Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2017, Sayı: 52, 109 - 129, 20.07.2017
https://doi.org/10.17064/iuifd.333156

Öz

Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin (KOBİ) ülke ve dünya ekonomisi ile bütünleşmesi, varlığını sürdürmesi, kendini yeni pazarlara tanıtması, günümüzde planlı ve stratejik olarak gerçekleştirilecek iletişim çabalarını daha da önemli ve gerekli kılmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, Eskişehir ilinde bulunan KOBİ’lerin gerçekleştirdikleri kurumsal iletişim faaliyetlerini araştırmaktır. Bu temel amaç doğrultusunda KOBİ’lerin iletişim faaliyetlerini nasıl tanımladıkları, amaçları, hedef kitlelerle nasıl iletişim kurdukları ve iletişimde hangi araç ve ortamları kullandıkları araştırılmış ve KOBİ’lerin kurumsal iletişim faaliyetlerinin genel görünümü değerlendirilmiştir. Çalışma varolan durumu saptamaya yönelik betimsel bir çalışmadır. Çalışmanın sonucunda araştırmaya katılan KOBİ’lerin çoğunda iletişim faaliyetlerini yürüten bir birimin bulunmadığı, hedef kitlelerin doğrudan mal/hizmet satacağı müşteriler ve finansal kurumlardan oluştuğu, iletişim amaçlarının pazarlama olduğu, işletme içi iletişim, yüz yüze iletişim ve satış tutundurma faaliyetlerinin önemli olduğu, iç hedef kitlelere yönelik olarak kullanılan iletişim araçlarının yazılı ve sözlü araçlar, dış hedef kitlelere yönelik olarak kullanılan araçların ise yüz yüze görüşmeler, basılı malzemeler ve internetten oluştuğu ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Argenti, P & Forman, J. (2002). The Power of Corporate Communication: Crafting the Voice and Image of Your Business. New York: McGraw-Hill Companies.
  • Argenti, P. & Barnes, C. M. (2009). Digital Strategies for Powerful Corporate Communications. New York: McGraw-Hill.
  • Baykal, C. (2000). KOBİ’lerde Yapısal Düzenlemeler: Gümrük Birliği Sürecinde KOBİ’ler Semineri, No. 6, 7-9. İstanbul: Türkiye AB Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • Glöcker, T. (1995). Strategische Erfolgspotentiale Durch Corporate İdentity: Aufbau und Nutzung, Dt.Univ.-Verl.: Wiesbaden.
  • Goodman, M. B. (2000). Corporate Communication: The American Picture. Corporate Communications: An International Journal, 5(2), 69-74.
  • Goodman, M. B. (2001). Current Trends in Corporate Communication. Corporate Communication: An International Journal, 6(3), 117-123.
  • Goodman, M. B. (2006). Corporate Communication Practice and Pedagogy at the Dawn of the New Millennium. Corporate Communications: An International Journal, 11(3), 196-213.
  • Jackson, J. H. & Musselman V. A. (1987). Business Contemporary Concepts and Practices. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kiessling, W. & Spannagl, P. (1996). Corporate Identity: Unternehmensleitbild-Organisationskultur, Alling: Sandmann.
  • KOSGEB Faaliyet Raporu (2014). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı KOSGEB. Retrieved from https://goo.gl/kJYdGS
  • Oliver, S. & Riley, D. (1996). Perceptions and Corporate Communication in Small Businesses. Corpo- rate Communications: An International Journal 1(2), 12-18.
  • Riel, C. V. (1995). Principles of Corporate Communication. London: Prentice Hall.
  • Simşek, M. (2002). Ekonominin Lokomotifi KOBİ’lerin Olmazsa Olmazları, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Soysal A., A.Ç. Çakmak., S. Alıcı. (2003). Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lere Yönelik Yeni Bilgi ve İletişim Ağı: Kobinet Projesi, Bilgi Teknolojileri Kongresi II, 01-04 Mayıs, Denizli.
  • Summak, E. (2011). Küçük ve Orta Boy İsletmelerin İletişim Yönetimi Faaliyetleri Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma. (Unpublished Ph.D. thesis). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye.
  • Torlak, Ö & Uçkun, N. (2005) Eskisehir’deki KOBİ’lerin Pazarlama ve Finansman Sorunları Ara Kesiti. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 199-215.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı-TEPAV (2015, April). İstihdam İzleme Bülteni. Erişim: http://www.tepav.org.tr/upload/files/haber/1438931206-4.Istihdam_Izleme_Bulteni_ Nisan_2015.pdf
  • Türkiye Girişimcilik Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018. (2015). KOSGEB. Retrieved from http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/n4JRw+GISEP_2015-2018_.pdf.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK (2015). “İş Kayıtlarına Göre Girişimci Sayıları” Haber Bülteni. Retrieved from http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=HMcnWNhMVT8SLl- j21tvzlcprFqf3HcnyxCdS9HFn2hZTSZ5v15Qh!-502611270?id=21864.
  • Uztuğ, F. & Şenel, G. (2012). Kurumsal İletişim ve Kurumsal Marka Yönetimi. In F. Uztuğ (Ed.), Ku- rumsal İletişim, 3-22. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ünüsan, Ç. & Sezgin, M. (2005). Turizmde Strateji Eksenli Pazarlama İletişimi. Konya: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • Varey, J. (1997). A Picture of Corporate Communications Management in the UK. Corporate Communications: An International Journal, 2(2), 59-69.
  • Yalçın, İ. (1998). KOBİ’lerin Sektörel Dış Ticaret Şirketleri Olarak Örgütlenme Sorunları ve Çözüm Önerileri: EGS A.Ş.’de Bir Uygulama (Unpublished Ph.D. thesis). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A. (2012). “Kurumsal İletişimin Fonksiyonları” In F. Uztuğ (Ed.), Kurumsal İletişim, 95-115. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2013). Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi ve Kurum Dışı Halkla İlişkiler. In A. Z. Özgür (Ed.), Halkla İlişkiler, 106-129. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.

