Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Şeref Ruhi Aydın Resimlerindeki Semboller Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 14, 1 - 10, 27.12.2016

Öz

Bu makalede, günümüz Türk resminin en üretken sanatçılarından biri olan
Şeref Ruhi Aydın’ın eserlerinde kullandığı imgeler sembolik açıdan
irdelenerek değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmenin yapılabilmesi için
öncelikle kaynaklar taranmış, sanatçıyla önceki yıllarda, sanatı üzerine
yapılmış olan konuşmalar gözden geçirilerek, sanat eleştirmeni ve yazarların,
onun sanatı hakkındaki değerlendirme ve yorumları incelenmiş, kendisiyle yüz
yüze görüşmeler yapılarak, sanatı hakkında çok yönlü bir bakış açısı
oluşturulmaya çalışılmıştır. Sanatçının gerek ulusal gerekse uluslararası
müzelerde sergilenen eserleri ve basılı kaynaklar incelenerek edinilen bilgiler
doğrultusunda sanatçının bu bağlamdaki eserleri tespit edilmiş ve orijinal
eserler üzerinden incelemeler yapılmıştır. Anadolu motiflerinin yer aldığı bir
dünya yaratan sanatçı Şeref Ruhi Aydın kaotik bir kargaşanın içinde
oluşturduğu düzenle dikkat çeken çalışmalarında Anadolu’nun bağrından
çıkmış ana tanrıça Kibele’nin bir temsili olan çıplak kadın imgeleri dikkat
çekicidir. Bereketi, bolluğu ve doğurganlığı simgeleyen iri göğüsler, geniş
kalçalar ve vurgulanmış cinsel bölge ile ana tanrıça formundaki bu figürler
adeta tüm kadınları simgelemektedir. Sanatçı Anadolu topraklarına ve
kültürüne ait olan kilim motiflerini anımsatan bezemelerin zenginleştirdiği
kompozisyonlarla insanın toprakla olan bağını işaret etmektedir. Tıpkı ana
tanrıça gibi kolları olmayan bu figürlerin hayatın içindeki sıradan üretime katkı
sağlama fırsatı olmadığını aynı zamanda kadının toplum içinde soyutlandığını
ve edilgen kılındığını simgelemektedir.

In this article, Şeref Ruhi Aydın who is the most prolific artist of the
contemporary Turkish paintings, is one of the symbolic images used in the
works were analyzed. In previous years the artist revised speeches made on
his art, art critic and author of evaluation and comments about his art was
examines, we meet face to face with himself, is a multifaceted perspective
about the art of creation. The artists exhibited in museums both national and
international works and printed resources according to information obtained
by examining the artist's works are in this context have been identified through
the review of the original artifacts. The artist who created a world of Anatolian
motifs Honor edit create in a chaotic mess Ruhi Aydin pointed out from the
midst of Anatolia in the work of the Mother Goddess Cybele is a representation
of images of naked women. Symbolizing fertility, abundance and fertility, huge
breasts, wide hips and highlighted sexual region with the Mother Goddess
symbolizes all these figures almost in the form of women. Artist Anatolian
lands and culture not only enriches the composition of the kilim motifs
reminiscent of his ties with Earth of man with embellishment on. Just like nonarms
like this Mother Goddess figure is not ordinary in life the opportunity to
contribute to the production of also symbolizes the infection's been contained
within her community and passive overridden.
Key Words: Şeref Ruhi Aydın, Anadolu, Image, 

Kaynakça

  • Aktürk, E. (2014). Resim Sanatında Renk-İçerik Form- İçerik İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Batur, M. (2014). Cumhuriyet Sonrası Türk Resminde Sembol. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cassirer, E. (2011). Sembol Kavramının Doğası. (Çev. Milay Köktürk). Ankara: Hece Yayınları.
  • Cassou, J. (1999). Sembolizm Sanat Ansiklopedisi. Çev: Özdemir İnce. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Derrida, J. (1994). Sanatta İmge, Simge ve Gösterge İlişkisine Bir Bakış. (Çev. Tülin Akşin). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade, M. (1992). İmgeler Simgeler. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: Gece Yayınları.
  • Jung, C. G. (2007). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Ali Nahit Babaoğlu). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 14, 1 - 10, 27.12.2016

Öz

Kaynakça

  • Aktürk, E. (2014). Resim Sanatında Renk-İçerik Form- İçerik İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Batur, M. (2014). Cumhuriyet Sonrası Türk Resminde Sembol. Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi. Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Cassirer, E. (2011). Sembol Kavramının Doğası. (Çev. Milay Köktürk). Ankara: Hece Yayınları.
  • Cassou, J. (1999). Sembolizm Sanat Ansiklopedisi. Çev: Özdemir İnce. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Derrida, J. (1994). Sanatta İmge, Simge ve Gösterge İlişkisine Bir Bakış. (Çev. Tülin Akşin). İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Eliade, M. (1992). İmgeler Simgeler. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: Gece Yayınları.
  • Jung, C. G. (2007). İnsan ve Sembolleri. (Çev. Ali Nahit Babaoğlu). İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Meral Batur

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2016
Gönderilme Tarihi 23 Haziran 2017
Kabul Tarihi 28 Kasım 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Batur, M. (2016). Şeref Ruhi Aydın Resimlerindeki Semboller Üzerine Bir İnceleme. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(14), 1-10.