BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 13, 0 - 0, 31.01.2016

Öz

Müzik eğitiminin en önemli öğelerinden birisi olan çalgı eğitiminin amacı çalgı çalmaya yönelik teknik ve müzikal davranışların kazanılmasıyla çalgı çalma becerisini geliştirmektir. Bu becerinin gelişmesinde doğru çalışma yöntemleri ve alışkanlıkları kazanılması önemlidir. Çalgı çalışmaya yönelik bireysel çalgı çalışma yöntemleri yeterlik düzeyinin belirlenmesi, öğrencilerin çalışma yöntemlerindeki eksikliklerin belirlenmesi, öğrenciye farkındalık kazandırması ve çalgı çalışma yöntemleriyle ilgili yapılacak yeni araştırmalarla bu alandaki boşluğu doldurması bakımından önemli görülmektedir. Bu araştırma çalgı çalışmaya yönelik geçerli ve güvenilir çalgı çalışma yöntemleri ölçeği geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Ölçek 16 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin geçerlik-güvenirlik çalışmaları, 2014-2015 eğitim-öğretim yılı güz döneminde müzik eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 330 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliğinin belirlenmesi için döndürülmüş bileşenler analizi yapılmış, KMO değeri 0,843 ve Bartless testi anlamlı bulunmuştur. Güvenilirliği sağlamlaştırmak amacıyla testin toplam puanlarına göre oluşturulan alt %27’lik ve üst %27’lik grupların madde puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık gözlemlenmiştir (-29,818; p<0.01). Tek boyutta toplanan ve 16 maddeden oluşan Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik kat sayısı 0.811 olarak bulunmuştur. Ölçekten alınabilecek en düşük puan 16, en yüksek puan ise 80'dir. Geliştirilen bu ölçek ile çalgı eğitimi alan öğrencilerin bireysel çalgı çalışma yöntemlerini ne düzeyde uyguladıkları belirlenebilir. Yapılan analizler neticesinde tek boyuttan toplanan "Çalgı Çalışma Yöntemleri Ölçeği"nin öğrencilerin çalışma yöntemleri düzeylerinin belirlenmesinde güvenle kullanılabileceği tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Afacan, Ş. (2008). Müzik Öğretimi Öz Yeterlilik Ölçeği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). 9 (1), 1-11
  • Akbulut, E. (2012). Müzik Öğretmenleri Mesleki Yeterlikleri Ölçeği. e-Journal of New World Sciences Academy NWSA-Fine Arts, 7 (4), 334-346
  • Büyükkayıkçı, G. E. (2004). Türkiye’deki Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri Müzik Eğitimi Anabilim Dalları Yaylı Çalgı Öğrencilerinin Günlük Bireysel Çalışma Yöntemleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. (Genişletilmiş 20. Baskı). Ankara: Pagem Akademi.
  • Canakay, E. U. (2006). Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu Bildirisi, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Cerit, E. (2010). Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Bireysel Piyano Çalışma Yöntemleri İle Bazı Değişkenler Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara.
  • Çitçi, E., Kurtuldu, M. K. (2010). Yaylı Çalgılar Performans Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 177-190
  • Çimen, G. (2003). Çalgı Çalmaya Bağlı Fiziksel Rahatsızlıklar. Cumhuriyetimizin 80.Yılında Müzik Sempozyumu, 30-31 Ekim, İnönü Üniversitesi, Malatya 175-180
  • Ekici, T. (2012). Bireysel Ses Eğitimi Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. GEFAD/ GUJGEF 32 (3): 557-569
  • Eroğlu, Ö., (2010). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Piyano Eserlerini Ezbere Çalma Başarılarında Analitik Ezberleme Yaklaşımlarının Etkiliği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı, Ankara
  • Fenmen, M., (1991). Müzikçinin El Kitabı. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Girgin, D. (2015) Bireysel Çalgı Dersi Tükenmişlik Ölçeği Geliştirme Çalışması: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4 (1), 115 - 126
  • Girgin, D. (2015) Çalgı Performansı Özyeterlik İnancı Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 107-114
  • Gün, E., Yıldız, G. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano Performansı Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish, 9/5 Spring, 1053-1065
  • Karabulut, G., Tufan, E. (2014).Çalgıya Yönelik Benlik Algısı Ölçeğinin Geliştirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi SED, 2 (2) DOI:10.7816/sed-02-02-05
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kocabaş, A. (1997). Temel Eğitim II. Kademe Öğrencileri İçin Müziğe İlişkin Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 141-145
  • Küçükosmanoğlu, H. O. (2015) Müzik Biçimleri Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Mayıs, 4 (2), 272-282
  • Özen, N. (2004). Çalgı Eğitiminde Yararlanılan Müzik Eğitimi Yöntemleri Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 57-63
  • Özevin, B. (2006) Oyun Dans ve Müzik Dersine İlişkin Motivasyon Ölçeği. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu, 26-28 Nisan, Pamukkale Üniversitesi. Eğitim Fakültesi, Denizli
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 5 (1), 23-27
  • Özmenteş, S. (2008). Çalgı Eğitiminde Özdüzenlemeli Öğrenme Taktikleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (16), Güz, 157–175
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik Öğretimine Yönelik Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, Kasım, 1(1), 30-36
  • Piji, D. (2007). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano İle Eşlik Alanında Yeterlik Algısı Ölçeği” Geliştirilmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 26 (1) 111-132
  • Şen, Y., Şentürk, N. (2015). Geleneksel Türk Müziği Derslerine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme Süreci. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, Hüseyin Hüsnü Tekışık Özel Sayısı (Cilt 1), 261-282
  • Şendurur, Y. (2001). Keman Eğitimi Dersine Etkili Hazırlanma Süreci.
  • Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 161-168
  • Umuzdaş, S. (2012a). İlköğretim Müzik Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences, 9 (2), 1510-1523
  • Umuzdaş, S. (2012b). Viyolonsel Dersine İlişkin Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 11 (2), 472-479
  • Varış, Y.A., Cesur, D. (2012). Ortaöğretim Düzeyi Müzik Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi. e-Journal of New World Sciences Academy, 7 (4), 361-374
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Müzik ve Sahne Sanatları / Music and Performing Arts
Yazarlar

Ezgi Babacan

Hayrettin Onur Küçükosmanoğlu Bu kişi benim

Murat Devrim Babacan Bu kişi benim

Gözde Yüksel

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2016
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Babacan, E., Küçükosmanoğlu, H. O., Babacan, M. D., Yüksel, G. (2016). MÜZİK EĞİTİMİNDE ÇALGI ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ ÖLÇEĞİ GELİŞTİRME ÇALIŞMASI. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(13).