Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Classic Paradigm of Screenwriting in the Cinematic Adaptation of Literature: An Example From the Sixth Book of Rumi’s Masnavi

Yıl 2021, Sayı: 39, 37 - 54, 31.10.2021
https://doi.org/10.26650/jos.2021.907081

Öz

The present paper aims to demonstrate that scholars should focus on screenplays and their production processes before attempting to create numerous cinematic adaptations of Iranian literature. The century old tastes of cinema audiences indicate that a commitment to the classic paradigm of screenwriting can almost guarantee the success of a film and assure its ability to attract large audiences. This paper probes the ways in which screenwriters encounter literary texts. Screenwriters are deemed to have taken the most important step toward successful cinematic adaptation if they can use traditional screenwriting paradigms to turn the raw materials of old literary texts into long movie scripts. Screenwriters attempting cinematic adaptations must apprehend the dramatic potential of text sand their narrative elements, extract the essential raw material available in the literary text, envision its refinement, and use the screenwriting paradigm to develop the requisite aspects lacking in the original text. The present paper initially introduces the classic paradigm of screenwriting and subsequently attempts to offer practical evidence of its claims using the example of the sixth book of Rumi’s Masnavi, adapting its plot, and employing an imagination committed to the world of the text.

Kaynakça

  • Mevlevî, Celâleddîn Muhammed b. Muhammed. Mesnevî-yi Ma’nevî. Tashîh Reynold Nicholson. Tehrân: Neşr-î Peymân, 1380.
  • Field, Syd. Râhnomâ-yi Fîlmnâmenevîs. Tercome ‘Abbâs Ekberî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1378.
  • Tierno, Michael. Poetika-yi Aristo beraî Fîlmnâmenevîsân. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1389.
  • İsmâîlî, Sâm, “Makâle-yi Dâstân”, Mecelle-yi Fârâbî: Vîjenâme-yi Rivâyet u Zıdd-i Rivâyet, Tercome Mensûr Barâhîmî. Tehrân: Neşr-i Fârâbî (1377): 39-49. V
  • ogler, Christopher. Sefer-i Nevîsende. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1391.
  • Aristo, Poetika/Trajedi. Tercome Helen Ouliaeinia. İsfahân: Neşr-i Ferdâ, 1386.
  • Campbell, Joseph. Kahramân-i Hezâr Çehre. Tercome Şâdî Hosrev Penâh. Meşhed: Neşr-i Gol-i Âftâb, 1389.
  • Dancyger, Ken; Rush, Jeff. Fîlmnâmenevîsî-yi Motefâvet. Tercome Muhammed Şehbâ. Tehrân: Neşr-i Hermes, 1393.
  • Pfister, Manfred. Nazariyye u Tahlîl-i Derâm. Tercome Mehdî Nasrullahzâde. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1387.
  • Kahrâbî, Şehrâm. Olgû-yi Peykerbendî-yi Fîlmnâmehâ-yi Movaffak: ber esâs-i Olgû-yi Gostereş-i İde-yi Dâstânî. Tehrân: Neşr-i Efrâz, 1391.
  • Truby, John. Ânatomî-yi Dâstân (22 Gâm tâ Ostâd Şoden der Dâstângûyî). Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1392.
  • Hoseynî, Seyyid Hasan. Moşt der Nomâ-yi Doroşt. Tehrân: Surûş, İntişârât-i Sedâ u Sîmâ, 1388.

Mesnevî’nin Altıncı Defterinden Bir Örnekle Edebiyatın Sinemaya Uyarlanmasında Senaryo Yazımının Klasik Paradigması

Yıl 2021, Sayı: 39, 37 - 54, 31.10.2021
https://doi.org/10.26650/jos.2021.907081

Öz

Bu makale İran edebiyatının çok sayıda sinema uyarlamasını oluşturmak için öncelikle senaryolara ve senaryoların oluşum sürecine odaklanılması gerektiğini göstermeyi amaçlamaktadır. Yüz yıllık sinema izleyicilerinin zevki, klasik senaryo yazma paradigmasına bağlı kalmanın büyük izleyici kitlesine göre filmin başarısını neredeyse güven altına aldığını göstermiştir. Bu makalede ele alınan husus, senaristin edebi metini ele alış biçimidir. Eğer senarist yaygın senaryo yazma paradigmalarını kullanarak klasik edebiyatın ham maddelerini uzun metrajlı bir film senaryosuna dönüştürebilirse uyarlama yolundaki ilk ve en önemli adımı atmış olur. Sinema uyarlamasına dönüştüren bir senaristin, metnin drama değer ölçüleri ile hikaye unsurlarını bilmesi, metinde mevcut olan gerekli ham maddeleri edebi metinden çıkarması ve metinde bulunmayan gerekli materyali senaristin paradigma yardımıyla hayal etmesi ve beslemesi gerekir. Bu makalede öncelikle senaryonun klasik paradigma tanımı yapılacak ve ardından Mesnevî’nin altıncı defterinden bir örnekle hikaye uygulaması ve metin dünyasına bağlı hayali kullanımlar ile iddialar kanıtlanmaya çalışılacaktır.

