Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE IMPORTANCE OF THE THRESHOLD IN THE BELIEF AND PRACTICES OF KOSOVO TURKS' WEDDINGS

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 287 - 292, 29.12.2016

Öz

The wedding ceremonies, as well as the birth and death ceremonies are
accompanied with many beliefs and practices. This beliefs and practices are
particularly significant in terms of displaying the mythic perceptions. At this
point, both partners (“the bride” and “the groom”) pass to another status in
their life. These kind of reasons made “passing the threshold” obligatory. “The
threshold” and “passing the threshold” has a particular importance for the
bride, who leaves her family home, and goes to groom’s/husband’s home as a
foreigner, respectively the other. In the Turkish weddings, the groom passes
the threshold together with the bride. Moreover, the bride and the groom enter
the home with prayers and various practices as a sign of their joint life as a
husband and wife.



This study aims to reveal the place of the threshold, in the wedding
belief and practices of the Kosovo Turks. The perceived beliefs and practices
are sporadically compared to the beliefs of Anatolia Turks. We used data gained
from the oral and writtens ources. We came to the conclusion that “the
threshold” and “passing the threshold” has a significant place and function in
the Kosovo Turks’ wedding ceremonies, moreover, its importance is passed to the
present modern age.

Kaynakça

  • AÇA, Mehmet, 2015, “Kız Evinden Oğlan Evine Evlilik Töreni Uygulamaları”, Aile Yazıları/8, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, s. 79-91.
  • ERGUN, Pervin, 2010, “Türk Gelininin Mitolojik Göçü”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, s. 275-290.
  • EROĞLU, Ali, 2008, Prizren Türk Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme-Ölüm), (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Sakarya.
  • İNAN, Abdülkadir, 1986, Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KOŞAY, Hâmit Zübeyr, 1944, Türkiye Türk Düğünleri Üzerine Mukayeseli Malzeme, Maarif Matbaası, Ankara.
  • LVOVA, E.L. vd., 2013, Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Kâinat ve Zaman. Nesneler Dünyası (Çev. Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya.
  • YILDIZ, Canan, 1995, Evlenme ile İlgili Adetlerimizin Halk Bilimi Açısından Tetkiki, (Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum.

KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ

Yıl 2016, Cilt: 26 Sayı: 2, 287 - 292, 29.12.2016

Öz

Evliliğe,
tıpkı doğum ve ölümde olduğu gibi, çok sayıda inanış ve pratik, eşlik
edegelmiştir. Bu inanış ve pratikler, evlilikle ilgili mitik algıları gözler önüne
sermesi bakımından ayrıca önemlidir. Evlenen her iki birey de (“gelin” ve
“damat”) bu aşamada bir statüden başka bir statüye geçmektedirler. Bu ve buna
benzer sebepler, evlilikte “eşikten geçme”yi zorunlu kılmıştır. “Eşik” ve
“eşikten geçme”, özellikle de baba evinden ayrılarak damat/koca evine giden
gelin (“yabancı”, “öteki”) söz konusu olduğunda ayrı bir önem kazanmıştır. Türk
düğünlerinde damat da bu süreçte gelinle birlikte eşikten geçmektedir. Gelinle
damadın hayatlarını karı koca olarak sürdürecekleri eve çeşitli dualar ve
pratikler eşliğinde birlikte girişleri ve düğün sonrasında kız evine birlikte
gidişleri, bunun en güzel örneklerindendir.



Bu
çalışma, Kosova Türklerinin evlilikle ilgili inanış ve uygulamalarında eşiğin
yerini ve önemini gözler gönüne sermeyi amaçlamıştır. Tespit edilen bu
bağlamdaki inanış ve uygulamalar, Anadolu Türklerinden tespit edilen inanış ve
uygulamalarla da yer yer karşılaştırılmıştır. Çalışmada sözlü ve yazılı
kaynaklardan elde edilen veriler kullanılmıştır. Çalışma ile Kosova Türklerinin
evliliğe bağlı uygulamalarda “eşik”le “eşikten geçme”nin önemli bir yere ve
işleve sahip olduğu, eşikle ilgili inanış ve uygulamaların günümüzde de
sürdürüldüğü tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • AÇA, Mehmet, 2015, “Kız Evinden Oğlan Evine Evlilik Töreni Uygulamaları”, Aile Yazıları/8, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, s. 79-91.
  • ERGUN, Pervin, 2010, “Türk Gelininin Mitolojik Göçü”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, s. 275-290.
  • EROĞLU, Ali, 2008, Prizren Türk Halk Kültüründe Geçiş Dönemleri (Doğum-Evlenme-Ölüm), (Sakarya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi), Sakarya.
  • İNAN, Abdülkadir, 1986, Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara.
  • KOŞAY, Hâmit Zübeyr, 1944, Türkiye Türk Düğünleri Üzerine Mukayeseli Malzeme, Maarif Matbaası, Ankara.
  • LVOVA, E.L. vd., 2013, Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri Kâinat ve Zaman. Nesneler Dünyası (Çev. Metin Ergun), Kömen Yayınları, Konya.
  • YILDIZ, Canan, 1995, Evlenme ile İlgili Adetlerimizin Halk Bilimi Açısından Tetkiki, (Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Erzurum.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Nuran Malta Muhaxerı

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Malta Muhaxerı, N. (2016). KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ. Türkiyat Mecmuası, 26(2), 287-292. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282718
AMA Malta Muhaxerı N. KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ. Türkiyat Mecmuası. Aralık 2016;26(2):287-292. doi:10.18345/iuturkiyat.282718
Chicago Malta Muhaxerı, Nuran. “KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ”. Türkiyat Mecmuası 26, sy. 2 (Aralık 2016): 287-92. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282718.
EndNote Malta Muhaxerı N (01 Aralık 2016) KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ. Türkiyat Mecmuası 26 2 287–292.
IEEE N. Malta Muhaxerı, “KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ”, Türkiyat Mecmuası, c. 26, sy. 2, ss. 287–292, 2016, doi: 10.18345/iuturkiyat.282718.
ISNAD Malta Muhaxerı, Nuran. “KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ”. Türkiyat Mecmuası 26/2 (Aralık 2016), 287-292. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.282718.
JAMA Malta Muhaxerı N. KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ. Türkiyat Mecmuası. 2016;26:287–292.
MLA Malta Muhaxerı, Nuran. “KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ”. Türkiyat Mecmuası, c. 26, sy. 2, 2016, ss. 287-92, doi:10.18345/iuturkiyat.282718.
Vancouver Malta Muhaxerı N. KOSOVA TÜRKLERİNİN EVLİLİĞE BAĞLI İNANIŞ VE UYGULAMALARINDA EŞİĞİN YERİ. Türkiyat Mecmuası. 2016;26(2):287-92.