Fiziksel çevre, okul öncesi eğitimde öğreticilik görevi üstlenir.
Çevreden gelen uyaranlar çocuk tarafından algılanır, işlenir, yorumlanır,
yeniden düzenlenir; böylelikle çocuk mekanı deneyimleyerek öğrenir. Öğreticilik
niteliği gözetildiğinde, okul öncesi eğitimde fiziksel çevre tasarımının
sürdürülen eğitim yaklaşımı ile doğrudan ilişkili olduğu ortaya çıkar. İyi
tasarlanmış bir okul öncesi eğitim çevresi, sürdürülen eğitim yaklaşımına bağlı
olarak çocuğa uygun öğrenme imkanları sunar ve çocuk gelişimini destekler. Okul
öncesi eğitim çevreleri farklı hacimsel özelliklere sahip olmasına karşın, ilgili
eğitim yaklaşımına uygun olarak tasarlanmış mobilyaların kullanılması ile o
eğitim yaklaşımının değerlerini yansıtan, öğretici, bilişsel gelişimi
destekleyici çevreler yaratılabilir. Bu çalışma kapsamında, Marmara
Üniversitesi Prof. Dr. Ayla Oktay Uygulama Anaokulunda gerçekleştirilen saha
araştırması ve ilişkili çalışmalardan elde edilen veriler değerlendirilerek
okul öncesi eğitimde bilişsel gelişimi destekleyici mobilya tasarım önerileri
geliştirilmiştir. Saha araştırmasında; seçilen okulun yetişkin ve çocuk
kullanıcılarıyla gerçekleştirilen sözlü görüşmeler, araştırmacının yetişkin ve
çocuk göz seviyesinde gerçekleştirdiği video kaydı, çocukların derslikleri tanıttığı
video kayıtları ve gözlem yöntemiyle veriler toplanmıştır. Tasarım sürecinde, konuyla ilgili bilgiler,
saha çalışmasından elde edilen veriler ışığında problem tanımlanarak, tasarım
önermeleri oluşturulmuştur. Bu çalışmada, okul öncesi eğitimde fiziksel çevre
ve bilişsel gelişim ilişkisi incelemesi ve saha çalışması sonucunda ortaya
çıkan, Milli Eğitim Bakanlığı eğitim yaklaşımına uygun olarak geliştirilen
mobilya tasarım çözümleri değerlendirilmiştir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Peyzaj Planlama ve Tasarım / Landscape Planning and Design |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 2 Temmuz 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 17 |