Çalışma, Sakarya
Üniversitesi öğrencilerinin serbest zaman etkinliklerinden olan egzersize ilişkin
ilgilenim düzeyleri ile davranışsal niyetleri (tekrar katılım ve tavsiye etme)
arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nicel
araştırma yaklaşımlarından, korelasyonel araştırma yöntemi ele alınmıştır.
Araştırmaya 381 erkek (yaş=22.35±2.276) ve 198 kadın (yaş=21.73±2.185) gönüllü olarak katılmıştır.
Katılımcıların serbest zaman ilgilenim düzeylerini belirlemek üzere, Serbest
Zaman İlgilenim Ölçeği (SZİÖ) ve tekrar katılım ile tavsiye etme niyetlerini
belirlemeye yönelik literatür taraması sonucu belirlenen dört ifadeye anket
formunda yer verilmiştir. Yüz yüze görüşme tekniğiyle elde edilen 579 adet
anket, betimsel istatistikler, faktör, korelasyon ve regresyon analizleriyle
çözümlenmiştir. Egzersize tekrar katılım
ve tavsiye etme niyetiyle SZİÖ’nin alt boyutları arasında orta ve yüksek
düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişki olduğu bulunmuştur. Değişkenler arası kurulan
çoklu doğrusal regresyon analizleri sonucunda; SZİ alt boyutlarının egzersize
tekrar katılım niyeti üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye sahip
olduğu, ilgili boyutların egzersize katılım niyetindeki toplam varyansın
yaklaşık %54’ünü açıkladığı görülmüştür (F(5.573)=139.052;p<.05).
İlgili değişkenlerin göreli önem sırası; çekicilik, kendini ifade, sosyal
ilişki özdeşleşme ve önem verme şeklinde oluşmuştur. Tavsiye etme niyetinde,
SZİ alt boyutlarından üç tanesinin istatistiksel açıdan anlamlı bir etkiye
sahip olduğu görülmüştür. İlgili boyutların göreli önem sırası çekicilik,
kendini ifade ve sosyal ilişki şeklinde meydana gelirken, tavsiye etme
niyetindeki toplam varyansın yaklaşık %50’sini açıklamaktadır (F(3.575)=196.206;p<.001).
İlgili bulgular ışığında, SZİ düzeyi arttıkça egzersize tekrar katılımın ve
tavsiye etme niyetinin arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Hem sosyal hayatlarında hem
de kampüs yaşamı içerisinde öğrencilerin ilgilenim düzeylerinin yüksek
tutulmasına ve devam ettirilmesine yönelik uygulamalarla öğrencilerin serbest
zamanlarını verimli biçimde değerlendirmelerine imkân sağlanabilir.
serbest zaman ilgilenim tüketici davranışları davranışsal niyet
The aim of this study was to determine the
relationship between leisure time involvement levels and behavioral intentions
(re-participation and recommendation) related to these activities on students’
of Sakarya University. Correlational research method was used. 381 male (age=22.35±2.276), 198 female (age=21.73±2.185) students participated
to this research. Leisure Involvement Scale, the four expressions determining
re-participation and recommendation intention were used. 579 questionnaires
obtained by face-to-face interviews were analyzed by descriptive statistics,
factors, correlation, regression analysis on SPSS20.0. It’s found that there
was a positive and significant relationship between re-participation to the
exercise, recommendation intention and subdimensions of the scale at a
moderate, high levels. As a result of the multiple linear regression analysis,
subdimensions of leisure involvement scale had a statistically significant
effect on the re-participation intention to the exercise. Besides, the related
dimensions explained the %54 of a total variance in the re-participation
intention to the exercise (F(5.573)=139.052;p<.05). The relative
importance degree of a related variables included attraction,
identity-expression, social interaction, identity-affirmation, centrality. The
three of subdimensions of the leisure involvement scale had a statistically
significant effect on the recommendation intention However, the relative
importance degree of the related dimensions were attraction,
identity-expression, social bonding, they explained the %50 of a total variance
in the recommendation intention (F(3.575)=196.206;p<.001).
Consequently, the level of leisure involvement lead increase in re-participation
to the exercise and recommendation intention. It’s possible to enable activities for students in their social and/or campus life to
evaluate the leisure time of students in an efficient way.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3 |