Bu çalışmanın amacı çocukların bağlanma gü-
venliği, ebeveynlerin bağlanma güvenliği ve çocuk
yetiştirme tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesidir.
Çalışmanın amaçları doğrultusunda, 4-6 yaş aralığında
65 çocuk ile çalışılmış ve çocuklara “Oyuncak
Öykü Tamamlama Testi” uygulanmıştır. Çocukların
ebeveynlerine ise Yakın İlişkilerde Yaşantılar Envanteri
ve Ebeveyn Tutum Ölçeği uygulanmıştır.
Çalışmanın bulgularına göre, çocukların bağ-
lanma güvenliği ve ebeveynlerin bağlanma güvenliği
arasında anlamlı ilişkiler bulunamamıştır. Benzer
şekilde ebeveynlerin çocuk yetiştirme tutumları ile
çocukların toplam bağlanma güvenliği puanları
arasında ilişkilere rastlanmamıştır. Bununla birlikte
öyküler ayrı ayrı incelendiğinde, demokratik tutum ile
çocuklardaki yüksek bağlanma puanları, izin verici
ve aşırı koruyucu tutum ile düşük bağlanma puanları
arasında ilişkiler bulunmuştur. Ebeveynlerin bağ-
lanma kaygı ve kaçınma puanlarına bakıldığında,
annenin kaçınma puanı ve demokratik tutum arasında
negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Bu sonuç doğ-
rultusunda annelerin daha düşük kaçınma puanına
sahip oldukça demokratik tutumu benimsedikleri
söylenebilir. Babanın kaygısının tutum ile olan iliş-
kisi incelendiğinde, kaygı ile aşırı koruyucu tutum
arasında olumlu yönde ilişkiler olduğu bulunmuştur.
Buna göre yüksek düzeyde kaygıya sahip babalar aşırı
koruyucu tutumu benimsemektedirler.
Sonuç olarak ebeveynlerin bağlanma güvenliklerinin
çocuk yetiştirme tutumları ile ilişkili olduğu
görülmüştür. Bu sonuçlar daha önceki çalışmalarla
tutarlıdır
Okul Öncesi Çocuklarında Bağlanma Güvenliği Ebeveyn Bağlanması Çocuk Yetiştirme Tutumları.
The aim of this study is to investigate the relations among preschool children attachment security, their parents’ attachment security and child rearing attitudes.In accordance with these aims, 65 children, ages between 4-6, were participated and completed the doll play semi-structural interview named Doll Family Story Completion Test-TR (DFSCT-TR). In addition, Parents Attitude Scale (PAS) and Experiences in Close Relationships (ECR) were given to the parents of the children. Results of the study indicated that there was no relationship between children’s and their parent’s attachment security. In the literature, like the present study, a few number of studies also found no relationship between these two aspects. Similar to the first result, no relationship was found between children’s attachment security and their parent’s child rearing attitude. However, when the stories in DFSCT-TR were examined separately, a significant relationship between democratic attitude and high scores in children’s attachment points was found. In addition, a significant relationship was found between permissive, overprotective attitude and low scores in children’s attachment points. When the relationship between mothers’ avoidance points and democratic attitude was examined, a negative relationship was found. This result shows that when mothers have lower scores on avoidance, they adopt democratic attitude. When the relationship between fathers’ anxiety points and parental attitudes was examined, a positive relationship was found between fathers’ anxiety and overprotective attitude. The fathers who have higher scores in anxiety adopt overprotective attitude. In sum, a significant relationship was found between parents’ attachment security and child rearing attitudes. This finding is coherent with the previous findings.
Preschool Children’s Attachment Security Parents’ Attachment Child Rearing Attitudes.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Haziran 2013 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 33 Sayı: 1 |
Psikoloji Çalışmaları / Studies In Psychology / ISSN- 1304-4680