Farklı etnik topluluklardan oluşan Aleviler, inançsal yapı olarak Ortodoks Müslümanlardan oldukça farklı ibadetlere sahip Heteredoks Müslümanlar olarak değerlendirilebilir. Hz. Muhammed’in kuzeni ve damadı olan Hz. Ali’ye Alevi topluluğu gönülden bağlıdır. Bu araştırmada, Malatya’da yaşayan İmam Zeynel Abidin Türbesinde ibadetlerini sürdüren alevi cemaatinin kültürel kimliklerinin yansıması olan, inanç hiyerarşilerinin öğrenilmesi, cem ritüellerinde uyguladıkları müziklerinin karar sesleri, makam dizileri, usulleri bakımından incelenmesi, yörenin sosyo-kültürel ve ekonomik yapısı araştırılıp, kültür müzik ilişkisi içinde Malatya İmam Zeynel Abidin Türbesinde ibadet eden Alevi cemaati cem müziklerinin genel karakterinin tespiti amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi ve kültürel analiz modeli kullanılmıştır. Araştırma bölgesinde, yaşayan Alevi cemaati dinsel müziğine yönelik bu bütünlükte araştırma yapılmamış olması araştırmanın önemini ve orijinalliğini arttırmaktadır. Malatya’da yaşayan İmam Zeynel Abidin Türbesinde ibadetlerini sürdüren alevi cemaatinin dinsel müzik uygulamaları, müzik pratikleri aracılığı ile kültürel bağlam, performans, üslup, repertuar ve yapı bakımından ele alınacaktır. Araştırmada, İmam Zeynel Abidin Türbesinde ibadetlerini gerçekleştiren Alevilerin sosyal ve dinsel yaşantılarında inanç önderlerinden olan dedenin, cemlerde ise müzik ve dansın (semah) önemli işlev gördüğü, cem ritüelini dedenin yönettiği müzikli deyişleri zakirin söylediği ve söylenen deyişlerin makamsal özellikler taşıdığı gözlemlenmiştir.
Alawis who consist of different ethnic communities can be evaluated as Heterodox Muslims who have quite different worships from the Orthodox Muslims as spiritual structure. Alawi community keep faith with Ali bin Ebu Talib, the counsin and son-in-law of The Islamic Prophet Muhammad with all their heart and soul. In this research, it is aimed at learning the belief hierarchy which a reflection of the cultural identity of The Alawi community living in Malatya, worshiping at The Tomb of Imam Ali İbn Husayn Zayn AlAbidin Tomb, investigating on the procedures of the makam strings and decision sounds of music applied in the cem rituals, detemining of general characters of the cem musics Alawi community worshiping at The Tomb of Imam Ali İbn Husayn Zayn Al-Abidin Tomb in relation with cultur and music by exploring of socio-cultural and economic structure of the region. Qualitative research methods and cultural analysis model were used in research. The lacking of such a research regarding religious music Alawi community living in research area has increased the importance and originality of the research. The religious music applications of The Alawi community living in Malatya, worshiping at The Tomb of Imam Ali İbn Husayn Zayn Al-Abidin Tomb will be discussed in point of the performance, style, repertoire and structure cultural context through music practice. In the search, it is observed that dede, one of faith leaders in social and religious life and music and dance (sama) play an important role the important functions in djemevis of The Alawi community worshiping at The Tomb of Imam Ali İbn Husayn Zayn Al-Abidin Tomb, dede leads cem rituals, phrases said and musical phares who Zakiri said have characteristics regarding makam.
Malatya Zeynel Abidin Alevilik Müzik Semah Ali İbn Husayn Music Sama
Bölüm | Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 16 Haziran 2017 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14 |