BibTex RIS Kaynak Göster

MISIR SİNEMASINDA FEMİNİST BİR TEMSİL: KAHİRE 678 ÖRNEĞİ/A FEMINIST PERFORMANCE IN EGYPT CINEMA: CAIRO 678 SAMPLE

Yıl 2015, Sayı: 27, 67 - 84, 01.08.2016

Öz

Öz: Sanat, toplumların dünyayı anlamlandırma biçimlerinden biri olarak ifade edilebilir. Bu bağlamda sinema, kültürlerarası bir etkileşim sağlaması yönüyle ve bir disiplin alanı olarak topluma verdiği mesajlar açısından önem arz etmektedir.

Buradan hareketle kadına tacizi konu edinen Kahire 678 filmi sadece ses getiren bir sinema ürünü olmaktan öte hukukî kazanımı açısından da büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmada çoğu kadının her gün maruz kaldığı ancak dile getiremediği bu durumun film üzerinden söylem çözümlemesi yapılması amaçlanmıştır. 2010 yılında Mısır’da gösterime giren “Cairo 678” (Kahire 678) isimli sinema filmi konusu, olay örgüsü, karakterler ve mekânlar açısından ele alınmıştır. Ayrıca Mısır’da sinema ve tiyatro tarihi hakkında bilgi de verilmiştir.

Anahtar Kelimeler: Mısır, sinema, kadın, Kahire 678. 

Abstract: Art can be defined as a form of interpretation of societies to the world. Within this context, cinema has an importance both in terms of providing a cross-cultural communication and in terms of the messages that give to the society as a discipline.

From this point of view, the film Cairo 678 which is about the issue of woman harassment is not only megahit cinema product but also it has a great importance in terms of intendment of law.  In this academic study, it is intended to discourse analysis mostly women’s situation which is exposed to them every day but cannot be expressed through the film. 

“Cairo 678” which is released in Egypt in 2010 is handled in terms of its topic, plot, subject, characters and places. Furthermore, information about history of cinema and theatre is given in Egypt.

Keywords:Egypt, cinema, women, Cairo 678.

Kaynakça

  • Arif Can Güngör, “Koloni Dönemi Fransız Sinemasında Oryantalist Temsil; Pépé Le Moko filmi Örneği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 42 (2012).
  • Aysel Ergül, “Çağdaş Mısır Tiyatrosunda Tevfîku’l-Hakîm ve Üç Entelektüel Tiyatrosu”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum, 1995.
  • Ayşe Şimşek, “Sosyal Medyada Kamusal Alandaki Kadına Dair Söylemler:İtiraf.com”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 4, No 2, 2012, s. 51-61.
  • Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009
  • Dilek İmançer, “Sosyal Psikolojik Açıdan Stereotip Kavramının Dil ve Metin Analizinde Kullanımı”, Selçuk İletişim Dergisi, 2004, s. 128-142.
  • Esra Biryıldız, “Western’ler, Gangster Filmleri ve Kara Filmlerde Erkeğin Su- numu Üzerine Bir Deneme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5, s. 117-130.
  • Güliz Uluç, Murat Soydan, Nazım Ankaralıgil, “Medyada Kadının Temsiline İlişkin Feminist Bir Okuma Çalışması: Tempo Dergisi”, II. Uluslararası Kadın Araştırmaları Konferansı, Doğu Akdeniz Üniversitesi Kadın Araştırmaları ve Eğitim Merkezi, Kıbrıs, 26-28 Nisan 2006.
  • Halil Çelik, Hilal Ekşi, “Söylem Analizi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Dergisi, Sayı 27, Cilt 1, 2008.
  • Hülya Önal, Kemal Cem Baykal, “Klasik Oryantalizm, Yeni Oryantalizm ve Oksidentalizm Söylemi Ekseninde Sinemada Değişen “Ben” ve “Öteki” Algısı”, ZfWT Vol. 3, No. 3 (2011).
  • Judith Butler, Cinsiyet Belası Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi, Çev: Ba- şak Ertür, Metis Yay., 2008.
  • Maggie Humm, Feminist Edebiyat Eleştrisi, Çev. Özge Altay vd., Say Ya- yınları, İstanbul, 2002.
  • Mustafa Sözen, “Türk ve İran Kültüründe Bedenin Yeniden Sunumu ve Bu- nun Sinemadaki Yansımaları”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı 20, 2008.
  • Ömer Solak, “Küçük Ağa Romanının Eleştirel Söylem Analizi”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 26, Eylül Ekim 2011.
  • Özge Yarar, “Anlatı Metinlerinde Metin Dünyasını Belirginleştiren Dilsel Dü- zenlemeler”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Ankara, 2006.
  • Rahmi Er, “Modern Mısır Tiyatrosu (I)”, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, C.XXVIII, 1-2 (1990), s. 123-140.
  • S. Ruken Öztürk, Sinemada Kadın Olmak, Alan Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • http://212.175.131.131/eBulten/kultursanat/zugurtaga.htm 29.01.2014
  • http://alwakei.com/news/32797/index.html 13.02.2014
  • http://www.thenational.ae/news/uae-news/film-shines-spotlight-on-egypts- sexual-harassment 29.01.2014
  • S. Ruken Öztürk,“Türkiye Sinema Literatüründen Kadınlara Bakmak”, http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/S.-Ruken-%C3%96zt%C3%BCrk- T%C3%BCrkiye-Sinema-Literat%C3%BCr%C3%BCnden-Kad%C4%B1nlara- Bakmak.pdf 23.01.2014
  • Samir Ferîd, http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdr/papers/2005/ farid.pdf 28.01.2014
  • http://www.bbc.co.uk/arabic/multimedia/2011/03/110330_cairo678_movie. shtml 03.06.2014
Yıl 2015, Sayı: 27, 67 - 84, 01.08.2016