Kaynakça

  • Mevlevî, Celâleddîn Muhammed b. Muhammed. Mesnevî-yi Ma’nevî. Tashîh Reynold Nicholson. Tehrân: Neşr-î Peymân, 1380.
  • Field, Syd. Râhnomâ-yi Fîlmnâmenevîs. Tercome ‘Abbâs Ekberî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1378.
  • Tierno, Michael. Poetika-yi Aristo beraî Fîlmnâmenevîsân. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1389.
  • İsmâîlî, Sâm, “Makâle-yi Dâstân”, Mecelle-yi Fârâbî: Vîjenâme-yi Rivâyet u Zıdd-i Rivâyet, Tercome Mensûr Barâhîmî. Tehrân: Neşr-i Fârâbî (1377): 39-49. V
  • ogler, Christopher. Sefer-i Nevîsende. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1391.
  • Aristo, Poetika/Trajedi. Tercome Helen Ouliaeinia. İsfahân: Neşr-i Ferdâ, 1386.
  • Campbell, Joseph. Kahramân-i Hezâr Çehre. Tercome Şâdî Hosrev Penâh. Meşhed: Neşr-i Gol-i Âftâb, 1389.
  • Dancyger, Ken; Rush, Jeff. Fîlmnâmenevîsî-yi Motefâvet. Tercome Muhammed Şehbâ. Tehrân: Neşr-i Hermes, 1393.
  • Pfister, Manfred. Nazariyye u Tahlîl-i Derâm. Tercome Mehdî Nasrullahzâde. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1387.
  • Kahrâbî, Şehrâm. Olgû-yi Peykerbendî-yi Fîlmnâmehâ-yi Movaffak: ber esâs-i Olgû-yi Gostereş-i İde-yi Dâstânî. Tehrân: Neşr-i Efrâz, 1391.
  • Truby, John. Ânatomî-yi Dâstân (22 Gâm tâ Ostâd Şoden der Dâstângûyî). Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1392.
  • Hoseynî, Seyyid Hasan. Moşt der Nomâ-yi Doroşt. Tehrân: Surûş, İntişârât-i Sedâ u Sîmâ, 1388.
Yıl 2021, Sayı: 39, 37 - 54, 31.10.2021
https://doi.org/10.26650/jos.2021.907081

Öz

Kaynakça

  • Mevlevî, Celâleddîn Muhammed b. Muhammed. Mesnevî-yi Ma’nevî. Tashîh Reynold Nicholson. Tehrân: Neşr-î Peymân, 1380.
  • Field, Syd. Râhnomâ-yi Fîlmnâmenevîs. Tercome ‘Abbâs Ekberî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1378.
  • Tierno, Michael. Poetika-yi Aristo beraî Fîlmnâmenevîsân. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1389.
  • İsmâîlî, Sâm, “Makâle-yi Dâstân”, Mecelle-yi Fârâbî: Vîjenâme-yi Rivâyet u Zıdd-i Rivâyet, Tercome Mensûr Barâhîmî. Tehrân: Neşr-i Fârâbî (1377): 39-49. V
  • ogler, Christopher. Sefer-i Nevîsende. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1391.
  • Aristo, Poetika/Trajedi. Tercome Helen Ouliaeinia. İsfahân: Neşr-i Ferdâ, 1386.
  • Campbell, Joseph. Kahramân-i Hezâr Çehre. Tercome Şâdî Hosrev Penâh. Meşhed: Neşr-i Gol-i Âftâb, 1389.
  • Dancyger, Ken; Rush, Jeff. Fîlmnâmenevîsî-yi Motefâvet. Tercome Muhammed Şehbâ. Tehrân: Neşr-i Hermes, 1393.
  • Pfister, Manfred. Nazariyye u Tahlîl-i Derâm. Tercome Mehdî Nasrullahzâde. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1387.
  • Kahrâbî, Şehrâm. Olgû-yi Peykerbendî-yi Fîlmnâmehâ-yi Movaffak: ber esâs-i Olgû-yi Gostereş-i İde-yi Dâstânî. Tehrân: Neşr-i Efrâz, 1391.
  • Truby, John. Ânatomî-yi Dâstân (22 Gâm tâ Ostâd Şoden der Dâstângûyî). Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1392.
  • Hoseynî, Seyyid Hasan. Moşt der Nomâ-yi Doroşt. Tehrân: Surûş, İntişârât-i Sedâ u Sîmâ, 1388.

