Online alışveriş sepetini terk etme davranışı, sanal alışveriş aktiviteleri esnasında tüketicinin ürün veya ürünleri alışveriş sepetine eklemesi, fakat sonunda ödeme gerçekleştirmeden ve satın alma yapmadan sepeti terk etmesi olgusudur. Bu olgunun anlaşılması noktasında literatürde halen sınırlılık bulunması çeşitli araştırma sorularına ilham vermektedir. Bu çalışmada online alışveriş sepetini terk etme davranışı S-O-R paradigmasında ele alınarak tüketicinin zihinsel süreci içerisinde oluşumu çerçevelendirilmiştir. Bu kapsamda tüketicinin online alışverişler esnasında karşı karşıya olabileceği seçim fazlalığı (seçim paradoksu) ve bu bağlamda yaşayabileceği duygusal kararsızlıkla beraber ödeme aşamasında tereddüt ortaya çıkabileceği, online alışveriş sepetini terk etme davranışının meydana gelmesinde etkili olabileceği varsayımından yola çıkılmıştır. Bu çerçevede seçim paradoksu, duygusal kararsızlık, ödeme anında tereddüt ve sanal alışveriş sepetini terk etme davranışı arasındaki ilişkilerin istatistiksel olarak belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak bir nicel araştırma kapsamında yürütülen anket uygulaması ile kolayda örnekleme yönteminde 400 tüketiciden veri elde edilmiştir. Veriler SPSS ve AMOS yazılımlarında analiz edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi sonucunda ortaya çıkan bulgular, seçim paradoksu, duygusal kararsızlık, ödeme anında tereddüt ve sanal alışveriş sepetini terk etme davranışı arasında önemli ölçüde pozitif doğrusal ilişkiler olduğunu göstermiştir.
Duygusal Kararsızlık Ödeme Anında Tereddüt Sanal Alışveriş Sepetini Terk Etme Davranışı Seçim Paradoksu
The phenomenon of abandoning the online shopping cart refers to the behavior of consumers adding products to their virtual shopping carts during the online shopping activities but ultimately leaving the cart without completing the purchase and payment. However, the limited research in the literature regarding this phenomenon inspires various research questions. In this study, the abandonment of the online shopping cart behavior is framed within the S-O-R paradigm, focusing on the consumer's mental process. Within this context, it is assumed that the choice overload consumers may face during online shopping, coupled with emotional ambivalence, and hesitation at the checkout stage, could lead to uncertainty during the payment process, which in turn might contribute to the online shopping cart abandonment. To address this, the relationships among choice overload, emotional ambivalence, hesitation at check-out, and online shopping cart abandonment are statistically examined. A quantitative research approach was adopted, and data were obtained through a survey administered to 400 consumers using convenience sampling. The data were analyzed using SPSS and AMOS software. The findings from the structural equation modeling revealed significant positive linear relationships between choice overload, emotional ambivalence, hesitation at check-out, and online shopping cart abandonment.
Choice Overload Emotional Ambivalence Hesitation at Check-out Online Shopping Cart Abandonment
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme , Dijital Pazarlama, Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2 |