Bu makalenin amacı çağının gizemli Alman sosyoloğu Georg Simmel’in (1858-1918) müzik üzerine yaratmış
olduğu sosyolojik düşünceye, kavramsal alanlara toplumsal düzlemde ve etkileşimde işaret etmek, müzik
sosyolojisinin toplumsal süreçlerinin toplumsal yapıyı ve değişmeyi anlamakta müziksel söylem ile nasıl
okunabileceğinin örneklerini sunmaktır. Kendi içinde üretildiği koşulların bir ürünü olan müzik, ona katkı
sağlayan yardımcı bilimlerle birlikte müzikolojiye ışık tutar. Müzik üzerine düşünürken ya da onu kompozisyon
açısından analiz ederken aynı zamanda müziğin sosyal bir dili olduğu gerçeği gözlerden kaçırılmamalıdır. Bu
dille birlikte müzik kendi sahnesinde seyirci değil, aktör olarak yer alır. Örneğin yazımızda ele aldığımız gibi
ideolojik tartışmalar sadece siyasetin gündeminde değildir. Müzikte sesler arasındaki ilişkilerde de karşımıza
çıkar. Uzmanlaşmış müzikolojik yaklaşımlar teknik anlamın ötesinde sosyokültürel eğilim taşır. Bir bilim dalı
olarak sosyomüzikoloji nitelemesiyle müzikteki geleneksel kalıp ve kurumları ses üzerinde tartışmaya açan,
özgürlüğü en kutsal değer sayma gayesiyle yeninin söylemini sosyoloji perspektifiyle açıklamayı amaçlayan
bu çalışmada, ses ile söz arasındaki kuramsal ilişki Simmel’in özelinde Weber, Lukács, Adorno gibi sosyolog ve
düşünürlerin görüşleriyle karşılaştırılmalı olarak incelenecektir.
Georg Simmel Müzik Sosyolojisi Müzikoloji Sosyomüzikoloji Toplum
The main purpose of this article is to underline the conceptual fields and interaction within the sociological
thought universe regarding music created by Georg Simmel (1858–1918), a mysterious German sociologist, and
to provide examples as to how the social processes of music sociology, together with musical discourse, can
help us understand change in social structures. Music is a product of the circumstances out of which it is born,
and it sheds light on musicology with auxiliary disciplines that contribute to it. Reflections on music or analysis
of musical composition must always note the fact that music has a social language. Hence, music becomes an
actor on its stage, not a mere spectator. For instance, ideological discussions in our text are not only a matter of
political agenda but are also observed in the relationship between sounds in music. Approaches that specialize
only in musicology are both technical and offer sociocultural trends. Defining sociomusicology as a scientific
discipline, this paper discusses traditional musical patterns and institutions in terms of sound and aims to
expound the discourse of new musical patterns from a sociological perspective and with a view to considering
freedom as the most sacred of all values. The paper discusses the institutional relationship between sound and
word, specifically in Simmel, and also along with Weber, Lukács, Adorno, and other major thinkers who have
contributed to other fields of philosophy and sociology.
Georg Simmel Sociology of Music Musicology Sociomusicology Society
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |