Right after women started to mention of being a woman in Turkish poetry after the first part of 1990s; conceptual discussions such as ‘writing as a woman’ and ‘women’s sensitivity’ came into question. But these discussions failed to grasp the differences of ‘women’ poets’ language, because they tended to read the poems through traditional categories relying largely on biological sex. In sum, not the poetic language but the biological sex of the poets came foreground. In this article, by avoiding the method of analyzing how biological sex is represented in poems, we will firstly discuss the strategies that can be used for the desconstruction of patriarchy such as demistification, mimeticism and abjection, then we will analyze Bejan Matur’s poetry with the help of these concepts and lastly we will question whether or not Bejan Matur succeeds in desconstruction
Bejan Matur ‘Women’ Poets Demistification Mimeticism Abjection
Kadınlar, 1990’ların ilk yarısından sonra Türk şiirinde, kadın olmaktan bahsetmeye başladıktan hemen sonra; ‘kadın olarak yazmak’ ve ‘kadınsal duyarlılık’ gibi kavramsal tartışmalar gündeme geldi. Ama bu tartışmalar, ‘kadın’ şairlerin dillerindeki farklılığı ele almakta başarısız oldu; çünkü büyük ölçüde biyolojik cinsiyete dayalı geleneksel kategorilerle şiirleri okumak eğilimindeydiler. Özetle şiirsel dil değil, şairlerin biyolojik cinsiyeti ön plana çıktı. Biz bu makalede, biyolojik cinsiyetin şiirlerde nasıl temsil edildiğini analiz eden yöntemden kaçınarak, ilk olarak ataerkilliğin yapı bozumu için kullanılabilecek büyübozum, taklitle oynama ve abjection gibi yöntemleri tartışacak, ardından Bejan Matur şiirini bu kavramların yardımıyla analiz edip, son olarak Bejan Matur şiirinin yapı bozumu gerçekleştirip gerçekleştirmediğini sorgulayacağız.
Anahtar Kelimeler: Bejan Matur, ‘Kadın’ Şairler, Büyübozumu, Taklitle Oynama, Abjection
A FEMININE DISOBEDIENCE: BEJAN MATUR POETRY AS A SAMPLE
Right after women started to mention of being a woman in Turkish poetry after the first part of 1990s; conceptual discussions such as ‘writing as a woman’ and ‘women’s sensitivity’ came into question. But these discussions failed to grasp the differences of ‘women’ poets’ language, because they tended to read the poems through traditional categories relying largely on biological sex. In sum, not the poetic language but the biological sex of the poets came foreground. In this article, by avoiding the method of analyzing how biological sex is represented in poems, we will firstly discuss the strategies that can be used for the desconstruction of patriarchy suchas demistification, mimeticism and abjection, then we will analyze Bejan Matur’s poetry with the help of these concepts and lastly we will question whether or not Bejan Matur succeeds in desconstruction.
Keywords: Bejan Matur, ‘Women’ Poets, Demistification, Mimeticism, Abjection.
Bejan Matur ‘Kadın’ Şairler Büyübozumu Taklitle Oynama Abjection
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Temmuz 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Sayı: 12 |