Amaç: Çalışmamızda hastaların hastane öncesi acil sağlık hizmetleri ile transport edilme süresini ve demografik verilerini değerlendirmeyi amaçladık.
Gereç ve yöntem: Üçüncü basamak bir acil servise, 01-31 Ocak 2013 tarihleri arasında 112 acil sağlık hizmetleri ambulansı ile getirilen tüm hastalar çalışmaya dahil edildi. Hasta bilgileri, ambulans formları ve hastane kayıt sistemi aracılığıyla toplandı.
Bulgular: Çalışma süresince acil servise 1590 hasta ambulans ile getirilmiştir. Ambulansların olay yerine ulaşma süresi 9,23 ± 8,6 (0-69) dakika, acil çağrı sonrası hastaneye ulaşma süresi ise 22,75 ± 19,7 (8-94) dakikaydı. Trafik yoğunluğunun olduğu sabah saatlerinde çağrıya ulaşma süresi 7 ± 4,3, akşam saatlerinde ise 11,17 ± 6,85 dakikaydı ve vakaya ulaştıktan sonra hastaneye ulaşma süreleri ise sabah saatlerinde 12 ± 9,02, akşam saatlerinde ise 14,23 ± 8,5 dakikaydı. Travma ve kardiyovasküler hastalıklar en sık başvuru sebepleri olarak bulundu. 165 (% 10,3) hasta servislere, 126 (%7,9) hasta ise yoğun bakım ünitesine yatırıldı.
Sonuç: Acil servise ambulansla getirilen hastaların önemli bir kısmı hastaneye ciddi hastalıklar nedeniyle yatırılmış ve hastaların bir kısmı yoğun bakıma yatırılma ihtiyacı için başka hastanelere sevk edilmiştir. Acil servislerdeki gecikmeyi önlemek için hastane öncesi sağlık hizmetlerinin dikkatli bir şekilde planlanması gerekmektedir ve ambulans komuta merkezi tarafından hastane imkan ve kapasitesinin bilinmesi gerekmektedir.
Hastane öncesi acil sağlık hizmeti Acil servis Ambulans komuta merkezi
Background: In this study, we aimed to evaluate the transport time of pre-hospital emergency medical service and the demographic characteristics of the patients. Methods: All patients admitted to a tertiary emergency service by a 112 emergency medical service ambulance between 01-31 January 2013 were enrolled to the study. Patients’ data were collected from ambulance transfer forms and hospital records.
Results: 1590 patients were admitted to the emergency service during the study time. Time to reach the scene was 9,23±8,6 minutes and time from emergency call to hospital arrival was 22,75±19,7 minutes. In morning hours when the traffic is heavy, time to reach the scene was 7±4,3 minutes, and in the evening 11,17±6,85 minutes and time to reach from the scene to the hospital at morning hours were 12±9,02 minutes, in the evening 14,23±8,5 minutes. The most common reasons for 112 calls were trauma and cardiovascular disorders. 165 (10,3%) of the patients were admitted to the hospital and 126 (7,9%) patients were admitted to the intensive care unit.
Conclusion: Significant portion of patients transferred to the emergency service by ambulance were hospitalized due to serious diseases and some of them were referred to another hospital’s intensive care unit. To prevent delays in emergency services, pre-hospital emergency medical services should be planned carefully and hospital facilities and capacities should be known by the ambulance management center
Pre-hospital emergency medical service Emergency service Ambulance management center
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Ocak 2015 |
Gönderilme Tarihi | 28 Haziran 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 77 Sayı: 3 |
Contact information and address
Addressi: İ.Ü. İstanbul Tıp Fakültesi Dekanlığı, Turgut Özal Cad. 34093 Çapa, Fatih, İstanbul, TÜRKİYE
Email: itfdergisi@istanbul.edu.tr
Phone: +90 212 414 21 61