Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 119 - 134, 22.12.2017
https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.370063

Öz

Rasim Özdenören (d. 1940), gençlik yıllarından itibaren
yazmaya başladığı hikâyelerinin pek çoğuna Anadolu’nun köy ve kasabaları ile
buralardaki toplumsal yaşayışı konu edinir. Uzun bir hikâyeden oluşan Gül Yetiştiren Adam’a hâkim temalar,
geleneğin temsilcisi olan kişi (Gül Yetiştiren Adam) ile modern bireyi temsil
rolünde gerçek kimliğinden uzaklaşmış birinin (Sitare) hayatları etrafında
sunulur. Eserde öne çıkan yabancılaşma teması, gençlerin toplumsal değerleri
umursamazlıkları ve giderek ait oldukları millî kültürden kopmaları
çerçevesinde ele alınır. Yazar, taşrada yaptığı gözlem ve edindiği
izlenimlerden yararlanarak kaleme aldığı bu eserinde insanın sosyal ve kültürel
aidiyetleri yanı sıra evrensel yanlarını öne çıkarmaktadır. Gül Yetiştiren Adam’ın iç hesaplaşması
da bu çerçevede yaşanır. Anlatıda modernleşme ile başlayan yozlaşmanın
toplumdaki yansımalarına, değişen insan ilişkilerindeki izlerine, metropollerde
giderek artan ahlakî çöküntüye, toplumsal dayanışmadaki yüzeysel ve
samimiyetsiz münasebetlere dikkat çekilir. Eserde sözü edilen “gül”, bir
metafordur; dirilişi, kurtuluşu, öze dönüşü, huzur ve mutluluğu ifade eder.
Yerli olmayan sistemlerin yok etmeye çalıştığı fikirler, millî inanç ve
idealler, "gül" metaforuyla yeniden canlandırılmaya çalışılır. Eski-yeni,
yerli-yabancı değerler çatışması bağlamında toplumsal kültürün dünden bugüne
değişen yüzüne ışık tutan eser,  bireyin
zorla modernleştirilmeye çalışıldığı sosyal hayatta bozulmadan, çürümeden kendi
gibi ayakta kalma mücadelesinin hikâyesidir. Bu çalışmada Türk kültürünün en
önemli yanlarını oluşturan anadil bilinci, isim verme, dinî inançlar, evlilik
ve aile kurumu gibi değerlerin modernleşme ile birlikte nasıl kaybolmaya
başladığı; söz konusu değerler yitimine karşı verilen mücadelede aydın bakış
açısı ile muhafazakâr tepkinin arka plânı tespit edilmeye çalışılacaktır.

Kaynakça

  • ABİBULAYEVA, Leman, 2006, Rasim Özdenören ve Feodor Dostoyevski Arasında Tahkiye Anlayışı Bakımından Bir Karşılaştırma, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. AKAY, Ali, 1999, Sanatın Sosyolojik Gözü, İstanbul: Bağlam Yayınları. AKÇAY, Ahmet Sait, 1999, “Gül Yetiştiren Adam”, Yedi İklim, S. 107-108, s. 79-80. BARBAROSOĞLU, Fatma Karabıyık, 2009, Moda ve Zihniyet, 4. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. BULAÇ, Ali, 1996, Tarih, Toplum ve Gelenek, İstanbul: İz Yayıncılık. CEVİZCİ, Ahmet, 1999, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları. ÇELİK, Celalettin, 2010, “Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din-Paradigmatik Anlam ve İşlev Farklılaşması”, Ardahan Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, s. 25-35. ÇETİN, Halis, 2003, “Gelenek ve Değişim Arasında Kriz: Türk Modernleşmesi”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, s.10-19. DOĞAN, D. Mehmet, 1996, Büyük Türkçe Sözlük, İstanbul: İz Yayınları. ERYARSOY, M. Nezir, 2009, Gül Yetiştiren Adam: Rasim Özdenören, İstanbul: İlke Yayıncılık. GÜNEŞ, Eyüp (2014). “Rasim Özdenören'le Modernizm ve Edebiyat Üzerine Söyleşi", Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Y. 2, S. 8, Aralık 2014, s. 601-613. HAKSAL, A. , 1999, “Çözülme”, Yedi İklim Dergisi, s. 107-108. IŞIK, Vahdettin, 2012, Kültürel Yabancılaşma II. -Meşrutiyet’ten Günümüze-, Kum Saati Yayınları, İstanbul. KABAKLI, Ahmet, 2006, “Rasim Özdenören”, Türk Edebiyatı Tarihi, c. V, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları. KANTARCIOĞLU, Sevim, 2007, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, Ankara: Paradigma Yayınları. KAPLAN, Ramazan, 1990, “Çözülme veya Ailedeki Yangın”, Mavera, c. 14, s. 157, s. 42-47. ÖZDENÖREN, Rasim, 1998a, “Kundak”, Hastalar ve Işıklar, 4. baskı, İstanbul: İz Yayınları. __________________, 2008, Çözülme, 4. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık, __________________, 2009, Müslümanca Düşünme Üzerine Denemeler,16. baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. __________________, 2014, Gül Yetiştiren Adam, İstanbul: İz Yayıncılık. ÖZER, İnan, 1983, “Toplumsal Değişme ve Kentsel Olgu”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 1, s. 37-48. ÖZGÜL, Gamze, 2010, Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. TDK, 1998, Türkçe Sözlük, Ankara. TİMUR, Taner, 2002, Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik, 2. baskı, Ankara: İmge Kitabevi. TOSUN, Necip, 1996,Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören, İstanbul: İz Yayıncılık. YUMUŞAK, Canbaz Firdevs, 2012, “Rasim Özdenören ve Öykücülüğü”, Turkish Studies, S.7/2, s. 1281-1299.