INSTUTIONAL COMMUNICATION APPLICATIONS: A RESEARCH ON SME’S IN ESKISEHIR

Yıl 2017, Sayı: 52, 109 - 129, 20.07.2017
https://doi.org/10.17064/iuifd.333156

Öz

Small and medium-sized enterprises (SMEs) need new, planned and strategic communications capabilities to compete successfully in this highly dynamic and competitive context. The main aim of this study is to investigate the corporate communication activities of SMEs located in Eskisehir. Based on this, the definitions of communication, the aims of small and medium-sized enterprises, how they communicate with the target audience, and what kind of means and environments they use have been investigated. The study is descriptive. The results suggest that: most of the sampled SMEs do not have a communications department; their target audience is mainly their customers and financial institutions from which they get financial support; their main communication aim is to facilitate trade; written and oral intra-business and sales promotion activities are seen as communication activities relevant to internal target audiences; for external target audiences face to face communication, printed materials and the internet are used.

Kaynakça

  • Argenti, P & Forman, J. (2002). The Power of Corporate Communication: Crafting the Voice and Image of Your Business. New York: McGraw-Hill Companies.
  • Argenti, P. & Barnes, C. M. (2009). Digital Strategies for Powerful Corporate Communications. New York: McGraw-Hill.
  • Baykal, C. (2000). KOBİ’lerde Yapısal Düzenlemeler: Gümrük Birliği Sürecinde KOBİ’ler Semineri, No. 6, 7-9. İstanbul: Türkiye AB Derneği İstanbul Şubesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak., E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate Communications: Theory and Practice. London: Sage Publications.
  • Glöcker, T. (1995). Strategische Erfolgspotentiale Durch Corporate İdentity: Aufbau und Nutzung, Dt.Univ.-Verl.: Wiesbaden.
  • Goodman, M. B. (2000). Corporate Communication: The American Picture. Corporate Communications: An International Journal, 5(2), 69-74.
  • Goodman, M. B. (2001). Current Trends in Corporate Communication. Corporate Communication: An International Journal, 6(3), 117-123.
  • Goodman, M. B. (2006). Corporate Communication Practice and Pedagogy at the Dawn of the New Millennium. Corporate Communications: An International Journal, 11(3), 196-213.
  • Jackson, J. H. & Musselman V. A. (1987). Business Contemporary Concepts and Practices. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Kiessling, W. & Spannagl, P. (1996). Corporate Identity: Unternehmensleitbild-Organisationskultur, Alling: Sandmann.
  • KOSGEB Faaliyet Raporu (2014). Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı KOSGEB. Retrieved from https://goo.gl/kJYdGS
  • Oliver, S. & Riley, D. (1996). Perceptions and Corporate Communication in Small Businesses. Corpo- rate Communications: An International Journal 1(2), 12-18.
  • Riel, C. V. (1995). Principles of Corporate Communication. London: Prentice Hall.
  • Simşek, M. (2002). Ekonominin Lokomotifi KOBİ’lerin Olmazsa Olmazları, İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Soysal A., A.Ç. Çakmak., S. Alıcı. (2003). Küreselleşme Sürecinde KOBİ’lere Yönelik Yeni Bilgi ve İletişim Ağı: Kobinet Projesi, Bilgi Teknolojileri Kongresi II, 01-04 Mayıs, Denizli.
