Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boyun Eğici Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 146 - 158, 15.12.2018

Öz

Araştırmanın amacı spor
bilimleri fakültesi öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının çeşitli
değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini spor bilimleri
fakültesinde öğrenim gören 52 kadın, 80 erkek toplam 132 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler araştırmacılar tarafından oluşturulan
Kişisel Bilgi Formu (KBF) ve Türkçe uyarlaması Şahin ve Şahin (1992) tarafından
yapılan Boyun Eğici Davranışlar Ölçeği (BEDÖ) ile toplanmıştır. Ölçek 5’li
Likert tipi puanlamaya sahip 16 maddeden oluşmaktadır. Ölçekten alınabilecek en
düşük puan 16, en yüksek puan 80’dir. Verilerin analizinde SPSS 15.0 programı
kullanılmıştır. Yapılan güvenirlilik analizi sonucu Cronbach Alpha değeri .89
olarak bulunmuştur. Verilerden elde edilen bulgulara göre; cinsiyet, sınıf, yaş
ve büyüdüğü yer arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin BEDÖ’den
aldıkları puanlar ile eğitim gördükleri bölüm arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark bulunmuştur (p<.05). Öğrencilerin ölçekten aldıkları
ortalama puan 43.51’dir. Sonuç olarak; ölçekten alınan puanlara göre spor
bilimleri fakültesi öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının orta düzey
olduğu, sadece bölüme göre farklılık gösterdiği saptanmıştır.

Kaynakça

  • Allan, S. and Gilbert, P. (1997). Submissive behavior and psychopathology. British Journal of Psychopathology, 36, pp. 467–488.
  • Atli, A., Kaya A. ve Macit, Z.B. (2010). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin boyun eğici davranış düzeylerinin incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 61-79.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma, Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi. Deluty, R. H. (1979). Children's Action Tendency Scale: A self-report measure of aggressiveness, assertiveness, and submissiveness in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47, , pp. 1061–1071.
  • Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: Some research considerations. Journal of Clinical Child Psychology, 10, , pp. 149–155.
  • Deluty, R. H. (1985). Consistency of assertive, aggressive, and submissive behavior for children. Journal of Personality and Social Psychology, 49(4), pp.1054–1065.
  • Gilbert, P. and Allen, S. (1994). Assertiveness, submissive behavior and social comparison, British Journal of Clinical Psychology, 33(3), pp.295-306.
  • Kabasakal, K. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni İnsan ve İnsanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. 10. Baskı, İstanbul: Evrim Yayınevi, Sosyal Psikoloji Dizisi: 1.
  • Koç, M., Bayraktar, B. ve Çolak, S.T. (2010). Üniversite öğrencilerinde boyun eğici davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), ss. 257-280.
  • Köktuna, Z.S. (2007). Çözüm odaklı kısa terapi tekniğinin alt sosyo ekonomik seviyedeki kadınların geleceğe umut ile bakabilme ve boyun eğici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Mete, S. ve Çetinkaya, E. (2005). Probleme dayalı öğrenim modelinin hemşire öğrencilerin boyun eğici davranışlarına etkisi. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Dergisi, 1(3), ss. 49-55.
  • Özgüven, E. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve baş etme yolları, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss. 5-13.
  • Özkan, A.İ. ve Özen, A. (2008). Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 7(1), ss. 53-58.
  • Tekin, M. ve Filiz, K. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (1), ss.27-37.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Korkmaz, B. (2001). Psikolojik Danışma ve Rehberlik öğrencilerinin boyun eğici davranış ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, ss.135-152.
  • Tuzcuoğulları, T. ve Abakay, U. (2017). Takım sporlarıyla uğraşan elit genç sporcularda boyun eğici davranışların bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), ss.17-30.
  • Torun, S., Arslan, S., Nazik, E., Akbaş, M. ve Yalçın S.Ö. (2012) Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 34, ss. 399-404.
  • Yıldırım, İ. ve Ergene, T. (2014). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25 (25). ss.224-243.
  • Yılmaz, Ş.B. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının yordayıcıları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (43), ss.82-94.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler (Cognitive-Behavioral Therapy Scales Commonly Used in the Assessment). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları: 9.
  • AÜSBF (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 06.09.2018). http://sporbilimleri.ankara.edu.tr/?page_id=10444#
  • MÜSBF (2018), Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 03.09.2018) .https://sporbilimleri.marmara.edu.tr/dekanlik/misyon-ve-vizyon
  • PAÜSBF (2018), Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.pau.edu.tr/sbf/tr/sayfa/misyon-ve-vizyon-5
  • TDK (2018), Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Saygı kelimesinin anlamı, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SAYGI
  • TDK (2018), Türk Dil Kurumu Sözlüğü, İtaat kelimesinin anlamı, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b92a569655452.99035313
  • TÜİK (2018), Yaş grubu ve cinsiyete göre nüfus, 2018, 2023, 2040, 2060, 2080, (Erişim tarihi: 03.09.2018), http://www.tuik.gov.tr
  • YÖK (2018), Yaşlara göre öğrenci sayıları, 2017 – 2018, (Erişim tarihi: 03.09.2018), http://www yok.gov.tr

