Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitim Hedefli Poster Tasarımlarının Göstergebilimsel Açıdan Çözümlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 30, 67 - 81

Öz

Posterler tarihleri boyunca çizim, renk, fotoğraf ve tipografi öğelerinin bir araya getirilmesiyle tasarlanmıştır. Günümüzde ise çağdaş bir iletişim aracı haline gelmiş estetik ve işlevsel nitelikler kazanmıştır. Anlamsal olarak ele alındığında poster tasarımlarının temel amacı, toplumun belirli konularına dikkat çekerek farkındalık yaratan bir iletişim bağlantısı oluşturmaya çalışmaktır. Bu görsel iletişim aracı aynı zamanda belirli prensipler doğrultusunda alıcıya verdiği mesajlarla hedeflediği kitleye yönelik özellikleri yansıtırken, bir yandan da konusuna göre işlevsel bir biçim yaratmaktadır. Poster tasarımlarının çözümlenmesine ilişkin farklı anlamlandırma yöntemleri vardır ve göstergebilim bu yöntemlerden biridir. Araştırmanın amacı, göstergebilim yöntemi ile poster tasarımlarında görünen, görünenin altında yatan göstergeleri analiz ederek alt metinleri açığa çıkarmaktır. Çalışma kapsamında; göstergebilim belirli başlıklarla ele alınarak, dört uluslararası sanatçıya ait eğitim hedefli poster tasarımı örnekleri üzerinde çözümleme analizleri yapılmış ve Ferdinand de Saussure’un metodu kullanılmıştır. Çözümleme için seçilen örnekler, 2011 yılında "Eğitim Hakkı" temasıyla düzenlenen jürili bir tasarım yarışmasında, farklı açılardan eğitim konusunu ele alan posterlerden oluşmaktadır. Yapılan çözümlemeler doğrultusunda posterlerde yer alan mesajlardaki anlamların algılanmasında kullanılan göstergebilimsel çözümleme yönteminin, alıcıya anlam kargaşası yaratmadan daha açık ve anlaşılır veriler sağlayabildiği tanılanmıştır. Buna ek olarak araştırmada kullanılan metot ile poster çözümlemelerinde göstergebilim yönteminin kullanılmasının önemi ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Berger, A. A. (1996). Methods of analysis in mass communication (N. Barkan, D. Bayram, & D. Güler, Trans.). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • De Saussure, F. (1976). Genel dilbilim dersleri (Vol. 1). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Erkman, F. (1987). Introduction to semiotics [Göstergebilime giriş]. Alan Yayıncılık.
  • Fiske, J. (2003). Introduction to communication studies (S. Irvan, Trans.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guiraud, P. (1990). Semiotics (M. Yalçın, Trans.). Önder Matbaacılık.
  • Özmutlu, A. (2009). Use of semiotic analysis method in graphic design workshop courses in poster subject application and analysis processes (Master’s thesis, Ondokuz Mayıs University, Social Sciences Institute). Council of Higher Education (YÖK) Database. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Rıfat, M. (1992). The ABC of semiotics. Simavi Yayınları.
  • Williamson, J. (2000). The language of advertising: Meaning and ideology in advertising (A. Fethi, Trans.). Ütopya Yayınları.

Semiotic Analysis of Education Oriented Poster Designs

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 30, 67 - 81

Öz

Combining drawing, color, photography, and typography elements, posters have evolved into a communication tool that possesses both aesthetic and functional qualities. The aim of poster designs is to raise awareness about societal issues. This communication tool reflects the characteristics of the target audience with its messages in line with certain principles while also creating a functional form according to its subject. There are different methods to analyze poster designs, and semiotics is one of these methods. This research aims to uncover subtexts by analyzing visible signs and underlying signs in poster designs using semiotics. Within the scope of the study, semiotics was handled under certain headingsa and analyses were made on educational posters of international and national artists and Ferdinand de Saussure 's method was used. The examples selected for analysis consist of posters from a juried design competition held in 2011 under the theme of “Right to Education” addressing the topic of education from various perspectives. In line with the analyses, it has been determined that the semiotic analysis method can provide clearer data. In addition to this, the importance of using this analysis has been revealed with the method used in the research.

Kaynakça

  • Berger, A. A. (1996). Methods of analysis in mass communication (N. Barkan, D. Bayram, & D. Güler, Trans.). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • De Saussure, F. (1976). Genel dilbilim dersleri (Vol. 1). Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Erkman, F. (1987). Introduction to semiotics [Göstergebilime giriş]. Alan Yayıncılık.
  • Fiske, J. (2003). Introduction to communication studies (S. Irvan, Trans.). Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Guiraud, P. (1990). Semiotics (M. Yalçın, Trans.). Önder Matbaacılık.
  • Özmutlu, A. (2009). Use of semiotic analysis method in graphic design workshop courses in poster subject application and analysis processes (Master’s thesis, Ondokuz Mayıs University, Social Sciences Institute). Council of Higher Education (YÖK) Database. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi
  • Rıfat, M. (1992). The ABC of semiotics. Simavi Yayınları.
  • Williamson, J. (2000). The language of advertising: Meaning and ideology in advertising (A. Fethi, Trans.). Ütopya Yayınları.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Resim
Bölüm Görsel ve Plastik Sanatlar / Visual and Plastic Arts
Yazarlar

Ata Yakup Kaptan

Görkem Ustaoğlu

Erken Görünüm Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 22 Ekim 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 30

Kaynak Göster

APA Kaptan, A. Y., & Ustaoğlu, G. (2024). Semiotic Analysis of Education Oriented Poster Designs. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(30), 67-81.