THE CRITICAL APPROACH AGAINST THE CULTURAL ALIENATION IN GÜL YETİŞTİREN ADAM OF RASİM ÖZDENÖREN

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 2, 119 - 134, 22.12.2017
https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.370063

Öz

Many works by Rasim Özdenören (1940), written since
his youth, are about the villages, towns, and the social life of Anatolia. The
themes relating to “Gül Yetiştiren Adam,” consisting of a long story, represent
tradition (the man growing the rose) and a modern person being away from their
real identity (Sitare) and their lives. The prominent theme of alienation in
the work emphasizes young people’s neglect of social values and increasing
rupture from the national culture they belong to. The author emphasizes both
humans’ social and cultural belongings and also their universal sides through
his observations and impressions. The internal revenge of the man growing the
rose happens in this context; the story emphasizes the degeneration, starting with
modernization in society, the effects of the changing human relationships and
the increasingly moral depression in metropolises, and the superficial and
insincere relationships in social solidarity. The rose is a metaphor: it
symbolizes resurrection, liberation, self-return, serenity, and happiness. The
national beliefs and ideals that non-native systems try to destroy are
represented in the rose metaphor. This work, reflecting the changing side of
social culture, in the context of old-new and native-foreigner, is a story of
an individual's survival struggle against a society in which he is forced to
change. This study aims to determine how the values, native language
consciousness, the naming, the religious beliefs, marriage, and the family
institution, began to disappear with modernization, and the background of the
conservative reaction, with the perspective of the intellectual in the struggle
against loss of these values.

