Mehmed Esâd Yesârî Osmanlının en önemli ta’lik hattatlarından biridir. İran menşeli olan ta’lik yazı bu hattatımızın elinde Türk zevkine göre yeniden şekillenmiştir. İmâd’ın yazılarından en güzellerini seçerek kendi tarzını geliştirmiş ve Türk-ta’lik üslubunun oluşumuna da katkı sağlamıştır. Mehmed Esad Yesârî’nin özel koleksiyon ve müzelerde bulunan eserleriyle birlikte İstanbul’da birçok mimari yapı ve nişan taşında kitâbeleri yer almaktadır. Bu kitâbeler gerek sanatkârın yazı hayatının gelişimi gerekse ta’lik hattının Osmanlıdaki gelişimi açısından önemli eserlerdir. I. Abdülhamid (1774-1789) ve III. Selim (1789-1807) zamanında inşâ edilen yapılara âit olan bu kitâbeler hicri 1179 -1210 yılları arasında otuz yıllık bir döneme tarihlenmektedir. Kitâbeler gerek dini gerekse sivil mimarinin farklı yapı türlerinde karşımıza çıkmaktadır. Bu yapılar arasında câmi, medrese, çeşme, sebil, kütüphane, türbe, saray, kasır, ziyaretgâh, imaret ve nişantaşı yer almaktadır. Makalemizin amacı Mehmed Esâd Yesârî’nin İstanbul’da şu ana kadar tespit edilmiş olan on yedi ayrı yapı ve nişan taşında bulunan kitâbelerini bir bütün halinde incelemektir.
Dr. Öğr. Üyesi Hesna Haral (Nişantaşı Üniversitesi)
Mehmed Esad Yesari was one of the most prominent calligraphers of the Ottoman Empire. Taʿlīq script, originally in Iran, was found a new form in his hands according to the Turkish aesthetic. He had developed his style by selecting the most exquisite calligraphies of Imad and contributed to the formation of the Turkish taʿlīq style. There are works of Mehmed Esad Yesari in private collections and museums as well as on many architectural structures and aiming stones in Istanbul. These epitaphs are significant pieces of art regarding the development of the calligrapher and the taʿlīq script in the Ottoman Empire. These inscriptions, which belong to the buildings built during the reign of Abdulhamid I (1774-1789) and Selim III (1789-1807), are dated to a period of thirty years between 1179 -1210 Hijri. They appear in different buildings of both religious and civil arthitecture. Among these structures, there are mosques, madrasas, fountains, libraries, palaces, pavilions, imarets, and aiming stones. Our article aims to examine the epitaphs of Mehmed Esad Yesari as a whole found on seventeen different buildings and aiming stones in Istanbul, which have been spotted so far.
Mehmed Esad Yesâri Taʿlīq Nastaʿlīq Ottoman Inscription Istanbul
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |