BibTex RIS Kaynak Göster

A SHORT WORKUP AND STUDY ABOUT THE PEOPLE’S AFFECTION TO MAHDUMKULU POEMS AND ITS POPULARITY

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 1, 197 - 231, 30.06.2016
https://doi.org/10.18345/tm.65348

Öz

Mahdumkulu is a famous Turkmen poet who lives in 18.th century.
He is a poet that not only loved in the Turkmen society also in other
turkic groups. Moreover, he is known by other nations too. Before
Mahdumkulu, Turkmen Turkish spesifications were feeling on
Turkmen Poetry but Chagatai Turkish was preponderate on that. But
Mahdumkulu put forward Turkmen Turkish which speaks among
Turkmen people and withdraw some Chagatai Turkish words
especially in his syllabic metered poems. We can see a plain language
in that kind of poems of Mahdumkulu. Besides, he tries specific
wording styles and prefers comprehensible and can understandable
turn of phrase by people. As an another specification of Mahdumkulu,
he writes poems about so many different topics. Poet lives in a war
geography, and in that plundering times he faces with lots of tragic
events. Mahdumkulu is a well educated poet and he has knowledge of
tasawwuf too. He writes emotional poems with that tragic events’
impact. All these things can be effective about the popularity of his
poems and people’s affection to Mahdumkulu. 

Kaynakça

  • AKGÜN, Atıf, “XVIII. Yüzyıl Anadolu ve Türkmen Sahası Klasik Şiirinde Sevgili “Kânî-Mahtumkulu Örneği”, Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/6 Spring 2014.
  • AZAMÎRÂD, Durdı, Mukaddime’î ber- Şi’r-i Mahdumkuli, Günbed, 1377.
  • BATİSLAM, H. Dilek, “Divan Şiiriyle Halk Şiirinde Ortak Bir Söyleyiş Biçimi (Mürâca’a-Dedim-Dedi)”, Folklor/Edebiyat, C.VI, S. 22, Ankara, 2000.
  • CHODZKO, Alexander, Specimens of the Popular Poetry of Persia, London 1842.
  • CÜRCÂNÎ, Musa, “Mahtumkulı be-rivâyet-i Kara Îşân”, Yâd-nâme-i Mahtumkulı Ferâgî-2, Gürgan 1377.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican, “Sözün Kanatlarında Uçan Şair”, Makalaleler, (Haz.: Ekrem Arıkoğlu), Ankara, Akçağ, 2007.
  • Erzurumlu İbrahim Hakkı, Marifetnâme, (Sadeleştirn: Faruk Meyan), Veli Yayınları, İstanbul, 1981.
  • FEDÂKÂR, Nurkılıç, Nakd u Tahlîl-i Âsâr u Ahvâl-i Mahdumkulı Ferâgî, Neşr-i İhsân, Günbed, h. 1379.
  • Fuzuli, Fuzuli Divanı, (Hazırlayanlar: Kenan Akyüz, Süheyl Beklen, Sedit Yüksel, Müjgan Cunbur), Akçağ, Ankara 1990.
  • HASANOV, F., “Ma’naviyat Yulduzları”, O’zbekiston Milli Ensiklopediyasi, Davlat İlmiy Nashriyoti, Toshkent 2011.
  • İmâm Ahmed Rabbânî, (1373 / 1972) Mektûbât-ı İmâm-ı Rabbânî, c. 1, Matba-ı İycu Keshnal, Karaçi (Ofset baskı: İstanbul 1977).
  • KÜRENOV, Sapar, Kafkasya Oğuzları veya Türlmenleri, Ötüken, İstanbul 1997.
  • MAGTIMGULI, Saylanan Eserler, c. 2, Hazırlayanlar, G. Nazarov, A. Mülkamanov, M. Övezgeldiyev, M. Çariyev, A. Nuryağdıyev, Aşkabat, 1983.
  • MAHDUM, Abid Nazar, “Mahdumkulu Divanına Sonradan İlave Edilmiş Şiirler Hakkında Görüşler ve Konuyla İlgili Bir Tercüme”, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı 150, Haziran 2004.
  • --------, “Mahdumkulu FerâgÎ ve Tasavvuf”, Türk Dünyası Araştırmları, Sayı: 147, Aralık 2003.
  • MAHDUMKULI Ferâgî, Dîvân-ı Hazret-i Mahdumkulı Ferâgî, (Haz. Ahmed-i Şeyh Tılâyî), İntişârât-i Tılâyî, Tahran.
  • MAHDUMKULU, Mahtumkulu, (Hazırlayan: Prof. Dr. Annagurban Aşırov), Türkmenistan Bilimler Akademisi Milli Elyazmaları Enstitüssü, Ankara 2014.
  • SARLI, Araz Muhammed, Pujûhiş-hâyî der-Edebiyât-i Turkmen, Gunbed-i Kâvus, 1377.
  • ŞERİFZADE, Muhsin, “Şâir-i Pâk-bâhte-i Müslümân ve İftihâr-i İran”, Yâd-nâme-i Mahtumkulı Ferâgî-2, Gürgan 1377.
  • Hafîzî Cuzcânî, “Türkmen, Özbek Edebî Sîmâlarıdın Mahdumkulı”, Fasl-nâme-i Hukûmet ve Şehr-vend, Sayı 2, Yıl 2, Cevzcan, Afganistan, Cevzâ 1390 (Haziran 2011).
  • Yunus Emre, Yunus Emre Divanı, (Hazırlayan: Faruk Kadri Timurtaş), Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1986.

MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 1, 197 - 231, 30.06.2016
https://doi.org/10.18345/tm.65348

Öz

 Mahdumkulu, on sekizinci yüzyılda yaşamış meşhur Türkmen şairidir. Bu
şair, Türkmenlerin arasında olduğu gibi Türkmen olmayan Türk zümreleri
arasında da tanınıp sevilen bir şahsiyettir. Hatta Türk olmayan bazı kavimler
arasında da tanındığı bilinmektedir. Mahdumkulu’dan önce yaşayan Türkmen
şairlerinin şiirlerinde Türkmen Türkçesi özellikleri kendini belli ediyorsa da
Çağatay Türkçesi özellikleri daha çok görülür. Mahdumkulu ise halk arasında
konuşulan Türkmen Türkçesini daha çok öne çıkarmış, Çağatay Türkçesine ait
kelimeleri ise özellikle hece ile yazdığı şiirlerde bir hayli azaltmıştır. Bu tip
şiirlerinde sade bir dilin kullandığı da görülür. Bunun yanında üslup olarak da
kendine has tarzlar denemiş, halkın daha kolay anlayacağı bir anlatım tarzını
tecih etmiştir. Mahdumkulu’nun bir özelliği de çok çeşitli konularda şiir
yazmış olmasıdır. Savaş ve yağmaların yaşandığı bir zamanda ve coğrafyada
yaşayan şair, acı hadiseler yaşamıştır. İyi bir tahsil gören ve tasavvuf terbiyesi
de aldığı anlaşılan Mahdumkulu, yaşadığı acıların da tesiriyle dokunaklı şiirler
yazmıştır. Bütün bunların şairin halk arasında sevilip şiirlerinin çok
yagınlaşmasında etkili olduğu düşünülebilir.

Kaynakça

  • AKGÜN, Atıf, “XVIII. Yüzyıl Anadolu ve Türkmen Sahası Klasik Şiirinde Sevgili “Kânî-Mahtumkulu Örneği”, Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/6 Spring 2014.
  • AZAMÎRÂD, Durdı, Mukaddime’î ber- Şi’r-i Mahdumkuli, Günbed, 1377.
  • BATİSLAM, H. Dilek, “Divan Şiiriyle Halk Şiirinde Ortak Bir Söyleyiş Biçimi (Mürâca’a-Dedim-Dedi)”, Folklor/Edebiyat, C.VI, S. 22, Ankara, 2000.
  • CHODZKO, Alexander, Specimens of the Popular Poetry of Persia, London 1842.
  • CÜRCÂNÎ, Musa, “Mahtumkulı be-rivâyet-i Kara Îşân”, Yâd-nâme-i Mahtumkulı Ferâgî-2, Gürgan 1377.
  • ERCİLASUN, Ahmet Bican, “Sözün Kanatlarında Uçan Şair”, Makalaleler, (Haz.: Ekrem Arıkoğlu), Ankara, Akçağ, 2007.
  • Erzurumlu İbrahim Hakkı, Marifetnâme, (Sadeleştirn: Faruk Meyan), Veli Yayınları, İstanbul, 1981.
  • FEDÂKÂR, Nurkılıç, Nakd u Tahlîl-i Âsâr u Ahvâl-i Mahdumkulı Ferâgî, Neşr-i İhsân, Günbed, h. 1379.
  • Fuzuli, Fuzuli Divanı, (Hazırlayanlar: Kenan Akyüz, Süheyl Beklen, Sedit Yüksel, Müjgan Cunbur), Akçağ, Ankara 1990.
  • HASANOV, F., “Ma’naviyat Yulduzları”, O’zbekiston Milli Ensiklopediyasi, Davlat İlmiy Nashriyoti, Toshkent 2011.
  • İmâm Ahmed Rabbânî, (1373 / 1972) Mektûbât-ı İmâm-ı Rabbânî, c. 1, Matba-ı İycu Keshnal, Karaçi (Ofset baskı: İstanbul 1977).
  • KÜRENOV, Sapar, Kafkasya Oğuzları veya Türlmenleri, Ötüken, İstanbul 1997.
  • MAGTIMGULI, Saylanan Eserler, c. 2, Hazırlayanlar, G. Nazarov, A. Mülkamanov, M. Övezgeldiyev, M. Çariyev, A. Nuryağdıyev, Aşkabat, 1983.
  • MAHDUM, Abid Nazar, “Mahdumkulu Divanına Sonradan İlave Edilmiş Şiirler Hakkında Görüşler ve Konuyla İlgili Bir Tercüme”, Türk Dünyası Araştırmaları, Sayı 150, Haziran 2004.
  • --------, “Mahdumkulu FerâgÎ ve Tasavvuf”, Türk Dünyası Araştırmları, Sayı: 147, Aralık 2003.
  • MAHDUMKULI Ferâgî, Dîvân-ı Hazret-i Mahdumkulı Ferâgî, (Haz. Ahmed-i Şeyh Tılâyî), İntişârât-i Tılâyî, Tahran.
  • MAHDUMKULU, Mahtumkulu, (Hazırlayan: Prof. Dr. Annagurban Aşırov), Türkmenistan Bilimler Akademisi Milli Elyazmaları Enstitüssü, Ankara 2014.
  • SARLI, Araz Muhammed, Pujûhiş-hâyî der-Edebiyât-i Turkmen, Gunbed-i Kâvus, 1377.
  • ŞERİFZADE, Muhsin, “Şâir-i Pâk-bâhte-i Müslümân ve İftihâr-i İran”, Yâd-nâme-i Mahtumkulı Ferâgî-2, Gürgan 1377.
  • Hafîzî Cuzcânî, “Türkmen, Özbek Edebî Sîmâlarıdın Mahdumkulı”, Fasl-nâme-i Hukûmet ve Şehr-vend, Sayı 2, Yıl 2, Cevzcan, Afganistan, Cevzâ 1390 (Haziran 2011).
  • Yunus Emre, Yunus Emre Divanı, (Hazırlayan: Faruk Kadri Timurtaş), Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1986.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

ABİD NAZAR Mahdum Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Mahdum, A. N. (2016). MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası, 26(1), 197-231. https://doi.org/10.18345/tm.65348
AMA Mahdum AN. MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası. Haziran 2016;26(1):197-231. doi:10.18345/tm.65348
Chicago Mahdum, ABİD NAZAR. “MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE”. Türkiyat Mecmuası 26, sy. 1 (Haziran 2016): 197-231. https://doi.org/10.18345/tm.65348.
EndNote Mahdum AN (01 Haziran 2016) MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası 26 1 197–231.
IEEE A. N. Mahdum, “MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE”, Türkiyat Mecmuası, c. 26, sy. 1, ss. 197–231, 2016, doi: 10.18345/tm.65348.
ISNAD Mahdum, ABİD NAZAR. “MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE”. Türkiyat Mecmuası 26/1 (Haziran 2016), 197-231. https://doi.org/10.18345/tm.65348.
JAMA Mahdum AN. MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası. 2016;26:197–231.
MLA Mahdum, ABİD NAZAR. “MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE”. Türkiyat Mecmuası, c. 26, sy. 1, 2016, ss. 197-31, doi:10.18345/tm.65348.
Vancouver Mahdum AN. MAHDUMKULU ŞİİRİNİN ÇOK SEVİLİP YAYILMASININ SEBEPLERİ ÜZERİNE. Türkiyat Mecmuası. 2016;26(1):197-231.