Investigation of Submissive Behavior in Faculty of Sports Sciences Students in Terms of Various Variables

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 146 - 158, 15.12.2018

Öz

The aim of the research is to observe sports science
students’ submission behaviors in terms of different variables. The sample of
the research consists of 52 female and 80 male, totally 132 students of Sports
Sciences Faculty. Data of the study are collected via Personal Information Form
(PIF) that is created by researchers and Submissive Behaviors Scale (SBS) which
is adapted to Turkish by Şahin and Şahin (1992). The scale consists of 16 items
which are designed in a 5-point Likert type. The minimum point can be gained is
16 and the maximum is 80.  SPSS 15.0
program is used for the analysis of the data. Cronbach Alpha is calculated as
.89 as result of reliability analysis. According to findings, a significant
difference could not be found among gender, class, age and place of growth. A
significant difference is found between the grades students gained from SBS and
their departments
(p<.05). The average
point students gained is 43.51. As a result, according to the points gained by
the scale, Sport Sciences Faculty students have a medium-level of submissive
behaviors, it was only differed in respect to their department of education
(p<.05).

Kaynakça

  • Allan, S. and Gilbert, P. (1997). Submissive behavior and psychopathology. British Journal of Psychopathology, 36, pp. 467–488.
  • Atli, A., Kaya A. ve Macit, Z.B. (2010). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin boyun eğici davranış düzeylerinin incelenmesi, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), ss. 61-79.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri Analizi El Kitabı, İstatistik, Araştırma, Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorum, Pegem A Yayınları, Ankara.
  • Cüceloğlu, D. (2006). İnsan ve Davranışı, Psikolojinin Temel Kavramları. 15. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi. Deluty, R. H. (1979). Children's Action Tendency Scale: A self-report measure of aggressiveness, assertiveness, and submissiveness in children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47, , pp. 1061–1071.
  • Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: Some research considerations. Journal of Clinical Child Psychology, 10, , pp. 149–155.
  • Deluty, R. H. (1985). Consistency of assertive, aggressive, and submissive behavior for children. Journal of Personality and Social Psychology, 49(4), pp.1054–1065.
  • Gilbert, P. and Allen, S. (1994). Assertiveness, submissive behavior and social comparison, British Journal of Clinical Psychology, 33(3), pp.295-306.
  • Kabasakal, K. (2007). Beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencilerinde boyun eğici davranışlar ve şiddetle ilişkisi, Yüksek Lisans Tezi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Selçuk Üniversitesi.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1999). Yeni İnsan ve İnsanlar, Sosyal Psikolojiye Giriş. 10. Baskı, İstanbul: Evrim Yayınevi, Sosyal Psikoloji Dizisi: 1.
  • Koç, M., Bayraktar, B. ve Çolak, S.T. (2010). Üniversite öğrencilerinde boyun eğici davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28(1), ss. 257-280.
  • Köktuna, Z.S. (2007). Çözüm odaklı kısa terapi tekniğinin alt sosyo ekonomik seviyedeki kadınların geleceğe umut ile bakabilme ve boyun eğici davranışlarına etkisinin incelenmesi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek lisans tezi, İstanbul.
  • Mete, S. ve Çetinkaya, E. (2005). Probleme dayalı öğrenim modelinin hemşire öğrencilerin boyun eğici davranışlarına etkisi. Zonguldak Sağlık Yüksekokulu Dergisi, 1(3), ss. 49-55.
  • Özgüven, E. (1992). Üniversite öğrencilerinin sorunları ve baş etme yolları, H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, ss. 5-13.
  • Özkan, A.İ. ve Özen, A. (2008). Öğrenci hemşirelerde boyun eğici davranışlar ve benlik saygısı arasındaki ilişki. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 7(1), ss. 53-58.
  • Tekin, M. ve Filiz, K. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının antrenörlük eğitimi ve spor yöneticiliği bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk ve boyun eğici davranış düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, VI (1), ss.27-37.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Korkmaz, B. (2001). Psikolojik Danışma ve Rehberlik öğrencilerinin boyun eğici davranış ve depresyon düzeylerinin incelenmesi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, ss.135-152.
  • Tuzcuoğulları, T. ve Abakay, U. (2017). Takım sporlarıyla uğraşan elit genç sporcularda boyun eğici davranışların bazı değişkenler açısından incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2 (2), ss.17-30.
  • Torun, S., Arslan, S., Nazik, E., Akbaş, M. ve Yalçın S.Ö. (2012) Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı ve boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Cumhuriyet Tıp Dergisi, 34, ss. 399-404.
  • Yıldırım, İ. ve Ergene, T. (2014). Lise son sınıf öğrencilerinin akademik başarılarının yordayıcısı olarak sınav kaygısı, boyun eğici davranışlar ve sosyal destek. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 25 (25). ss.224-243.
  • Yılmaz, Ş.B. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin boyun eğici davranışlarının yordayıcıları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5 (43), ss.82-94.
  • Savaşır, I. ve Şahin, N.H. (1997). Bilişsel-Davranışçı Terapilerde Değerlendirmede Sık Kullanılan Ölçekler (Cognitive-Behavioral Therapy Scales Commonly Used in the Assessment). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları: 9.
  • AÜSBF (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 06.09.2018). http://sporbilimleri.ankara.edu.tr/?page_id=10444#
  • MÜSBF (2018), Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 03.09.2018) .https://sporbilimleri.marmara.edu.tr/dekanlik/misyon-ve-vizyon
  • PAÜSBF (2018), Spor Bilimleri Fakültesi Misyonu, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.pau.edu.tr/sbf/tr/sayfa/misyon-ve-vizyon-5
  • TDK (2018), Türk Dil Kurumu Sözlüğü, Saygı kelimesinin anlamı, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&kelime=SAYGI
  • TDK (2018), Türk Dil Kurumu Sözlüğü, İtaat kelimesinin anlamı, (Erişim tarihi: 06.09.2018), http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5b92a569655452.99035313
  • TÜİK (2018), Yaş grubu ve cinsiyete göre nüfus, 2018, 2023, 2040, 2060, 2080, (Erişim tarihi: 03.09.2018), http://www.tuik.gov.tr
  • YÖK (2018), Yaşlara göre öğrenci sayıları, 2017 – 2018, (Erişim tarihi: 03.09.2018), http://www yok.gov.tr
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Bozyiğit 0000-0001-9557-6106

Esra Çetin 0000-0003-1528-570X

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2018
Kabul Tarihi 26 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozyiğit, E., & Çetin, E. (2018). Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Boyun Eğici Davranışlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 8(2), 146-158.