Nowadays, new communication technologies and facilities provided by them are getting more popular; So many people, from children to older age groups, interact with each other and the world through them. New media content by offering perspectives to new research mesthods has become the subject of enormous studies in communication literature. It is found that these researches mostly focus on the text. However, such a heterogeneous new media users’ practices vary and should be analyzed. In the surveys on the audiences, a significant deficiency has been determined among older age groups practises. In this paper the relationship between the older age group and new communication technologies has been studied through in-depth interviews. The aim of this study is to provide an insight about about older age groups’ practices that is mostly ignored by communication researchers. The result of this study shows that the older age group using new communication technology exploit effectively this tools in everydaylife (Online banking, hospitals, e-governance services, interpersonal communication with family, shopping).
Intergenerational Relationships New Communication Technologies Media Usage Practices
Yeni iletişim teknolojileri ve sunduğu olanaklar günümüzde giderek artan bir biçimde kitleselleşmektedir. Çocuklardan ileri yaş grubuna kadar pek çok kişi, yeni iletişim teknolojileri aracılığıyla birbirleriyle ve dünyayla iletişim kurmaktadırlar. Araştırma yöntemleri açısından da yeni bakış açılarının doğmasına neden olan yeni medyanın içeriği, iletişim literatürü açısından da pek çok araştırmanın konusu haline gelmektedir. Bu araştırmaların ise daha çok metne odaklandıkları görülmektedir. Oysa bu denli heterojen bir yapıyla karşımıza çıkar yeni medya kullanıcılarının okuma pratikleri de aynı şekilde farklılıklar göstermektedir ve analiz edilmelidirler. İzler-kitle araştırmalarında ise özellikle ileri-yaş grubunun okuma ve kullanımına yönelen araştırmalarda önemli bir eksiklik saptanmaktadır. Bu yazıda ileri yaş grubunun yeni iletişim teknolojileriyle olan ilişkisi derinlemesine mülakatlar yoluyla ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Böylelikle iletişim araştırmalarının çoğunlukla göz ardı ettiği medya kullanıcılarından ileri yaş grubunun kullanım pratiklerine ilişkin bir içgörü kazandırmak hedeflenmektedir. Çalışmanın sonucu, yeni iletişim teknolojilerini kullanan yaşlı nüfusun gündelik yaşamın (internet bankacılığı, hastaneler, e-devlet hizmetleri, yakınlarıyla iletişim, alışveriş vs.) pek çok alanında bu araçları etkin bir şekilde kullandığını göstermektedir.
Anahtar Kelimeler: Kuşaklararası İletişim, Yeni İletişim Teknolojileri, Medya Kullanım Pratikleri
USE OF NEW COMMUNICATION TECHNOLOGIES WITH A FOCUS ON INTERGENERATIONAL COMMUNICATION: ASSESSMENT OF OLDER AGE GROUP
ABSTRACT
Nowadays, new communication technologies and facilities provided by them are getting more popular; So many people, from children to older age groups, interact with each other and the world through them. New media content by offering perspectives to new research mesthods has become the subject of enormous studies in communication literature. It is found that these researches mostly focus on the text. However, such a heterogeneous new media users' practices vary and should be analyzed. In the surveys on the audiences, a significant deficiency has been determined among older age groups practises. In this paper the relationship between the older age group and new communication technologies has been studied through in-depth interviews. The aim of this study is to provide an insight about about older age groups' practices that is mostly ignored by communication researchers. The result of this study shows that the older age group using new communication technology exploit effectively this tools in everydaylife (Online banking, hospitals, e-governance services, interpersonal communication with family, shopping).
Keywords: Intergenerational Relationships, New Communication Technologies, Media Usage Practices
Kuşaklararası İletişim Yeni İletişim Teknolojileri Medya Kullanım Pratikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi |