BibTex RIS Kaynak Göster

DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2006, Sayı: 26 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, - , 17.01.2012

Öz

Bu çalışmada, Türk sinemasında yapılmış olan fantastik korku türünde filmler ele alınmış, sosyolojik ve sanatsal düzeyde Türk toplumunda Batılı anlamda korku sineması için uygun bir zemin olup olmadığı tartışılmıştır. Çalışmanın temel savı, söz konusu filmlerin başarısız oldukları, Batı'nın kültürel kodları içinde bir anlama sahip metaforik düzenlemelerle korku filmi yapmaya çalışıldığı ve dolayısıyla bu uğraşının dinsel, düşünsel, kültürel ve toplumsal yaşam pratiği açısından Batı'dan farklı olan bizim toplumumuz için geçersiz olduğudur. Farklılık, Hıristiyan-Batı ve Müslüman-Doğu karşılaştırması içerisinde gösterilmiştir. Bu bağlamda bir sanat dalı olarak sinemanın bileşenleri sıfatıyla, inanç ve yaşayışla temellenen zihniyet, anlatı ve görsel sanat gelenekleri ile toplumsal yaşayış arasındaki kimi ayrımlar gösterilmeye çalışılmıştır. Türk sinemasından farklı olarak, Batı'da korku sinemasının özellikle kendi toplumsal, tarihsel, dinsel ve folklorik kaynaklarından beslenen özgün bir korku edebiyatına dayandığına işaret edilmiştir. Ayrıca bireyin yazgısı ile olan ilgisi ve bu ilgiye bağlı olarak trajik hissin, korku sineması için önemi dolayısıyla, anlatıdaki yeri üzerinden iki ayrı gelenek arasındaki farklılığa vurgu yapılmıştır. Özellikle Amerikan sinemasını kendine örnek alan Türk film yönetmenlerinin, kendi seyircisine daha yakın eser verebilmeleri ve gerçek manasıyla Türk sinemasından söz edilebilmesi için, varoldukları toplumun niteliklerine, örneğin kendi halk inanışlarından kaynaklanan korku motiflerine bakmaları önerilmiştir.
Anahtar sözcükler: Korku Sineması, Türk Sineması, korku edebiyatı.

Abstract: The Turkish Cinema between The East and The West: An Evaluation of The Horror Movies
This study analyses the products of the Turkish Cinema under the genre of fantastic-horror movies and questions the sociological and artistic grounds on which the works under investigation rest from the vantage point of the Turkish society and Western understanding. The basic argument of the study is the inadequateness of the films in question, and the director's attempts to record a motion picture by the plotlines that acquire a noteworthy meaning only within the cultural codes of the Western world therefore, making them invalid for the Turkish society which stands on a totally different pole in terms of religious, cultural and societal living practice from the West. In this respect, some discriminations of the mentality based on belief together with the way of living, narration, and the traditions of the visual arts have been pointed out in the sense of the components of cinema as a branch of art. It is suggested for Turkish directors – particularly the ones who take American fantastic-horror cinema as a model – in order to produce their films which are akin to their own society and to build a 'Turkish Fantastic-Horror Cinema' in a real sense they should rely on features, horror themes stemming from folk tales for instance, of the culture they belong to.
Key words: Horror Cinema, Turkish Cinema, horror literature.

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Birgül Koçak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Ocak 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2006 Sayı: 26 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Koçak, B. (2012). DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(26). https://doi.org/10.17064/iüifhd.26680
AMA Koçak B. DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Ocak 2012;(26). doi:10.17064/iüifhd.26680
Chicago Koçak, Birgül. “DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.26680.
EndNote Koçak B (01 Ocak 2012) DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 26
IEEE B. Koçak, “DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26, Ocak 2012, doi: 10.17064/iüifhd.26680.
ISNAD Koçak, Birgül. “DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 26 (Ocak 2012). https://doi.org/10.17064/iüifhd.26680.
JAMA Koçak B. DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012. doi:10.17064/iüifhd.26680.
MLA Koçak, Birgül. “DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 26, 2012, doi:10.17064/iüifhd.26680.
Vancouver Koçak B. DOĞU-BATI ARASINDA TÜRK SİNEMASI: KORKU FİLMLERİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2012(26).