الگوی کلاسیک فیلمنامه نویسی در اقتباس سینمایی از ادبیات با ذکر نمون های از دفتر ششم مثنوی

Yıl 2021, Sayı: 39, 37 - 54, 31.10.2021
https://doi.org/10.26650/jos.2021.907081

Öz

هنشان دهد برای دست یافتن به اقتباس های سینمایی پرتعداد از ادبیات ایران ابتدا اتاین مقاله برآن است فرآیند تولید فیلمنامه ها متمرکز شد. سلیقه صد ساله تماشاگران سینما نشان داده متعهد وباید بر فیلمنامه تضمین هگران انبواشط با تماابترا رد ار موفقیت فیلم یحد زیاد ات نویسی همکلاسیک فیلمنا یبودن به الگو این مقاله مورد توجه قرار گرفته شیوه مواجهه فیلمنامه نویس با متن ادبی است. ردکند. نکته ای که یم قالب رداگر فیلمنامه نویس با استفاده از الگوهای رایج فیلمنامه نویسی بتواند مواد خام ادبیات کهن را جهت اقتباس را برداشته است. فیلمنامه نویسی که ردترین گام مهم وفیلمنامه بلند سینمایی درآورد، اولین آن دسته از وعناصر داستان را بشناسد وآورد باید ظرفیت های نمایشی متن یمبه اقتباس سینمایی یور آن دسته ومتن به طور بالفعل موجود است از متن ادبی استخراج کند ردمواد خام مورد نیازش را که کند لیختمتن به طور آماده وجود ندارد به کمک الگوی فیلمنامه نویسی، رداز مواد مورد نیازی را که ای از هموننذکر اب سپس ،هپرداخت همانملیف کیوی کلاسگال یعرفم هابتدا ب هالقم نای ردروراند. پب و شود به طور عملی یمتعهد به جهان متن سعی م لیختاستفاده از وداستان قیبطتفتر ششم مثنوی با د ادعای مطرح شده اثبات گردد.

Kaynakça

  • Mevlevî, Celâleddîn Muhammed b. Muhammed. Mesnevî-yi Ma’nevî. Tashîh Reynold Nicholson. Tehrân: Neşr-î Peymân, 1380.
  • Field, Syd. Râhnomâ-yi Fîlmnâmenevîs. Tercome ‘Abbâs Ekberî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1378.
  • Tierno, Michael. Poetika-yi Aristo beraî Fîlmnâmenevîsân. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1389.
  • İsmâîlî, Sâm, “Makâle-yi Dâstân”, Mecelle-yi Fârâbî: Vîjenâme-yi Rivâyet u Zıdd-i Rivâyet, Tercome Mensûr Barâhîmî. Tehrân: Neşr-i Fârâbî (1377): 39-49. V
  • ogler, Christopher. Sefer-i Nevîsende. Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1391.
  • Aristo, Poetika/Trajedi. Tercome Helen Ouliaeinia. İsfahân: Neşr-i Ferdâ, 1386.
  • Campbell, Joseph. Kahramân-i Hezâr Çehre. Tercome Şâdî Hosrev Penâh. Meşhed: Neşr-i Gol-i Âftâb, 1389.
  • Dancyger, Ken; Rush, Jeff. Fîlmnâmenevîsî-yi Motefâvet. Tercome Muhammed Şehbâ. Tehrân: Neşr-i Hermes, 1393.
  • Pfister, Manfred. Nazariyye u Tahlîl-i Derâm. Tercome Mehdî Nasrullahzâde. Tehrân: Neşr-i Mînûy-i Hired, 1387.
  • Kahrâbî, Şehrâm. Olgû-yi Peykerbendî-yi Fîlmnâmehâ-yi Movaffak: ber esâs-i Olgû-yi Gostereş-i İde-yi Dâstânî. Tehrân: Neşr-i Efrâz, 1391.
  • Truby, John. Ânatomî-yi Dâstân (22 Gâm tâ Ostâd Şoden der Dâstângûyî). Tercome Muhammed Gozerâbâdî. Tehrân: Neşr-i Sâkî, 1392.
  • Hoseynî, Seyyid Hasan. Moşt der Nomâ-yi Doroşt. Tehrân: Surûş, İntişârât-i Sedâ u Sîmâ, 1388.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Farsça
Konular Sanat ve Edebiyat
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Davoud Sparham 0000-0002-3980-1660

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 39

Kaynak Göster

Chicago Sparham, Davoud. “الگوی کلاسیک فیلمنامه نویسی در اقتباس سینمایی از ادبیات با ذکر نمون های از دفتر ششم مثنوی”. Şarkiyat Mecmuası, sy. 39 (Ekim 2021): 37-54. https://doi.org/10.26650/jos.2021.907081.