Öz
Türkiye’de halkla ilişkiler, kuruluşlar içinde gerçek işlevini ispat etme ve stratejik yönetime katılma yönünde
büyük çaba harcamaktadır ancak halkla ilişkilerin stratejik uygulamaları hakkındaki ampirik çalışmalar
kısıtlı sayıda bulunmaktadır. Bu çalışma, Türkiye’deki kurumsal iletişimcilere ek olarak halkla ilişkiler
danışmanlık ajanslarındaki halkla ilişkiler uygulayıcılarının stratejik yönetime katılımlarının ne düzeyde
olduğunu, halkla ilişkilerin ne dereceye kadar stratejik olarak yönetildiğini ve halkla ilişkiler uygulayıcılarının
iki yönlü simetrik modeli ne kadar kullandığını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, betimsel
araştırma yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Bu yöntem kapsamında, nitel araştırma tekniklerinden
biri olan ‘derinlemesine görüşme’ tekniği kullanılmıştır. Araştırma, Türkiye’de kurumsal iletişimcilerin,
kuruluşların stratejik karar sürecine katılarak, bu sürecin fiilen doğrudan bir parçası olmasına rağmen, bu
karar sürecini yöneten resmi mercilerin (örneğin yönetim veya icra kurulları) henüz resmî ve fiili bir üyesi
olamadığını ortaya koymuştur. Araştırma sonuçlarına göre, halkla ilişkiler uygulayıcıları, kuruluşlarda
doğrudan CEO ve/veya üst yönetime bağlı çalışmaktadır. Özellikle büyük kurumsal yapılarda çalışan kurumsal
iletişimciler, simetrik iletişimi uygulamaktadır. Son olarak, kurumsal iletişimciler ve halkla ilişkiler
ajansı yöneticileri, ‘teknisyen’ ve ‘yönetici’ rollerininbir karışımını ifa etmektedir.
Anahtar Kelimeler: Stratejik Halkla İlişkiler, Simetrik İletişim, Halkla İlişkiler Uygulayıcıları
IMPLEMENTATION OF STRATEGIC PUBLIC RELATIONS IN TURKEY:
A RESEARCH ON PUBLIC RELATIONS PRACTITIONERS
Abstract
In Turkey, public relations makes considerable effort to demonstrate its real function and be a part of
strategic management.However, empirical research on whether public relations is strategically managed
in organizations is limited in number. This study sought to reveal the degreethat public relations
practitioners (corporate communicators and practitioners in PR consultancy agencies) are involved in the
strategic management of organizations, the degree that public relations is managed strategically, and
the extent that public relations activities in Turkey are symmetrical. Using the descriptive research method
in which in-depth interview technique was applied, this study found that corporate communicators
are still not an official part of the authorities managing decision making processes within organizations
(namely corporate or executive boards), despite the fact that they are an actual part of the strategic
decision making mechanisms in such organizations. It also revealed that public relations practitioners
directly report to CEOs and/or senior management within organizations. In particular, corporate communicators
in large-scale organizations exercisesymmetrical communication. Finally, it found that corporate
communicators and practitioners in public relations consultancy agencies perform a combination of
‘technical’ and ‘managerial’ roles.
Keywords: Strategic Public Relations, Symmetrical Communication, Public Relations Practitioners
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 49 |