  • Summak, E. (2011). Küçük ve Orta Boy İsletmelerin İletişim Yönetimi Faaliyetleri Üzerine Teorik ve Uygulamalı Bir Çalışma. (Unpublished Ph.D. thesis). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye.
  • Torlak, Ö & Uçkun, N. (2005) Eskisehir’deki KOBİ’lerin Pazarlama ve Finansman Sorunları Ara Kesiti. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 199-215.
  • Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı-TEPAV (2015, April). İstihdam İzleme Bülteni. Erişim: http://www.tepav.org.tr/upload/files/haber/1438931206-4.Istihdam_Izleme_Bulteni_ Nisan_2015.pdf
  • Türkiye Girişimcilik Stratejisi ve Eylem Planı 2015-2018. (2015). KOSGEB. Retrieved from http://www.sp.gov.tr/upload/xSPTemelBelge/files/n4JRw+GISEP_2015-2018_.pdf.
  • Türkiye İstatistik Kurumu-TUİK (2015). “İş Kayıtlarına Göre Girişimci Sayıları” Haber Bülteni. Retrieved from http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=HMcnWNhMVT8SLl- j21tvzlcprFqf3HcnyxCdS9HFn2hZTSZ5v15Qh!-502611270?id=21864.
  • Uztuğ, F. & Şenel, G. (2012). Kurumsal İletişim ve Kurumsal Marka Yönetimi. In F. Uztuğ (Ed.), Ku- rumsal İletişim, 3-22. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Ünüsan, Ç. & Sezgin, M. (2005). Turizmde Strateji Eksenli Pazarlama İletişimi. Konya: Nüve Kültür Merkezi Yayınları.
  • Varey, J. (1997). A Picture of Corporate Communications Management in the UK. Corporate Communications: An International Journal, 2(2), 59-69.
  • Yalçın, İ. (1998). KOBİ’lerin Sektörel Dış Ticaret Şirketleri Olarak Örgütlenme Sorunları ve Çözüm Önerileri: EGS A.Ş.’de Bir Uygulama (Unpublished Ph.D. thesis). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yılmaz, A. (2012). “Kurumsal İletişimin Fonksiyonları” In F. Uztuğ (Ed.), Kurumsal İletişim, 95-115. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2013). Halkla İlişkiler Modelleri, Kurum İçi ve Kurum Dışı Halkla İlişkiler. In A. Z. Özgür (Ed.), Halkla İlişkiler, 106-129. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Berrin Özkanal

Yayımlanma Tarihi 20 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Sayı: 52

Kaynak Göster

APA Özkanal, B. (2017). KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal(52), 109-129. https://doi.org/10.17064/iuifd.333156
AMA Özkanal B. KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. Temmuz 2017;(52):109-129. doi:10.17064/iuifd.333156
Chicago Özkanal, Berrin. “KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 52 (Temmuz 2017): 109-29. https://doi.org/10.17064/iuifd.333156.
EndNote Özkanal B (01 Temmuz 2017) KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 52 109–129.
IEEE B. Özkanal, “KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 52, ss. 109–129, Temmuz 2017, doi: 10.17064/iuifd.333156.
ISNAD Özkanal, Berrin. “KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal 52 (Temmuz 2017), 109-129. https://doi.org/10.17064/iuifd.333156.
JAMA Özkanal B. KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2017;:109–129.
MLA Özkanal, Berrin. “KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA”. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, sy. 52, 2017, ss. 109-2, doi:10.17064/iuifd.333156.
Vancouver Özkanal B. KOBİ’LERDE KURUMSAL İLETİŞİM UYGULAMALARI: ESKİŞEHİR’DEKİ KOBİ’LERE YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal. 2017(52):109-2.