BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 33 - 47, 26.10.2013

Öz

Country reputation has started to be examined in public relations discipline as a new dimension of reputation studies. Rareness of academic studies which are about country reputation draws attention. Also, these studies focuse on how a country is perceived from reputational perspective by citizens of other countries . To determine a perception of a country reputation, it is significant to present how a country is evaluated by its citizens who can be identified as an internal public audience. In order to demonstrate significance of this statement, in this article, a research has carried out in Istanbul. A questionnaire form has been designed and questions about country reputation dimensions have asked to participants. Findings have demonstrated that, as internal target audience governed has a positive perception about emotional and cultural appeals, also they have a neutral perception about financial, leadership, social and physical appeals. People who have stated their wish to live in a different country, think that Turkey does not have financial, leadership, social and physical appeals. Moreover, findings point out that efforts towards public relations practices which are proper to contemporary public relations approach by public institutions have influence on a perception of a country reputation.

Kaynakça

  • Balmer, J. M. T. & Greyser S. A. (2003) Revealing The Corporations. London: Routledge.
  • Baskin, O. & Craig, A. & Lattimore, D. (1997) Public Relations The Profession and The Practice. 4th edition. Boston: McGraw Hill.
  • Biber, A. (2007) Halkla İlişkilerde Temel Kavramlar. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Davies, G. (2003). Corporate Reputation and Competiveness. London: Routledge.
  • Doorley, J. & Garcia, H. F. (2007). Reputation Management. New York: Routledge.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realising Value From The Corporate Image. Harvard: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, C. J. & Low, J. (2011). The Real Value of Reputation. Communication World, November – December 2011, 18–22.
  • Gotsi, M. &Wilson, A. M. (2001). ‘Corporate Reputation: Seeking A Definition. Corporate Communications’: An International Journal, 6 (1), 24–30.
  • Harris – Fombrun Reputation Quotient, Retrieved April, 16, 2013 from http://www.harrisinteractive. com/Products/ReputationQuotient.aspx
  • Hong, H. & Park, H. & Lee, Y. & Park, L. (2012). Public Segmentation and Government – Public Relationship Building: A Cluster Analysis of Publics in The United States and 19 European Countries, Journal of Public Relations, 24, 37–68.
  • Okay, A. & Okay. A. (2012). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. Genişletilmiş 5. Basım. İstanbul: Der Yayınları.
  • Oktar, Ö. F. & Çarıkçı, İ. H. (2012). Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversitesi’nde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (15), 127–149.
  • Passow, T. & Fehlmann, R. & Grahlow, H. (2005). Country Reputation – From Measurement To Management: The Case of Liechtenstein, Corporate Reputation Review, 7 (4), 309–326.
  • Podnar, K. & Tuskej, U. & Golob, U. (2012). Mapping semantic meaning of corporate reputation in global economic crisis context: A Slovenian study, Public Relations Review, 38, 906–915.
  • Seitel, F. P. (1998). The Practice of Public Relations. 7th edition. New Jersey: Prentice Hall.
  • Şatır, Ç. & Sümer, F. E. (2006). Kurum İtibarının Bileşenleri Üzerine Bir Araştırma: Sağlık Hizmeti Üreten Bir Kamu Kurumunda İç Paydaşlar İtibarı Nasıl Algılıyor. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, April 27-28, 2006, Kocaeli, 51–61.
  • Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Van Riel, C. B. M. & Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communications. Oxon: Routledge. Wang, J. (2006). Managing National Reputation and International Relations in The Global Era: Public Diplomacy Revisited, Public Relations Review, 32, 91 – 96.
  • Wæras, A. & Byrkjeflot, H. (2012). Public Sector Organizations and Reputation Management: Five Problems, International Public Management Journal, 15 (2), 186 – 206.
  • Yang, S. U. & Shin, H., Lee & J. & Wrigley, B. (2008). Country Reputation in Multidimensions: Predictors, Effects and Communication Channels, Journal of Public Relations Research, 20 (4), 421 – 440. Duygusal Çekicilik Ülkeme saygı duyarım. Ülkemi severim. Ülkeme güvenirim.
  • Fiziksel Çekicilik Türkiye güzel bir yerdir. İyi eğitimli kişiler yaşar. Yol, konut, hizmet, sağlık sistemi ve iletişim altyapısı iyidir. Finansal Çekicilik İş yapmak için cazip bir ülkedir. İyi gelişmiş endüstri sektörü bulunur. Vergi ücretleri düşük bir ülkedir. Yatırım yapmak için güvenilir bir ülkedir. Liderlik Çekiciliği Karizmatik liderleri vardır. Geleceğe dair cazip bir vizyon sunmaktadır. İyi yönetilmektedir. Kanunları desteklemektedir. Kültürel Çekicilik Sosyal ve kültürel açıdan çeşitlilik söz konusudur. Zengin bir tarihsel geçmişi bulunmaktadır. Eğlence aktiviteleri için imkanlar vardır. Sosyal Çekicilik İyi olayları desteklemektedir. Dünyada olup bitenlerle ilgili sorumluluk sahibi bir ülkedir. Çevreye karşı sorumluluk içeren politikaları desteklemektedir. Tablo 2 Kamu kurumları tarafından gerçekleştirilen halkla ilişkiler faaliyetlerinin ülke itibarına etkisi ort. std. sapma n Karar alma ve politika oluşturma süreçlerinde yönetilenlerin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin dikkate alınması 4,40 0,888 420 Alınan kararlar ve oluşturulan politikalar hakkında aydınlatıcı bilgi verilmesi 4,49 0,830 420 Yönetilenlerin şikayet, öneri ve geri bildirimlerinin önemsenmesi 4,38 0,860 421 Toplumsal yarara odaklanan faaliyetlerin gerçekleştirilmesi 4,40 0,842 420 Toplumsal sorunlara ilişkin çözüm önerileri getirilmesi 4,43 0,839 420 Çeşitli konulara ilişkin vatandaşların bilgi düzeylerinin arttırılmasına yönelik faaliyetler gerçekleştirilmesi 4,51 0,808 419 Yönetilenlerin istek ve gereksinimleri doğrultusunda çeşitli hizmetlerin sunulması 4,40 0,861 421 Yönetim stratejisinde vatandaşların beklentileri doğrultusunda değişiklik yapılması 4,36 0,904 421 Toplumsal sorunlara karşı sorumlu davranılması (çevre kirliliği, kız çocuklarının eğitimi, kadına yönelik şiddet...) 4,51 0,813 420 Başka bir ülkede yaşama isteği Evet Hayır Toplam Eğitim durumunuz İlkokul 2 42 44 Ortaokul 3 42 45 Lise 15 85 100 Önlisans 32 18 50 Lisans 71 42 113 Lisansüstü 50 22 72 Toplam 173 251 424

İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2013, Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 33 - 47, 26.10.2013

Öz

Ülke itibarı, itibar çalışmalarının yeni bir boyutu olarak halkla ilişkiler disiplini kapsamında incelenmeye başlanmıştır. Ülke itibarını konu edinen akademik çalışmaların sayıca azlığı dikkat çekmekle birlikte, bu alandaki çalışmaların, bir ülkenin itibar açısından diğer ülke vatandaşları tarafından ne şekilde algılandığı üzerine odaklandığı görülmektedir. Ülke itibarı algısının tespit edilmesinde, bir ülkenin iç hedef kitlesi olarak tanımlanabilecek kendi vatandaşları tarafından ne şekilde değerlendirildiği de önem taşımaktadır. İç hedef kitle olarak yönetilenlerin ülke itibarına yönelik algısını tespit etmeyi amaçlayan çalışma kapsamında İstanbul ilinde bir araştırma gerçekleştirilmiş ve katılımcılara, ülke itibarı bileşenlerine yönelik soruların yer aldığı anket formu dağıtılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda ülke itibarının duygusal ve kültürel çekicilik bileşenlerine yönelik olumlu bir algının bulunduğunu ve fiziksel, finansal, sosyal çekicilik ile liderlik çekiciliği bileşenlerine yönelik nötr olarak değerlendirilebilecek bir yaklaşımın olduğunu ortaya konmuştur. Türkiye dışında farklı bir ülkede yaşamak isteğini belirten kişilerin bu isteklerinin, Türkiye'nin fiziksel, sosyal, finansal ve liderlik çekiciliğine sahip olmadığını düşünmelerinden kaynaklandığına ve kamu kurumları tarafından çağdaş halkla ilişkiler anlayışına uygun çabaların ortaya konmasının yönetilenlerin ülke itibarı algısının şekillenmesi üzerindeki etkisine yönelik verilere de ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler: Ülke İtibarı, İç Hedef Kitle, Yönetilen Algısı

