İstanbul’da evlerin ve ailelerin değişimiyle ilgili gözlemlerimiz nedeniyle, ‘yeni (proje) konut alanlarını
toplumsal etkileri üzerinden ele almayı planladık. Bu doğrulta iki soru sorulabileceği düşündük: (i) Konut
planı ile aile tipi arasında ilişki olabilir mi? (ii) Konut çevresi, aileler ve komşular arası ilişkilerde etkili olabilir
mi? Birinci soru mikro düzeyde konuya yaklaşırken ikinci soru mezo düzeyde konuya yaklaşmakta ve konutu
sadece yapı olarak ele almamakta ve çevresiyle birlikte etkileşim unsuru olup olmadığını sorgulamaktadır.
Her iki düzeyde de konuyu ele almak açısından elimizde literatür mevcuttur. Bu çalışmada literatüre ek
olarak, içerik analizi tekniği kullanılarak Ekim 2015/Ekim 2016 tarihleri arasında Hürriyet Gazetesi’nde
yayınlanan konut reklamları taranmış, reklam metin ve görsellerinin verdiği mesajların frekansları analiz
edilmiştir. Metinlerde öne çıkan ilk beş tema değerlendirildiğinde; doğa-yeşil, bulunduğu konum (bulunduğu
yer ve bu yerin ulaşım imkanları), kalite, lüks ve prestijle ifade edilen yeni yaşam tarzı dikkat çekicidir. Hatta
görsellerin analizinden anlaşıldığı gibi bu mesajlar, yaşam tarzını pekiştiren unsurlardan oluşmaktadır. Yeni
yaşam tarzı, ailelerin dayanışma beklentileri üzerine kurulu değildir. Aksine eve kapalı bir hayatı sunmaktadır.
Bu doğrultuda, yeni konut alanlarının, çekirdek ailenin çevresiyle ne dayanışma ne de sorumluluk ya da
müdahale istemeyen yeni kimliğine kavuşmasında etkili olduğu düşünülmektedir.
Ev Konut Aile Yeni (proje) konut Yeni çekirdek aileler Mahalleler Konut çevresi
Due to our observations concerning changes in homes and families in Istanbul, we plan to address the societal
effects of new (project) housing zones. Accordingly, two pertinent questions may be asked: (i) “Is there a
relationship between housing plans and family types?”, (ii) “Does housing environment affect the relationships
between families and neighbors?” The first question addresses the issue from the micro-level whereas the second
addresses it from the meso-level and asks whether houses are simply to be considered as a physical structure and
whether houses interact with their environment. Existing literature addresses this issue from both of these levels.
Using content analysis techniques, this study analyzes the frequencies of the messages attempted to be delivered
through the texts and visuals of advertisements published in the Turkish daily newspaper Hürriyet over a oneyear
period spanning October 2015 to 2016. Upon evaluation, five themes emerge from the texts, indicating a
new life style: (i) nature/green areas, (ii) housing development’s milieu, (iii) quality, (iv) luxury, (v) prestige. As a
result, it is thought that new housing zones are effective in helping new nuclear families not wanting solidarity
with, responsibility to, or intervention from their environment to attain a new identity.
House Home Family New (project) housing New nuclear families Neighborhoods Housing environments
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 2 |