Going beyond the borders of academia, sociology has been utilized to solve the major problems in Dutch society. In a multi-ethnic and multi-religious country, like Netherlands, sociology has had no alternative but to focus on practical issues, such as religious toleration, racism, integration and etc. Besides, the social state that has been developing since the Second World War, increased the importance of state planning, which promoted the role of social sciences in policy-making. All these historical and social developments created an education of sociology that is in line with practical goals aimed to be pursued by the governments in the short run. Yet, focusing on short term practical goals has hindered theory formation in Dutch Sociology.
Sociology in the Netherlands Sociology Education Welfare State Rudolf Steinmetz
Hollanda'da akademinin sınırlarını aşan sosyoloji, toplumdaki temel problemlerin çözümünde kullanılmıştır. Hollanda gibi çok kültürlü ve çok dinli bir toplumda sosyoloji, dini hoşgörü, ırkçılık, entegrasyon gibi pratik konulara yönelmekten başka bir seçeneğe sahip değildi. Dahası, İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra gelişen sosyal devlet, devlet planlamasının önemini artırmış, sonuç olarak siyaset oluşturmada sosyal bilimlere düşen görev artmıştır. Tüm bu tarihi ve toplumsal gelişmeler hükümetlerin kısa vadedeki pratik amaçlarıyla uyumlu bir sosyoloji eğitimi vücuda getirmiştir. Ne var ki, kısa vadeli pratik amaçlara odaklanmak Hollanda Sosyolojisi'nde teori oluşumunu sekteye uğratmıştır.
Hollanda Sosyolojisi Sosyoloji Eğitimi Sosyal Devlet Rudolf Steinmetz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 3 Sayı: 23 |