 

COUNTRY REPUTATION AS A NEW DIMENSION OF REPUTATION STUDIES: A RESEARCH ON PERCEPTION OF GOVERNED AS INTERNAL TARGET AUDIENCE TOWARDS COUNTRY REPUTATION

ABSTRACT
Country reputation has started to be examined in public relations discipline as a new dimension of reputation studies. Rareness of academic studies which are about country reputation draws attention. Also, these studies focuse on how a country is perceived from reputational perspective by citizens of other countries . To determine a perception of a country reputation, it is significant to present how a country is evaluated by its citizens who can be identified as an internal public audience. In order to demonstrate significance of this statement, in this article, a research has carried out in Istanbul. A questionnaire form has been designed and questions about country reputation dimensions have asked to participants. Findings have demonstrated that, as internal target audience governed has a positive perception about emotional and cultural appeals, also they have a neutral perception about financial, leadership, social and physical appeals. People who have stated their wish to live in a different country, think that Turkey does not have financial, leadership, social and physical appeals. Moreover, findings point out that efforts towards public relations practices which are proper to contemporary public relations approach by public institutions have influence on a perception of a country reputation.

Key Words: Country Reputation, Internal Target Audience, Perception of Governed

Kaynakça

  • Balmer, J. M. T. & Greyser S. A. (2003) Revealing The Corporations. London: Routledge.
  • Baskin, O. & Craig, A. & Lattimore, D. (1997) Public Relations The Profession and The Practice. 4th edition. Boston: McGraw Hill.
  • Biber, A. (2007) Halkla İlişkilerde Temel Kavramlar. 2. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Davies, G. (2003). Corporate Reputation and Competiveness. London: Routledge.
  • Doorley, J. & Garcia, H. F. (2007). Reputation Management. New York: Routledge.
  • Fombrun, C. J. (1996). Reputation: Realising Value From The Corporate Image. Harvard: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, C. J. & Low, J. (2011). The Real Value of Reputation. Communication World, November – December 2011, 18–22.
  • Gotsi, M. &Wilson, A. M. (2001). ‘Corporate Reputation: Seeking A Definition. Corporate Communications’: An International Journal, 6 (1), 24–30.
  • Harris – Fombrun Reputation Quotient, Retrieved April, 16, 2013 from http://www.harrisinteractive. com/Products/ReputationQuotient.aspx
  • Hong, H. & Park, H. & Lee, Y. & Park, L. (2012). Public Segmentation and Government – Public Relationship Building: A Cluster Analysis of Publics in The United States and 19 European Countries, Journal of Public Relations, 24, 37–68.
  • Okay, A. & Okay. A. (2012). Halkla İlişkiler Kavram Strateji ve Uygulamaları. Genişletilmiş 5. Basım. İstanbul: Der Yayınları.
  • Oktar, Ö. F. & Çarıkçı, İ. H. (2012). Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversitesi’nde Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (15), 127–149.
  • Passow, T. & Fehlmann, R. & Grahlow, H. (2005). Country Reputation – From Measurement To Management: The Case of Liechtenstein, Corporate Reputation Review, 7 (4), 309–326.
  • Podnar, K. & Tuskej, U. & Golob, U. (2012). Mapping semantic meaning of corporate reputation in global economic crisis context: A Slovenian study, Public Relations Review, 38, 906–915.
  • Seitel, F. P. (1998). The Practice of Public Relations. 7th edition. New Jersey: Prentice Hall.
  • Şatır, Ç. & Sümer, F. E. (2006). Kurum İtibarının Bileşenleri Üzerine Bir Araştırma: Sağlık Hizmeti Üreten Bir Kamu Kurumunda İç Paydaşlar İtibarı Nasıl Algılıyor. II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, April 27-28, 2006, Kocaeli, 51–61.
  • Tench, R. & Yeomans, L. (2006). Exploring Public Relations. Harlow: Pearson Education Limited.
