BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2013, Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 143 - 175, 26.10.2013

Öz

Even though the subject of alianetion is directly related to communication, it has been only discussed in terms of economics, socilogical and pysilogical aspects. There are few studies which dealt with connections, by accompanying with movies, between communication and alienation This study discusses the term of alienation and investigates its connection with communication. It may be claimed that media extend alienation, and individuals applying technological media can alienate smybols both they produce and produced in the productions side of media. People increasingly alienate the activity of symbolic production and other people. One should even search the meaning of smiling, a communication act which we make a performance in daily life, in the context of whether or not it is an actual or fake. The alienation concept makes it possible for us to investigate these kind of behaviours. However, we can not this topic not only in the framework of structural aspect. We should take into account the will of power of individiuals as subjects. Social theory, as known, focuses on the relations with structure and agency. Agency is a key term to overcome of the alienation issue.

Kaynakça

  • Başaran, E. (February 25, 2011). Offline olan, farklı sosyal sınıftan. Radikal, Retrieved March 22, 2013 from http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ezgi_basaran/offline_olan_farkli_sosyal_siniftan-1041082
  • Çapan, B. (2009). Nuri Bilge Ceylan Sinemasında Yabancılaşma Teması Üzerine Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema Televizyon Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ertaylan, A. (2007). 1990 Sonrası Türk Sinemasında Yabancılaşma Olgusu. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ertike, A. S. (2010). Yabancılaşmanın Televizyona Yansımaları ve İnsanın Metalaşması, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Fromm, E. (2006). Özgürlükten Kaçış. Selçuk Budak (Translated by). İstanbul: Öteki Yayınevi
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. Cemal Güzel (Edited by). İstanbul: Kırmızı Yayınları
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Barış Cezar (Transleted by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Gramsci, A. (1978). Selections from Prison Notebooks. Quintin Hoare & Geoffrey Nowell-Smith (Translated & edited by). London: Lawrence and Wishart
  • Gramsci, A. (1985). Selections from Cultural Writings. Quintin Hoare & Geoffrey Nowell-Smith (Translated & edited by). London: Lawrence and Wishart
  • Hartmann, N. (2010). Ontolojinin Işığında Bilgi. Harun Tepe (Translated by). İstanbul: Türkiye Felsefe Kurumu
  • Hoshschild, A. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press
  • Marx, K. & Engels, F. (2009). Felsefe İncelemeleri. Cem Eroğul (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü. Gökçe Gündüç (Translated by). İstanbul: Ayrıntı Yayınları Pappenheim, F. (2002). Modern İnsanın Yabancılaşması. Salih Ak (Translated by). Ankara: Phoenix Yayınevi
  • Ollman, B. (2009). Marksizme Sıra Dışı Bir Giriş. Ayşegül Kars (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap Ollman, B. (2012). Yabancılaşma. Ayşegül Kars (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap
  • Öztürk, S. (2012). Mekân ve İktidar: Filmlerle İletişim Mekânlarının Altpolitikası. Ankara: Phoenix Yayınevi
  • Sarup, M. (1997). Post-Yapısalcılık ve Post-Modernizm. A. Baki Güçlü (Translated by). Ankara: Ark Yayınevi
  • Sennett, R. (2006). Ten ve Taş: Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. Tuncay Birkan (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Spinoza, B. D. (2011). Ethica. Çiğdem Dürüşken (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Thompson, J. B. (2008) Medya ve Modernite. Serdar Öztürk (Translated by). İstanbul: Kırmızı Yayınları Toprak, O. (2011) Ömer Kavur Sinemasında Birey-Toplum İlişkileri Bağlamında Yabancılaşmanın Temsili, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tunalı, İ. (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Vincent, M. (1996). The Political Economy of Communication. London, California & New Delhi: Sage Žižek, S. (March 8, 2010). Avatar, Avatar’ın ta kendisi. Radikal, Retrieved February 15, 2013 from http://www.radikal.com.tr/yorum/avatar_avatarin_ta_kendisi-984386 FİLMLER
  • Modern Zamanlar (Charlie Chaplin, 1936)
  • Başka Dilde Aşk (İlksen Başarır, 2009)
  • Konuş Onunla (Pedro Almodovar, 2002)
  • Wall-E (Andrew Stanton, 2008)
  • Diyet (Lütfi Ö. Akad, 1974).
  • RESİMLER Resim 1: Koyun sürüsüyle işlerine gitmekte olan insan kalabalığa arasındaki ilişki: ‘zoo’ kimlik.

FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA

Yıl 2013, Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi, 143 - 175, 26.10.2013

Öz

Yabancılaşma konusu genellikle iktisadi, sosyolojik ve psikoloji boyutlarıyla tartışılmıştır. Oysa bir anlam paylaşımı olarak iletişim, yabancılaşmayla doğrudan ilişkilidir. Buna karşın iletişim ile yabancılaşma ilişkisini, analize filmleri de katarak inceleyen çok az çalışma bulunmaktadır. Bu çalışma, yabancılaşma kavramını tartışarak, yabancılaşmanın iletişim ile ilişkisini incelemektedir. Buna göre insanın kendi ürettiği sembollerine, medyanın üretim bölgesinde üretilen sembollere yabancılaşması yeni iletişim araçlarıyla giderek yaygınlaşan bir görüngü haline gelmektedir. İnsanlar günümüz dünyasında sembol üretim faaliyetine ve bu bağlamda giderek diğer insanlara da yabancılaşmaktadır. Günlük yaşamda sergilediğimiz gülümsemenin dahi gerçekten insani bir gülümseme olup olmadığı yabancılaşma kavramı çerçevesinde incelenmesi gereken bir konudur. Ancak yabancılaşma sadece yapısal boyutta tartışılamaz. Bunun yanı sıra insanın bir özne olarak iradi yönünü göz önüne almamız gerekir. Yapı ve özne arasındaki ilişki sosyal teorinin ana konularından birisidir. Faillik, yabancılaşma sorununun aşılmasında kilit kavramlardan birisidir.

Anahtar Kelimeler: Yabancılaşma, İletişim, Sinema


COMMUNICATION AND ALINEATION ACCOMPANIED WITH MOVIES

ABSTRACT
Even though the subject of alianetion is directly related to communication, it has been only discussed in terms of economics, socilogical and pysilogical aspects. There are few studies which dealt with connections, by accompanying with movies, between communication and alienation This study discusses the term of alienation and investigates its connection with communication. It may be claimed that media extend alienation, and individuals applying technological media can alienate smybols both they produce and produced in the productions side of media. People increasingly alienate the activity of symbolic production and other people. One should even search the meaning of smiling, a communication act which we make a performance in daily life, in the context of whether or not it is an actual or fake. The alienation concept makes it possible for us to investigate these kind of behaviours. However, we can not this topic not only in the framework of structural aspect. We should take into account the will of power of individiuals as subjects. Social theory, as known, focuses on the relations with structure and agency. Agency is a key term to overcome of the alienation issue.

