Healthcare communication
studies, which were conceptualized after interactions and transactions
concerning healthcare issues among individuals were joined and practiced by
communication theories, have gained momentum and become a popular application
area in recent years. The most distinct application of healthcare
communication, which represents the interface between people and healthcare and
is applied on many levels, is to inform individuals and masses on healthcare,
raise awareness, encourage correct/healthy behavior and ensure their
sustainability, thus, improve general health. In the strict sense, healthcare
communication is verbal exchange between doctor and patient. In broad terms, it
is described as the active research area that focuses on interdisciplinary and
multidimensional human interaction’s part in healthcare and healthcare
services. The healthcare communication concept is shaped within the framework
of managing human health as a whole and supporting it in social life. This
expanded the study area of healthcare communication from only medical aspect
and added Bio-psychosocial Healthcare Approach, making it to evolve into
preventive approach and resulted in healthcare services communication becoming
a multidisciplinary area. Healthcare Communication programs were developed, a
wide range of methods were created that are compatible for the said target
audience and with special cases. Major ones may be named as Media Literacy,
Media Advocacy, Public Relations, Entertainment Based Education, Educating
Individuals and Groups, Developing Partnership and Social Marketing. Aim of
this compilation is for healthcare professionals to utilize healthcare
communication more effectively in order to discuss guiding suggestions within
prospects of up-to-date literature in their relationships between patients,
healthy individuals or families. That is why the studies are aimed to be a tool
for healthcare communication to potentially steer individuals towards correct
behaviors and improve living quality by informing, motivating and raising
awareness.
Keywords: Communication, healthcare services, communication management,
Bireyler arasında sağlıkla ilgili olarak oluşan etkileşim ve işlemlere, iletişim kuramlarının eklenmesi ve uygulanmasıyla kavramsallaşan sağlık iletişimi çalışmaları son yıllarda giderek ivme kazanmış ve popüler bir uygulama alanı olmuştur. İnsan ve sağlık arasındaki ara yüzü temsil eden ve çok farklı düzeylerde uygulanan sağlık iletişiminin en belirgin uygulaması, bireyleri ve toplulukları sağlık konusunda bilgilendirmek, farkındalığı yükseltmek ve doğru/sağlıklı davranışlara teşvik edip, devamlılığını sağlayarak sağlık sonuçlarını olumlu yönde etkilemektir. Dar anlamda doktor ile hasta arasında söz alışverişini tanımlayan sağlık iletişimi, geniş anlamda disiplinler arası ve çok boyutlu insan etkileşiminin sağlıktaki rolü ve sağlık hizmetleri ile ilgilenen aktif araştırma alanı olarak tanımlanmıştır. Sağlık iletişimi kavramının bugün kazandığı anlam, tümüyle insan sağlığının yönetilmesi ve sosyal yaşam içerisinde desteklenmesi anlayışı çerçevesinde şekillenmektedir. Böylece sağlık iletişiminin çalışma alanı sadece tıbbi eksene dayalı olmaktan çıkarıp Biyo-Psiko-Sosyal Sağlık Yaklaşımına kaydırılarak önleyici yaklaşıma evrilerek multidisipliner bir alan haline gelmiştir. Bu doğrultuda Sağlık İletişim programları oluşturulmuş, uygulamada söz konusu hedef kitle ve özel şartlara uyumlu programlar dizayn edilerek geniş bir yelpazeye yayılmış yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemler Medya Okuryazarlığı, Medyada Savunuculuk, Halkla ilişkiler, Eğlenceye Dayalı Eğitim, Birey ve Grupların Eğitimi, Ortaklık Geliştirme ve Sosyal Pazarlama olarak sıralanabilmektedir. Bu derlemede amaç, sağlık hizmeti sürecinde yer alan sağlık profesyonellerinin sağlık iletişimini etkili kullanarak hasta/sağlıklı bireyler ya da aileleri ile kurduğu ilişkilerde rehber olabilecek önerileri güncel literatür doğrultusunda tartışmaktır. Bu nedenle sağlık iletişiminin, bireyi sağlık konularında bilgilendiren, motive eden ve bilinçlendirerek doğru davranışlara yönelten ve hayat kalitesini yükselten potansiyel bir araç olarak görülmesi hedeflenmektedir.
Anahtar Kelimeler: İletişim, sağlık hizmeti, iletişim yönetimi,
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
---|---|
Bölüm | Derleme |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 |
Contact information and address
Addressi: İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Dekanlığı, Turgut Özal Cad. 34093 Çapa, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE
Email: itfdergisi@istanbul.edu.tr
Phone: +90 212 414 21 61