  • Van Riel, C. B. M. & Fombrun, C. J. (2007). Essentials of Corporate Communications. Oxon: Routledge. Wang, J. (2006). Managing National Reputation and International Relations in The Global Era: Public Diplomacy Revisited, Public Relations Review, 32, 91 – 96.
  • Wæras, A. & Byrkjeflot, H. (2012). Public Sector Organizations and Reputation Management: Five Problems, International Public Management Journal, 15 (2), 186 – 206.
  • Yang, S. U. & Shin, H., Lee & J. & Wrigley, B. (2008). Country Reputation in Multidimensions: Predictors, Effects and Communication Channels, Journal of Public Relations Research, 20 (4), 421 – 440. Duygusal Çekicilik Ülkeme saygı duyarım. Ülkemi severim. Ülkeme güvenirim.
  • Fiziksel Çekicilik Türkiye güzel bir yerdir. İyi eğitimli kişiler yaşar. Yol, konut, hizmet, sağlık sistemi ve iletişim altyapısı iyidir. Finansal Çekicilik İş yapmak için cazip bir ülkedir. İyi gelişmiş endüstri sektörü bulunur. Vergi ücretleri düşük bir ülkedir. Yatırım yapmak için güvenilir bir ülkedir. Liderlik Çekiciliği Karizmatik liderleri vardır. Geleceğe dair cazip bir vizyon sunmaktadır. İyi yönetilmektedir. Kanunları desteklemektedir. Kültürel Çekicilik Sosyal ve kültürel açıdan çeşitlilik söz konusudur. Zengin bir tarihsel geçmişi bulunmaktadır. Eğlence aktiviteleri için imkanlar vardır. Sosyal Çekicilik İyi olayları desteklemektedir. Dünyada olup bitenlerle ilgili sorumluluk sahibi bir ülkedir. Çevreye karşı sorumluluk içeren politikaları desteklemektedir. Tablo 2 Kamu kurumları tarafından gerçekleştirilen halkla ilişkiler faaliyetlerinin ülke itibarına etkisi ort. std. sapma n Karar alma ve politika oluşturma süreçlerinde yönetilenlerin istek, ihtiyaç ve beklentilerinin dikkate alınması 4,40 0,888 420 Alınan kararlar ve oluşturulan politikalar hakkında aydınlatıcı bilgi verilmesi 4,49 0,830 420 Yönetilenlerin şikayet, öneri ve geri bildirimlerinin önemsenmesi 4,38 0,860 421 Toplumsal yarara odaklanan faaliyetlerin gerçekleştirilmesi 4,40 0,842 420 Toplumsal sorunlara ilişkin çözüm önerileri getirilmesi 4,43 0,839 420 Çeşitli konulara ilişkin vatandaşların bilgi düzeylerinin arttırılmasına yönelik faaliyetler gerçekleştirilmesi 4,51 0,808 419 Yönetilenlerin istek ve gereksinimleri doğrultusunda çeşitli hizmetlerin sunulması 4,40 0,861 421 Yönetim stratejisinde vatandaşların beklentileri doğrultusunda değişiklik yapılması 4,36 0,904 421 Toplumsal sorunlara karşı sorumlu davranılması (çevre kirliliği, kız çocuklarının eğitimi, kadına yönelik şiddet...) 4,51 0,813 420 Başka bir ülkede yaşama isteği Evet Hayır Toplam Eğitim durumunuz İlkokul 2 42 44 Ortaokul 3 42 45 Lise 15 85 100 Önlisans 32 18 50 Lisans 71 42 113 Lisansüstü 50 22 72 Toplam 173 251 424
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatun Boztepe Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Boztepe, H. (2013). İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(44), 33-47. https://doi.org/10.17064/iüifhd.16711
AMA Boztepe H. İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Ekim 2013;(44):33-47. doi:10.17064/iüifhd.16711
Chicago Boztepe, Hatun. “İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44 (Ekim 2013): 33-47. https://doi.org/10.17064/iüifhd.16711.
EndNote Boztepe H (01 Ekim 2013) İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 44 33–47.
IEEE H. Boztepe, “İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44, ss. 33–47, Ekim 2013, doi: 10.17064/iüifhd.16711.
ISNAD Boztepe, Hatun. “İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 44 (Ekim 2013), 33-47. https://doi.org/10.17064/iüifhd.16711.
JAMA Boztepe H. İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013;:33–47.
MLA Boztepe, Hatun. “İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44, 2013, ss. 33-47, doi:10.17064/iüifhd.16711.
Vancouver Boztepe H. İTİBAR ÇALIŞMALARININ YENİ BİR BOYUTU OLARAK ÜLKE İTİBARI: İÇ HEDEF KİTLE OLARAK YÖNETİLENLERİN ÜLKE İTİBARINA YÖNELİK ALGISI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013(44):33-47.