Öz

Kaynakça

  • Arif Can Güngör, “Koloni Dönemi Fransız Sinemasında Oryantalist Temsil; Pépé Le Moko filmi Örneği”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 42 (2012).
  • Aysel Ergül, “Çağdaş Mısır Tiyatrosunda Tevfîku’l-Hakîm ve Üç Entelektüel Tiyatrosu”, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, Erzurum, 1995.
  • Ayşe Şimşek, “Sosyal Medyada Kamusal Alandaki Kadına Dair Söylemler:İtiraf.com”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, Cilt 4, No 2, 2012, s. 51-61.
  • Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009
  • Dilek İmançer, “Sosyal Psikolojik Açıdan Stereotip Kavramının Dil ve Metin Analizinde Kullanımı”, Selçuk İletişim Dergisi, 2004, s. 128-142.
  • Esra Biryıldız, “Western’ler, Gangster Filmleri ve Kara Filmlerde Erkeğin Su- numu Üzerine Bir Deneme”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 5, s. 117-130.
  • Güliz Uluç, Murat Soydan, Nazım Ankaralıgil, “Medyada Kadının Temsiline İlişkin Feminist Bir Okuma Çalışması: Tempo Dergisi”, II. Uluslararası Kadın Araştırmaları Konferansı, Doğu Akdeniz Üniversitesi Kadın Araştırmaları ve Eğitim Merkezi, Kıbrıs, 26-28 Nisan 2006.
  • Halil Çelik, Hilal Ekşi, “Söylem Analizi”, Marmara Üniversitesi Eğitim Bi- limleri Dergisi, Sayı 27, Cilt 1, 2008.
  • Hülya Önal, Kemal Cem Baykal, “Klasik Oryantalizm, Yeni Oryantalizm ve Oksidentalizm Söylemi Ekseninde Sinemada Değişen “Ben” ve “Öteki” Algısı”, ZfWT Vol. 3, No. 3 (2011).
  • Judith Butler, Cinsiyet Belası Feminist Kimliğin Altüst Edilmesi, Çev: Ba- şak Ertür, Metis Yay., 2008.
  • Maggie Humm, Feminist Edebiyat Eleştrisi, Çev. Özge Altay vd., Say Ya- yınları, İstanbul, 2002.
  • Mustafa Sözen, “Türk ve İran Kültüründe Bedenin Yeniden Sunumu ve Bu- nun Sinemadaki Yansımaları”, Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, Sayı 20, 2008.
  • Ömer Solak, “Küçük Ağa Romanının Eleştirel Söylem Analizi”, Akademik Bakış Dergisi, Sayı 26, Eylül Ekim 2011.
  • Özge Yarar, “Anlatı Metinlerinde Metin Dünyasını Belirginleştiren Dilsel Dü- zenlemeler”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi, Ankara, 2006.
  • Rahmi Er, “Modern Mısır Tiyatrosu (I)”, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, C.XXVIII, 1-2 (1990), s. 123-140.
  • S. Ruken Öztürk, Sinemada Kadın Olmak, Alan Yayıncılık, İstanbul, 2000.
  • http://212.175.131.131/eBulten/kultursanat/zugurtaga.htm 29.01.2014
  • http://alwakei.com/news/32797/index.html 13.02.2014
  • http://www.thenational.ae/news/uae-news/film-shines-spotlight-on-egypts- sexual-harassment 29.01.2014
  • S. Ruken Öztürk,“Türkiye Sinema Literatüründen Kadınlara Bakmak”, http://kasaum.ankara.edu.tr/files/2013/02/S.-Ruken-%C3%96zt%C3%BCrk- T%C3%BCrkiye-Sinema-Literat%C3%BCr%C3%BCnden-Kad%C4%B1nlara- Bakmak.pdf 23.01.2014
  • Samir Ferîd, http://www.arab-hdr.org/publications/other/ahdr/papers/2005/ farid.pdf 28.01.2014
  • http://www.bbc.co.uk/arabic/multimedia/2011/03/110330_cairo678_movie. shtml 03.06.2014
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Senem Soyer

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 27

Kaynak Göster

Chicago Soyer, Senem. “MISIR SİNEMASINDA FEMİNİST BİR TEMSİL: KAHİRE 678 ÖRNEĞİ/A FEMINIST PERFORMANCE IN EGYPT CINEMA: CAIRO 678 SAMPLE”. Şarkiyat Mecmuası, sy. 27 (Ağustos 2016): 67-84.