The present study examines the emergence of experimentation in the Ottoman schools of engineering, medicine, and military arts that were founded in Istanbul to teach modern sciences, as well as in Mekteb-i Sultani, an Ottoman-French secondary school. The study also addresses how the Istanbul population encountered experiments through the public conferences organized at Darülfünun [House of Sciences] that opened in 1863. This article also questions the fate of experimentation in Darülfünun-i Osmani, which was established in 1870. The students in these institutions first encountered experiments in the Turkish translations of European physics textbooks. Because demonstrations (bi’t-tecrübe ispat) depend on the availability of scientific instruments, didactic instruments were purchased from European instrument makers in order to establish cabinets of physics in these schools. However, the scarcity of archival documents related to imported instruments and the absence of collections render making a full assessment of experimental teaching in Istanbul’s educational institutions difficult. The present article is introductory in nature, and future research on instruments purchased for Ottoman secondary schools and the collections kept in non-Muslim schools of the Empire will surely provide a greater picture.
Experiment Experimentation Physics Instruments Ottoman Empire History of Education Mühendishane-i Berri-i Hümayun Mekteb-i Tıbbiye-yi Şahane Mekteb-i Harbiye Mekteb-i Sultani Darülfünun
Bu çalışma, 19. yüzyılda modern bilimlerin Türkiye’ye girmesini sağlayan belli başlı kurumlar olan Mühendishane-i Berri-i Hümayun, Mekteb-i Tıbbiye-yi Şahane, Mekteb-i Harbiye’de ve Osmanlı-Fransız iş birliği içinde kurulan bir orta öğretim kurumu olan Mekteb-i Sultani’de verilen eğitim içinde deneyin yerini belirlemeye yöneliktir. Ardından, 1863 yılında Darülfünun’da verilen dersler ile halkın deney ile tanışması konu edilecek ve Darülfünun-i Osmanî’de (1870) deneyin yeri sorgulanacaktır. Deney ile kanıtlama (bi’t-tecrübe ispat) kavramının, bu kurumlara girişi, anlaşıldığı kadarıyla Avrupa dillerinden çeviri-derleme yoluyla üretilen fizik ders kitaplarıyla olmuştur. Ancak olguların ve fizik yasalarının öğrenciye deney ile kanıtlanabilmesi, bilimsel aletlerin varlığına bağlıdır. Bu doğrultuda, anılan kurumlar için Avrupalı üreticilere ısmarlanan fizik aletleri belirlenmeye çalışılmıştır. Osmanlı Arşivi belgeleri arasında çok az sayıda alet listesi bulunması ve getirtilen aletlerin korunamamış olması, değerlendirme yapmayı güçleştirmektedir. Bu makale, konuya giriş mahiyetindedir. Osmanlı orta öğretim kurumlarına (idadiler) getirtilmiş aletlerin ve gayrimüslim okullardaki fizik aletleri koleksiyonlarının ileride incelenmesiyle daha büyük bir resim şüphesiz ortaya çıkacaktır.
Deney Deney Yapma Fizik Aletleri Osmanlı İmparatorluğu Eğitim Tarihi Mühendishane-i Berri-i Hümayun Mekteb-i Tıbbiye-yi Şahane Mekteb-i Harbiye Mekteb-i Sultani Darülfünun
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Genel Türk Tarihi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 2 |