،ةبكنلا دعب ام ،ةبكنلا لبق ام :ةيسيئر لحارم ثلاث ربع ةيرهوج تلاوحتب رصاعملا ينيطسلفلا بدلأا رم ينيطسلفلا بدلأا طبترا دقو .هتاعوضومو هتينب ليكشت يف لحارملا هذه تمهسأ ثيح ،ولسوأ ةيقافتا دعب امو بدأ« ،"لتاقملا بدلأا« ،"ةبكنلا بدأ« لثم ،هنم قَّتشا وأ هعم لخادت اهضعب ،ةدع تاحلطصمب مواقملا يعدتسي امم ،ينيطسلفلا بدلأا اهلوانت يتلا اياضقلا عونت سكعت تاحلطصملا هذهو ."ةدوعلا بدأ"و ،"تاتشلا هرابتعاب "ةدوعلا بدأ« ىلع زكرتل ةساردلا هذه ةساردلا هذه يتأت انهو .اهراودأو اهيناعم طبضل اهنيب زييمتلا ىلإ فدهت ثيح .مواقملا ينيطسلفلا بدلأا نمض ةلخادتملا ميهافملا نم هريغ نع زيمتي لاقتسم ً ايبدأ احلطصم هرودو هصئاصخ زاربإ عم ،ىرخلأا تاحلطصملا نيبو هنيب سابتللاا كفو ،بدلأا اذهل قَّيقد فيرعت ميدقت للاخ نم يبدلأا ليلحتلا جهنم ةساردلا دمتعتو .ةينيطسلفلا ةينطولا ةيوهلا نم ءزجك ةدوعلا قَّح ديكأت يف ةجلاعمو "ةدوعلا بدأ« حلطصمب قَّلعتي جاتنإ نم اهيف درو ام ءاصقتساو ،ةفلتخملا صوصنلا ىلع فوقولا ىلإ ةدوعلا ةيضق ىلع زكري ايبدأ اعون هرابتعاب "ةدوعلا بدأ« ىلع ءوضلا طلست امك .ةفلتخملا هتاطابترا تصلخ دقو .ةينيطسلفلا ةيضقلاب ةطبترملا ةيبدلأا تارايتلا نم هريغ نع حضاو زيمتب ،ريغ لا نطولا رجهملا بدأ نعو ،نيدئاعلا بدأ نع فلتخي وهو ،هتاذب لقتسم بدأ ةدوعلا بدأ نأ اهمهأ جئاتن ىلإ ةساردلا .لاقتسم ايبدأ اعون هلعج امم ،تاتشلاو
اهتغلابو ةيبرعلا ةغللا ينيطسلفلا بدلأارجهملا بدأ ،ةدوعلا بدأ ينيطسلفلا رعشلا دئاعلا بدلأا
Modern Palestinian literature has undergone fundamental transformations through three main phases: the pre-Nakba (Catastrophe) period, the post-Nakba period, and the post-Oslo Accords period. These phases have shaped the structure and themes of Palestinian literature. Resistance literature has been associated with or derived from various concepts such as “Nakba Literature,” “Fighter Literature,” “Diaspora Literature,” and “Literature of Return.” These terms reflect the diversity of issues addressed by Palestinian literature, necessitating a clear distinction between them to define their meanings and roles. This study examines “Literature of Return” as an independent literary concept within Palestinian resistance literature, distinguishing it from other related notions to provide a more precise definition. This study explores the fundamental characteristics of “Literature of Return” and its role in emphasizing the right to return as an integral part of Palestinian national identity. This study adopts the literary analysis method by examining various texts and investigating works related to the term “Literature of Return.” In addition, it addresses the different contexts and associations of this term. Additionally, it highlights “Literature of Return” as an independent literary genre that focuses exclusively on the issue of returning to the homeland, setting it apart from other literary currents related to the Palestinian cause. One of the key findings of this study is that “Literature of Return” is a distinct and independent literary genre, differing from “Literature of the Returnees” and “Migrant/Diaspora Literature,” which establishes it as a unique and autonomous category within Palestinian literature.
Arabic Language and Rhetoric Palestinian Literature Literature of Return Literature of the Diaspora Palestinian Poetry
Filistin çağdaş edebiyatı, üç temel aşamadan geçerek köklü dönüşümlere uğramıştır: Nekbe (Büyük Felaket) öncesi, Nekbe sonrası ve Oslo Anlaşması sonrası dönemlerdir. Bu aşamalar, Filistin edebiyatının yapısını ve konularını şekillendirmiştir. Direniş edebiyatı, “Nekbe Edebiyatı”, “Savaşçı Edebiyatı”, “Diaspora Edebiyatı” ve “Dönüş Edebiyatı” gibi çeşitli kavramlarla ilişkilendirilmiş veya bu kavramlardan türetilmiştir. Bu terimler, Filistin edebiyatının ele aldığı meselelerin çeşitliliğini yansıttığından, anlamlarını ve rollerini belirlemek için aralarındaki farkların netleştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışma, Filistin direniş edebiyatı kapsamında yer alan “Dönüş Edebiyatı”nı, bağımsız bir edebi kavram olarak ele almayı amaçlamakta ve bu edebiyat türünün diğer benzer kavramlardan farkını ortaya koyarak onu daha net bir şekilde tanımlamayı hedeflemektedir. Çalışma, “Dönüş Edebiyatı”nın temel özelliklerini ve Filistin ulusal kimliğinin bir parçası olarak dönüş hakkının vurgulanmasındaki rolünü incelemektedir. Çalışma, “Dönüş Edebiyatı” terimiyle ilgili metinlerde yer alan üretimi inceleyerek ve farklı metinleri analiz ederek edebi analiz yöntemini benimsemektedir. Ayrıca, bu terimin çeşitli bağlamlardaki ilişkilerini ele almaktadır. Aynı zamanda, “Dönüş Edebiyatı”nı, yalnızca vatana dönüş meselesine odaklanan ve Filistin davasıyla ilişkili diğer edebi akımlardan belirgin biçimde ayrılan bağımsız bir edebi tür olarak ele almaktadır. Çalışmanın ulaştığı en önemli sonuçlardan biri, “Dönüş Edebiyatı”nın kendi başına bağımsız bir edebi tür olduğudur. Bu edebiyat türü, “Dönenlerin Edebiyatı” ve “Göçmen/Diaspora Edebiyatı”ndan farklılık göstermekte olup, onu ayrı ve özgün bir edebi tür haline getirmektedir.
Arap Dili ve Belagatı Filistin Edebiyatı Dönüş Edebiyatı Sürgün Edebiyatı Filistin Şiiri
Birincil Dil | Arapça |
---|---|
Konular | Kültürel çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 46 |