1960 ve 1970’lerde Almanya’ya işçi olarak giden Türkiye vatandaşları, yerel ya da ulusal aidiyetlerini
koruyabilmek adına, anavatanlarının dil ve müzikleriyle bağlar kurmuşlardır. 21. yüzyılın küreselleşme
bağlamında Almanya’daki ikinci ve üçüncü kuşak Türkler, Türkiye ve Türk kültürü ile daha farklı bağlara sahiptir.
Farklılıklara rağmen, iki ülkenin kültürleri arasında yetişen Türk-Alman gençlerinin kimlik süreçlerinde müziğin
oynadığı rol, önemini korumaktadır. Bu çalışma göç bağlamında müzik ve kimlik ilişkisini Türk-Alman genç
kadınların klasik Türk müziği deneyimleri üzerinden incelemektedir. Türk-Alman gençliği hakkındaki, özellikle
genç erkeklere ve aykırı müzik tarzlarına odaklanan araştırmalardan farklı olarak bu çalışma, “görünmeyen” bir
gruba ve duyulmayan bir müzik türüne ses vermeyi amaçlamıştır. Bu amaçla 2009 yılında Berlin’deki klasik Türk
müziği korolarında, üç ay süren bir etnografik alan araştırması yürütülmüştür. İlgili korolara devam eden genç
kadınlarla yapılan derinlemesine mülakatlar ve katılımın gözlenmesi yoluyla toplanan veri, Türk-Alman genç
kadınların ulusaşırı müzik deneyimlerinde çeşitli aidiyetlerin rol oynadığını ve bu aidiyetler arasında çekişme
bulunduğunu göstermektedir. Din, dil ve ulus boyutlarıyla Türklük ve Almanlık göz önünde bulundurulduğunda
müzik, aidiyetlerin çekişmesinden hem bir kaçışa hem de bir çekişme kaynağına işaret etmektedir.
Turkish citizens who went to Germany for work in the 1960s and 1970s attached themselves to the language and
music of their home country to sustain their local or national belongings. In the context of 21st-century globalization,
the second and third generation have different ties with Turkey. Despite the differences, music remains
important in the identity processes of the German-Turkish youth who grew up under the influence of the cultures
of two countries. This study analyzes the relationship between music and identity, in the context of migration,
through the musical experiences of German-Turkish young women. This study aims to give a voice to a “muted”
group and an unheard genre as compared to the existing literature on the German-Turkish youth, which especially
focuses on young men and alternative music styles. For this purpose, a three-month ethnographic research
was conducted among the classical Turkish music choirs of Berlin in 2009. The data show that different belongings
play role in the transnational musical experiences of these women and there is a contestation between those belongings.
When Turkishness and Germanness in the sense of religion, language and nation are consid
Migration Music Transnationality German-Turkish young women Belongings
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 1 |