Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS

Yıl 2021, Cilt: 84 Sayı: 4, 582 - 589, 01.10.2021
https://doi.org/10.26650/IUITFD.2021.864086

Öz

Objective: This study aims at investigating the success of the continuous and selective attention, reasoning and collision prediction time test batteries which were among the tests used in the psychotechnical evaluation of security guards in meeting standard norms. Materials and Methods: 123 security guards (95 Male, 28 Female) working as security guards at the university and agreeing to participate in the study were included in the study. Each participant was administered the Continuous Attention Test (SÜDT), Selective Attention Test (SEDT), Reasoning Test (MT), Collision Time Test on the computer-aided system, respectively, and the scores obtained were recorded on the computer-aided system. Licensed evaluation system software developed by ALG Psikoteknik (https://www.algpsikoteknik.com) was used as the test system. Norm values were created from the data collected from 100% Turkish society. Norm values are values for drivers in the computer-aided system. Results: From the test batteries applied, 99 participants (80.5%) in the continuous attention test, 117 participants (95.1%) in the selective attention test, 111 participants (90.2%) in the reasoning test and 73 participants (59.3%) in the collision time prediction test were successful. In three of the 4 test batteries applied, over 80% success was achieved and almost 60% success was provided in the collision time prediction test. Conclusion: Creating norm values specific to security guards and applying psychotechnical evaluation test batteries are beneficial in evaluating psychological situations.

Kaynakça

  • 1. Aras H. Özel güvenlik görevlilerinde kurumsal uzmanlaşma: bir model önerisi. Güvenlik Bilimleri Dergisi 2018;7(1):131- 158. [CrossRef]
  • 2. Akbaş F, Dursun G, Ürün E. Özel güvenlik mesleğinin unvan sorunu ve gelişimi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) 2018;5(6):230-40 .
  • 3. Leino TM , Selin R , Summala H . Virtanen M. Violence and psychological distress among police officers and security guards. Occup Med 2011; 61(6):400-6. [CrossRef]
  • 4. Beech B, Leather P. Workplace violence in the health care sector: a review of staff training and integration of training evaluation models. Aggression Violent Behav 2006;11(1):27- 43. [CrossRef]
  • 5. Akca N, Yılmaz A, Işık O. Sağlık çalışanlarına uygulanan şiddet: özel bir tıp merkezi örneği. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 2014;13(1):1-12. [CrossRef]
  • 6. Oğuz V, Akyol KA. Problem çözme becerisi ölçeği (PÇBÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;44(1):105-22. [CrossRef]
  • 7. Soyer MK, Bilgin A. Problem Solving Skill Perceptions of University Students According to Various Variables. International Conference on New Trends in Education and Their Implications; 2010; November 11-13; Antalya, Türkiye: 2010.p.307-314.
  • 8. Ekici DI, Balım AG. Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;10(1):67-86.
  • 9. Telman N , Türetgen İÖ, editors. Element selection. Istanbul: Epsilon Publishing; 2004.
  • 10. ALG Psychotechnical Evaluation Tests. Available from: URL: https://www.algpsikoteknik.com/testler.html.
  • 11. Akyıldız H, Kayalar M. İşletmelerin Ruhsal Tasarımında Psikoteknik Yöntemin Transaksiyonel Analiz İle Boyutlandırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2003;22(2): 75-92.
  • 12. Spor NY. Psikoteknik ve kullanım alanları. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi(MSG) 2001; 2(5):13-6.
  • 13. Tütüncü Ö, Tarlan D, Mamyrkulov N. Seyahat acentalarında çalışanların işe alma sürecini algılamaları ve İzmir ili örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2003;5(1):113-40.
  • 14. Gürer A. Psikoteknik yöntemin personel seçiminde uygulanması: Kit’ler üzerine bir alan araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017;10(51):1007-1020. [CrossRef]
  • 15. Bagnall RJ. Lifelong education: the institutionalisation of an illiberal and regressive ideology? Educational Philosophy and Theory 1990; 22(1):1-7. [CrossRef]
  • 16. Balli E. The effects of personality traits on being perceived as a leader: an empirical study in a private security officer sample. Anadolu University Journal of Social Sciences 2013;13(3): 85-94.
  • 17. İssever H, Onen L, Sabuncu HH, Altunkaynak O. Personality characteristics, psychological symptoms and anxiety levels of drivers in charge of urban transportation in Istanbul. Occupational Medicine 2002;52(6); 297-303. [CrossRef]

