesi gerektiğini savunmuştur.

Pozitivist metodolojinin bilgi kuramı Khun'un paradigma kavramı tarafından sorgulanmıştır. Yorumsamacı yaklaşımda Kuhn'un paradigma kavramında olduğu gibi pozitivist metodolojinin bilgi kuramını sorgulamıştır. Pozitivist metodoloji evrensel bilgiye dayanmaktadır. Antipositivist yaklaşımlar ise tarafından bilimsel bilginin tikel olduğu savı ileri sürülmüştür. Bu yolla evrensel bilginin mutlaklığı, bilginin göreceliliği ile yer değiştirmiştir. Pozitivist yaklaşımın bilgi kuramı bilginin nesnesi ile bilen özne arasında kurulan dolayımsız bir ilişkiyi kabul eder. Bilgi ile bilen özne arasına giren dil katmanı, yapısalcı yaklaşım içersinde bilgiye giden yolu kültürel koda çevirmiş; post yapısalcı yaklaşım ise bilginin söylem içersinde gösterilene referans vermeden üretildiğini ileri sürmüştür. Post yapısal kuram, metinler arasılık gibi kavramları ile bilgiyi söylem içinde üretilen bir şeye dönüştürerek materyal dünya ile bağını koparmıştır. Bu yaklaşımlara materyalist eleştiri ise gösteren gösterilen arasındaki ilişkide göndergenin gözardı edildiğidir.
Anahtar sözcükler: Araştırma yöntemleri, bilgi, pozitivizm.

Abstract:The Epistemological Foundations of The Communication Researchs: On The Knowablity of Scientific Knowledge
The theoretical framework which constitutes the research methods in social sciences causes debates in three basic dimensions consisting of knowledge, methods of obtaining knowledge and whether scientific knowledge can be obtained objectively. The first dimension of debates is based on the difference between the real knowledge and the knowledge which is known spontaneously with the enlightenment thought. The knowledge theory of the enlightenment thought is based on the absolute knowledge. That kind of knowledge emphasizes the choice of the path leading to the knowledge; Is the act of knowing an indirect empiricist process or is it a medium by means of which one reach a conclusion by reasoning? Positivist methodology asserts that an assumption which has been made inductively has to be able to be tested.

The knowledge theory of positivist methodology has been questioned by Khun's paradigm and herme-neutics approaches. It has been claimed that scientific knowledge is particularis by the antipositivist approaches. Language layer which comes between the knowledge and its subject has oriented the path leading to the knowledge into cultural code within the structural approach; however, the post structural approach has asserted that knowledge is produced within the discourse without the signified referring to the real world. A materialistic criticism to these approaches is that the referent is ignored in the relationship between the signified and the signifier.
Key words: Research methods, knowledge, positivism.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Yaşın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 27 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Yaşın, C. (2012). İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(27). https://doi.org/10.17064/iüifhd.40666
AMA Yaşın C. İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Ocak 2012;(27). doi:10.17064/iüifhd.40666
Chicago Yaşın, Cem. “İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 27 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.40666.
EndNote Yaşın C (01 Ocak 2012) İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 27
IEEE C. Yaşın, “İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 27, Ocak 2012, doi: 10.17064/iüifhd.40666.
ISNAD Yaşın, Cem. “İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 27 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.40666.
JAMA Yaşın C. İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012. doi:10.17064/iüifhd.40666.
MLA Yaşın, Cem. “İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 27, 2012, doi:10.17064/iüifhd.40666.
Vancouver Yaşın C. İLETİŞİM ARAŞTIRMALARININ BİLGİ BİLİMSEL TEMELLERİ: BİLİMSEL BİLGİNİN BİLİNEBİLİRLİĞİ ÜZERİNE. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012(27).