Sorokin toplum ve kültürü tarihsel ve dinamik bir bakışla ele almaktadır. Kültür ve uygarlık meselelerini
didiklediği eserlerinde, toplumların zihniyet dönüşümlerini asırları bulan erimlerle devri daim eder bir
şekilde ve makro ölçekli bir okuma ile incelemiştir. Toplumsal dönüşümlerin ardındaki bu zihniyetleri “hakikat
sistemleri” olarak adlandıran Sorokin, bu hakikat sistemlerinin toplumsal dokunun tüm katmanlarına
sirayet etmiş bir halde olduğunu ve bu zihniyet veya hakikat sistemleri sayesinde toplumsal-kültürel yapının
bütünleşmiş halde olduğunu ifade etmektedir. Sorokin, sosyolojik açıdan ele aldığı kültürün, her biri kendi
zihniyetine, bilgi ve hakikat sistemlerine, felsefe ve dünya görüşlerine, din ve kutsallık algılarına, doğru ve
yanlış yargılarına, sanat ve edebiyat biçimlerine, ahlâkî ve örfî kanunlarına, toplumsal ilişki biçimlerine,
iktisadî ve siyasî örgütlenmelerine ve insan kişiliklerine sahip, sensate ve ideasyonel olarak isimlendirdiği iki
farklı bütünleşmiş kültür tipi ile sınıflandırılabileceğini belirtmekte ve saf halde bulunmayan bu iki kültürel tip
arasında ise her ikisinin mükemmel bir karşımı olan üçüncü bir tip kültür sistemi olan idealist kültür sisteminin
yer aldığı tezini öne sürmektedir. Başta Danilevski, Spengler ve Toynbee olmak üzere kültür ve uygarlık üzerine
kuramsal denemeleri sıkı bir eleştiriye tabi tutan Sorokin ayrıca Batı uygarlığının sensate evresine getirdiği
eleştirilerle Meksika, Hindistan, Rusya, Japonya ve Türkiye gibi Batı dışı modernlikler için de önemli bir eleştiri
kaynağı olmuştur.
Toplumsal dinamikler Kültürel sistemler Uygarlık Bütünleşmiş kültür Hakikat sistemleri Danilevski Spengler Toynbee
Sorokin analyses society and culture from an historical and dynamic point of view. In his seminal works in
which he scrutinizes on the culture and civilizations, he sees the course of mentality transform societies
within long-term and non-identical cycles. The mentalities behind those social changes or the truth systems,
as Sorokin names them, are diffused into the social tissue. For Sorokin, all cultural systems are integrated
cultures, dominated as they are by such truth systems. Sorokin sees culture in an antagonistic way that travels
from ideational to sensate cultural systems via a perfect midway, i.e. idealistic culture. Each of these cultural
systems have their own mentalities, knowledge and truth systems, philosophy and worldviews, perceptions
of the religious and the sacred, judgment of right and wrong, styles of art and literature, moral and common
laws, social relation forms, economical and political organizations. As a harsh critique of culture theorists like
Danilevski, Spengler, and Toynbee as well as modern Western civilization, Sorokin also inspires intellectuals
across non-Western modernities, from Mexico to India, Brazil, Russia, Japan, and Turkey.
Social dynamics Cultural systems Civilization Integrated culture Truth systems Danilevski Spengler Toynbee
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 38 Sayı: 2 |