Dârüşşafaka dergisinin bilim, düşünce ve eğitim hayatımıza katkıları
Darüşşafaka, Cemiyet-i Tedrîsiye-i İslâmiye tarafından yetim Müslüman
çocukları okutmak için 1873 yılında İstanbul’da kurulmuş bir okuldur. Bu
okulun mezunlar cemiyeti, II. Meşrutiyet’in ilanından sonra, Darüşşafaka
adlıyla aylık bir popüler bilim dergisi yayımlamaya başlamıştır. Dergi, 14
Haziran 1909 ─ 14 Mayıs 1910 tarihleri arasında İstanbul’da 12 sayı olarak
yayınlanmıştır. Derginin amacı, okuyucuları matematik ve doğa bilimlerindeki
yeni gelişmeler konusunda bilgilendirmektir. Dârüşşafaka’nın tarihiyle ilgili
önemli bilgi ve belgeler de içeren dergide 10 farklı yazar tarafından kaleme
alınmış toplam 38 makale yer almıştır. Makalelerin büyük çoğunluğu bilim,
felsefe ve eğitim konusuyla ilgilidir. Yazarları arasında Salih Zeki ve Mehmed
İzzet gibi dönemin önemli akademisyenleri bulunmaktadır. Bu çalışmada, söz
konusu makaleler incelenmiş, içerdikleri görüşler tespit edilmiştir. Derginin
matematik ve doğa bilimlerini merkeze alan bir bilim anlayışı olduğu
görülmektedir. Dergiyi çıkaranların XIX. yüzyılın ikinci yarısından sonra bilimlerdeki gelişmelerden esinlenerek Batı dünyasında ortaya çıkan çeşitli
felsefelerin etkisini taşıdıkları dikkat çekmektedir. Derginin yazarları, bilimin,
Osmanlı modernleşmesinin vazgeçilmez bir parçası olduğunu
vutgulamaktadırlar. Dergideki yedi makalesinden, Salih Zeki’nin değişik
konular hakkındaki görüşlerini öğrenmek mümkündür.
Dârüşşafaka okulu Osmanlı modernleşmesi Cemiyet-i Tedrisiye-i İslâmiye Dârüşşafaka Mezûnîn Cemiyeti Salih Zeki Mehmed İzzet
The Cemiyet-i Tedrîsiye-i İslâmiye (Society for Islamic Education),
aiming to educate Muslim orphans, created in 1873 in Istanbul, a charity high
school named the Darüşşafaka. Following the proclamation of the Second
Constitution in 1908, the Alumni Association of the school (Dârüşşafaka
Mezûnîn Cemiyeti), started the publication of Darüşşafaka, a monthly popular
science journal. Only 12 issues were published between 14 June 1909 and 14
May 1910. Its main goal was to inform the readers about the new developments
in mathematics and the natural sciences. The journal also contained important
information about the history of Darüşşafaka school and included 38 articles
written by 10 different authors. The majority of the articles were about the
science, philosophy and education. Some writers of the journal such as Salih
Zeki and Mehmed İzzet were well-known Ottoman scholars. The present article
introduces the articles published in the Darüşşafaka journal and evaluates the
opinions of their authors. The journal makes mathematics and natural sciences
its central issue. The publishers, inspired by the devolopments in science in the
West, were fully aware of the importance of science education in the
modernisation of the country and they were highly influenced by the various
philosophies of the second half of the 19th century. The articles of Salih Zeki
discloses his personal views in various issues such as education, civilisation,
modernisation.
Darüşşafaka high school Ottoman modernization Cemiyet-i Tedrisiye-i İslâmiye Dârüşşafaka Mezûnîn Cemiyeti Salih Zeki Mehmed İzzet.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 |