GÜVENLİK GÖREVLİLERİNDE SÜREKLİ, SEÇİCİ DİKKAT, MUHAKEME VE ÇARPIŞMA ZAMANI TAHMİN BECERİLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 84 Sayı: 4, 582 - 589, 01.10.2021
https://doi.org/10.26650/IUITFD.2021.864086

Öz

Amaç: Bu çalışmada güvenlik görevlilerinde, psikoteknik değerlendirmede kullanılan testlerden sürekli ve seçici dikkat, muhakeme ve çarpışma zaman tahmin test bataryalarının standart normları karşılamada olan başarılarının araştırılması amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Üniversitede güvenlik görevlisi olarak çalışan, çalışmaya katılmayı kabul eden 123 güvenlik görevlisi (95 Erkek, 28 Kadın) çalışma kapsamına dahil edildi. Her bir katılımcıya sırası ile bilgisayar destekli sistem üzerinde Sürekli Dikkat Testi (SÜDT), Seçici Dikkat Testi (SEDT), Muhakeme Testi (MT), Çarpışma Zamanı Test uygulanarak alınan puanlar bilgisayar destekli sistem üzerinde kayıt edildi. Test sistemi olarak ALG psikoteknik (https://www.algpsikoteknik.com) tarafından geliştirilen lisanslı değerlendirme sistem yazılımı kullanıldı. Bilgisayar destekli sistemde norm değerleri, yüzde yüz Türk toplumundan toplanan verilerden oluşturulmuştur. Norm değerler sürücülere yönelik değerlerdir. Bulgular: Uygulanan test bataryalarından; Sürekli dikkat testinde 99 katılımcı (%80,5), Seçici dikkat testinde 117 katılımcı (%95,1), Muhakeme testinde 111 katılımcı (%90,2), Çarpışma zamanı tahmin testinde ise 73 katılımcı (%59,3) başarılı olmuştur. Uygulanan 4 test bataryasının üç tanesinde; %80’in üzerinde başarı, çarpışma zamanı tahmin testinde ise %60’a yakın bir başarı elde edilmiştir. Sonuç: Güvenlik görevlilerine özgü norm değerlerinin oluşturulması ve psikoteknik değerlendirme test bataryalarının uygulanması psikolojik durumların değerlendirilmesinde fayda sağlamaktadır.

Kaynakça

  • 1. Aras H. Özel güvenlik görevlilerinde kurumsal uzmanlaşma: bir model önerisi. Güvenlik Bilimleri Dergisi 2018;7(1):131- 158. [CrossRef]
  • 2. Akbaş F, Dursun G, Ürün E. Özel güvenlik mesleğinin unvan sorunu ve gelişimi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi (ASEAD) 2018;5(6):230-40 .
  • 3. Leino TM , Selin R , Summala H . Virtanen M. Violence and psychological distress among police officers and security guards. Occup Med 2011; 61(6):400-6. [CrossRef]
  • 4. Beech B, Leather P. Workplace violence in the health care sector: a review of staff training and integration of training evaluation models. Aggression Violent Behav 2006;11(1):27- 43. [CrossRef]
  • 5. Akca N, Yılmaz A, Işık O. Sağlık çalışanlarına uygulanan şiddet: özel bir tıp merkezi örneği. Ankara Sağlık Hizmetleri Dergisi 2014;13(1):1-12. [CrossRef]
  • 6. Oğuz V, Akyol KA. Problem çözme becerisi ölçeği (PÇBÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2015;44(1):105-22. [CrossRef]
  • 7. Soyer MK, Bilgin A. Problem Solving Skill Perceptions of University Students According to Various Variables. International Conference on New Trends in Education and Their Implications; 2010; November 11-13; Antalya, Türkiye: 2010.p.307-314.
  • 8. Ekici DI, Balım AG. Ortaokul öğrencileri için problem çözme becerilerine yönelik algı ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;10(1):67-86.
  • 9. Telman N , Türetgen İÖ, editors. Element selection. Istanbul: Epsilon Publishing; 2004.
  • 10. ALG Psychotechnical Evaluation Tests. Available from: URL: https://www.algpsikoteknik.com/testler.html.
  • 11. Akyıldız H, Kayalar M. İşletmelerin Ruhsal Tasarımında Psikoteknik Yöntemin Transaksiyonel Analiz İle Boyutlandırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2003;22(2): 75-92.
  • 12. Spor NY. Psikoteknik ve kullanım alanları. Mesleki Sağlık ve Güvenlik Dergisi(MSG) 2001; 2(5):13-6.
  • 13. Tütüncü Ö, Tarlan D, Mamyrkulov N. Seyahat acentalarında çalışanların işe alma sürecini algılamaları ve İzmir ili örneği, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 2003;5(1):113-40.
  • 14. Gürer A. Psikoteknik yöntemin personel seçiminde uygulanması: Kit’ler üzerine bir alan araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 2017;10(51):1007-1020. [CrossRef]
  • 15. Bagnall RJ. Lifelong education: the institutionalisation of an illiberal and regressive ideology? Educational Philosophy and Theory 1990; 22(1):1-7. [CrossRef]
  • 16. Balli E. The effects of personality traits on being perceived as a leader: an empirical study in a private security officer sample. Anadolu University Journal of Social Sciences 2013;13(3): 85-94.
  • 17. İssever H, Onen L, Sabuncu HH, Altunkaynak O. Personality characteristics, psychological symptoms and anxiety levels of drivers in charge of urban transportation in Istanbul. Occupational Medicine 2002;52(6); 297-303. [CrossRef]
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Halim İşsever 0000-0002-5435-706X