Kaynakça

  • ABİBULAYEVA, Leman, 2006, Rasim Özdenören ve Feodor Dostoyevski Arasında Tahkiye Anlayışı Bakımından Bir Karşılaştırma, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. AKAY, Ali, 1999, Sanatın Sosyolojik Gözü, İstanbul: Bağlam Yayınları. AKÇAY, Ahmet Sait, 1999, “Gül Yetiştiren Adam”, Yedi İklim, S. 107-108, s. 79-80. BARBAROSOĞLU, Fatma Karabıyık, 2009, Moda ve Zihniyet, 4. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. BULAÇ, Ali, 1996, Tarih, Toplum ve Gelenek, İstanbul: İz Yayıncılık. CEVİZCİ, Ahmet, 1999, Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları. ÇELİK, Celalettin, 2010, “Değişim Sürecinde Türk Aile Yapısı ve Din-Paradigmatik Anlam ve İşlev Farklılaşması”, Ardahan Üniversitesi, Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, s. 25-35. ÇETİN, Halis, 2003, “Gelenek ve Değişim Arasında Kriz: Türk Modernleşmesi”, Doğu Batı Düşünce Dergisi, s.10-19. DOĞAN, D. Mehmet, 1996, Büyük Türkçe Sözlük, İstanbul: İz Yayınları. ERYARSOY, M. Nezir, 2009, Gül Yetiştiren Adam: Rasim Özdenören, İstanbul: İlke Yayıncılık. GÜNEŞ, Eyüp (2014). “Rasim Özdenören'le Modernizm ve Edebiyat Üzerine Söyleşi", Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Y. 2, S. 8, Aralık 2014, s. 601-613. HAKSAL, A. , 1999, “Çözülme”, Yedi İklim Dergisi, s. 107-108. IŞIK, Vahdettin, 2012, Kültürel Yabancılaşma II. -Meşrutiyet’ten Günümüze-, Kum Saati Yayınları, İstanbul. KABAKLI, Ahmet, 2006, “Rasim Özdenören”, Türk Edebiyatı Tarihi, c. V, İstanbul: Türk Edebiyatı Vakfı Yayınları. KANTARCIOĞLU, Sevim, 2007, Türk ve Dünya Romanlarında Modernizm, Ankara: Paradigma Yayınları. KAPLAN, Ramazan, 1990, “Çözülme veya Ailedeki Yangın”, Mavera, c. 14, s. 157, s. 42-47. ÖZDENÖREN, Rasim, 1998a, “Kundak”, Hastalar ve Işıklar, 4. baskı, İstanbul: İz Yayınları. __________________, 2008, Çözülme, 4. Baskı, İstanbul: İz Yayıncılık, __________________, 2009, Müslümanca Düşünme Üzerine Denemeler,16. baskı, İstanbul: İz Yayıncılık. __________________, 2014, Gül Yetiştiren Adam, İstanbul: İz Yayıncılık. ÖZER, İnan, 1983, “Toplumsal Değişme ve Kentsel Olgu”, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, S. 1, s. 37-48. ÖZGÜL, Gamze, 2010, Rasim Özdenören’in Hikâyelerinde Moral Değerlerin Çözülüşü ve Kimlik Bunalımı, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. TDK, 1998, Türkçe Sözlük, Ankara. TİMUR, Taner, 2002, Osmanlı-Türk Romanında Tarih, Toplum ve Kimlik, 2. baskı, Ankara: İmge Kitabevi. TOSUN, Necip, 1996,Türk Öykücülüğünde Rasim Özdenören, İstanbul: İz Yayıncılık. YUMUŞAK, Canbaz Firdevs, 2012, “Rasim Özdenören ve Öykücülüğü”, Turkish Studies, S.7/2, s. 1281-1299.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Kemal Erol

Emin Emrullah Erol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 27 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erol, K., & Erol, E. E. (2017). RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ. Türkiyat Mecmuası, 27(2), 119-134. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.370063
AMA Erol K, Erol EE. RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ. Türkiyat Mecmuası. Aralık 2017;27(2):119-134. doi:10.18345/iuturkiyat.370063
Chicago Erol, Kemal, ve Emin Emrullah Erol. “RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ”. Türkiyat Mecmuası 27, sy. 2 (Aralık 2017): 119-34. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.370063.
EndNote Erol K, Erol EE (01 Aralık 2017) RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ. Türkiyat Mecmuası 27 2 119–134.
IEEE K. Erol ve E. E. Erol, “RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ”, Türkiyat Mecmuası, c. 27, sy. 2, ss. 119–134, 2017, doi: 10.18345/iuturkiyat.370063.
ISNAD Erol, Kemal - Erol, Emin Emrullah. “RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ”. Türkiyat Mecmuası 27/2 (Aralık 2017), 119-134. https://doi.org/10.18345/iuturkiyat.370063.
JAMA Erol K, Erol EE. RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ. Türkiyat Mecmuası. 2017;27:119–134.
MLA Erol, Kemal ve Emin Emrullah Erol. “RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ”. Türkiyat Mecmuası, c. 27, sy. 2, 2017, ss. 119-34, doi:10.18345/iuturkiyat.370063.
Vancouver Erol K, Erol EE. RASİM ÖZDENÖREN’İN GÜL YETİŞTİREN ADAM’INDA KÜLTÜREL YABANCILAŞMAYA KARŞI GELENEKSEL TEPKİ. Türkiyat Mecmuası. 2017;27(2):119-34.