Keywords: Alienation, Communication, Movie

Kaynakça

  • Başaran, E. (February 25, 2011). Offline olan, farklı sosyal sınıftan. Radikal, Retrieved March 22, 2013 from http://www.radikal.com.tr/yazarlar/ezgi_basaran/offline_olan_farkli_sosyal_siniftan-1041082
  • Çapan, B. (2009). Nuri Bilge Ceylan Sinemasında Yabancılaşma Teması Üzerine Bir İnceleme. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema Televizyon Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Ertaylan, A. (2007). 1990 Sonrası Türk Sinemasında Yabancılaşma Olgusu. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Ertike, A. S. (2010). Yabancılaşmanın Televizyona Yansımaları ve İnsanın Metalaşması, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İletişim Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • Fromm, E. (2006). Özgürlükten Kaçış. Selçuk Budak (Translated by). İstanbul: Öteki Yayınevi
  • Giddens, A. (2008). Sosyoloji. Cemal Güzel (Edited by). İstanbul: Kırmızı Yayınları
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. Barış Cezar (Transleted by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Gramsci, A. (1978). Selections from Prison Notebooks. Quintin Hoare & Geoffrey Nowell-Smith (Translated & edited by). London: Lawrence and Wishart
  • Gramsci, A. (1985). Selections from Cultural Writings. Quintin Hoare & Geoffrey Nowell-Smith (Translated & edited by). London: Lawrence and Wishart
  • Hartmann, N. (2010). Ontolojinin Işığında Bilgi. Harun Tepe (Translated by). İstanbul: Türkiye Felsefe Kurumu
  • Hoshschild, A. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press
  • Marx, K. & Engels, F. (2009). Felsefe İncelemeleri. Cem Eroğul (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap Niedzviecki, H. (2010). Dikizleme Günlüğü. Gökçe Gündüç (Translated by). İstanbul: Ayrıntı Yayınları Pappenheim, F. (2002). Modern İnsanın Yabancılaşması. Salih Ak (Translated by). Ankara: Phoenix Yayınevi
  • Ollman, B. (2009). Marksizme Sıra Dışı Bir Giriş. Ayşegül Kars (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap Ollman, B. (2012). Yabancılaşma. Ayşegül Kars (Translated by). İstanbul: Yordam Kitap
  • Öztürk, S. (2012). Mekân ve İktidar: Filmlerle İletişim Mekânlarının Altpolitikası. Ankara: Phoenix Yayınevi
  • Sarup, M. (1997). Post-Yapısalcılık ve Post-Modernizm. A. Baki Güçlü (Translated by). Ankara: Ark Yayınevi
  • Sennett, R. (2006). Ten ve Taş: Batı Uygarlığında Beden ve Şehir. Tuncay Birkan (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Spinoza, B. D. (2011). Ethica. Çiğdem Dürüşken (Translated by). İstanbul: Metis Yayınları
  • Thompson, J. B. (2008) Medya ve Modernite. Serdar Öztürk (Translated by). İstanbul: Kırmızı Yayınları Toprak, O. (2011) Ömer Kavur Sinemasında Birey-Toplum İlişkileri Bağlamında Yabancılaşmanın Temsili, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Radyo Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tunalı, İ. (2002). Sanat Ontolojisi. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Vincent, M. (1996). The Political Economy of Communication. London, California & New Delhi: Sage Žižek, S. (March 8, 2010). Avatar, Avatar’ın ta kendisi. Radikal, Retrieved February 15, 2013 from http://www.radikal.com.tr/yorum/avatar_avatarin_ta_kendisi-984386 FİLMLER
  • Modern Zamanlar (Charlie Chaplin, 1936)
  • Başka Dilde Aşk (İlksen Başarır, 2009)
  • Konuş Onunla (Pedro Almodovar, 2002)
  • Wall-E (Andrew Stanton, 2008)
  • Diyet (Lütfi Ö. Akad, 1974).
  • RESİMLER Resim 1: Koyun sürüsüyle işlerine gitmekte olan insan kalabalığa arasındaki ilişki: ‘zoo’ kimlik.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serdar Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 44 - İletişim Fakültesi Hakemli Dergisi

Kaynak Göster

APA Öztürk, S. (2013). FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(44), 143-175. https://doi.org/10.17064/iüifhd.87141
AMA Öztürk S. FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Ekim 2013;(44):143-175. doi:10.17064/iüifhd.87141
Chicago Öztürk, Serdar. “FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44 (Ekim 2013): 143-75. https://doi.org/10.17064/iüifhd.87141.
EndNote Öztürk S (01 Ekim 2013) FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 44 143–175.
IEEE S. Öztürk, “FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44, ss. 143–175, Ekim 2013, doi: 10.17064/iüifhd.87141.
ISNAD Öztürk, Serdar. “FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 44 (Ekim 2013), 143-175. https://doi.org/10.17064/iüifhd.87141.
JAMA Öztürk S. FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013;:143–175.
MLA Öztürk, Serdar. “FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 44, 2013, ss. 143-75, doi:10.17064/iüifhd.87141.
Vancouver Öztürk S. FİLMLERLE İLETİŞİM VE YABANCILAŞMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2013(44):143-75.