Elif Ezirmik 0000-0001-6828-4378

Nefise Şeker 0000-0003-4722-3087

Zeynep Betül Sağlam 0000-0001-9538-2969

Gözde Öztan 0000-0002-2970-1834

Fatma Canatar 0000-0001-6614-3862

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2021
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 84 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA İşsever, H., Ezirmik, E., Şeker, N., Sağlam, Z. B., vd. (2021). AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS. Journal of Istanbul Faculty of Medicine, 84(4), 582-589. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2021.864086
AMA İşsever H, Ezirmik E, Şeker N, Sağlam ZB, Öztan G, Canatar F. AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS. İst Tıp Fak Derg. Ekim 2021;84(4):582-589. doi:10.26650/IUITFD.2021.864086
Chicago İşsever, Halim, Elif Ezirmik, Nefise Şeker, Zeynep Betül Sağlam, Gözde Öztan, ve Fatma Canatar. “AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS”. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 84, sy. 4 (Ekim 2021): 582-89. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2021.864086.
EndNote İşsever H, Ezirmik E, Şeker N, Sağlam ZB, Öztan G, Canatar F (01 Ekim 2021) AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 84 4 582–589.
IEEE H. İşsever, E. Ezirmik, N. Şeker, Z. B. Sağlam, G. Öztan, ve F. Canatar, “AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS”, İst Tıp Fak Derg, c. 84, sy. 4, ss. 582–589, 2021, doi: 10.26650/IUITFD.2021.864086.
ISNAD İşsever, Halim vd. “AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS”. Journal of Istanbul Faculty of Medicine 84/4 (Ekim 2021), 582-589. https://doi.org/10.26650/IUITFD.2021.864086.
JAMA İşsever H, Ezirmik E, Şeker N, Sağlam ZB, Öztan G, Canatar F. AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS. İst Tıp Fak Derg. 2021;84:582–589.
MLA İşsever, Halim vd. “AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS”. Journal of Istanbul Faculty of Medicine, c. 84, sy. 4, 2021, ss. 582-9, doi:10.26650/IUITFD.2021.864086.
Vancouver İşsever H, Ezirmik E, Şeker N, Sağlam ZB, Öztan G, Canatar F. AN EVALUATION OF CONTINUOUS, SELECTIVE ATTENTION, REASONING AND COLLISION TIME PREDICTION SKILLS IN SECURITY GUARDS. İst Tıp Fak Derg. 2021;84(4):582-9.

Contact information and address

Addressi: İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Dekanlığı, Turgut Özal Cad. 34093 Çapa, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE

Email: itfdergisi@istanbul.edu.tr

Phone: +90 212 414 21 61