Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİMGESEL SERMAYE OLARAK GÜZELLİĞİN YÜCELTİLMESİ: “ŞAHANE HAYATIM” DİZİSİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 10, 89 - 99, 31.07.2024

Öz

Günümüzün en önemli kitle iletişim araçlarından biri olan televizyon, temsiller sunmada elzem bir işlev görmektedir. Televizyon, özellikle diziler aracılığıyla izleyicilere belirli ideolojileri empoze eder. Televizyonda diziler aracılığıyla kadınlara güzellik temsilleri dayatılır ve uyum göstermeleri teşvik edilir. TV dizilerinde güzel olarak tasvir edilen kadınların, güzelliği sayesinde simgesel sermaye sahibi olduğu da görülmektedir. Televizyon dizilerinde yansıtılan güzellik ve simgesel sermaye arasındaki ilişki, bu çalışmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Pierre Bourdieu tarafından literatüre kazandırılan simgesel sermaye ile ideal güzellik temsillerinin arasındaki etkileşimi incelemektir. Bu kapsamda 2023-2024 yılları arasında Fox TV’de yayın hayatına başlayan Şahane Hayatım dizisinin birinci bölümü incelenmiştir. Dizide medya ve toplum tarafından yaygın olarak kabul edilen güzellik standartlarının itibar ve tanınırlık olarak bilinen simgesel sermaye kavramını nasıl desteklediği, ilgili sahneler üzerinden göstergebilimsel yöntemle analiz edilmiştir. Ele alınan dizide ideal güzellik standartlarına sahip olmanın prestiji ve toplumsal kabulü sağladığı, diğer bir deyişle simgesel sermaye kazandırdığı sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aristoteles (2015). Metafizik. (Y.G. Sev, Çev.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andrew, D. J. (2010). Büyük sinema kuramları. (Z. Atam, Çev.). Doruk Yayıncılık.
  • Alptekin, D., Delibaş, E. (2021). Estetik uzmanlarının bedenin yeniden inşasına dair görüşlerinin sosyolojik bir değerlendirmesi. Sosyoloji Dergisi, (41-42), 163-186.
  • Batıgün, D. A. ve Sunal, B. A. (2017). TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: Evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, 32(79), 52-62.
  • Bayrakdaroğlu, F. ve Özbek, Ç. (2018). Kadınların tüketim alışkanlıklarının kuşaklararası boyutu. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(42) Kadın Çalışmaları Özel Sayısı), 1-12.
  • Bilişli, B. (2022). “Beden güzellik ve tüketi̇m üçgeni̇nde di̇ji̇tal medya”. Medya ve Tüketim I (K.Çankaya Ed.). 81-97. Eğitim Yayınevi.
  • Bourdieu, P. (2014). Simgesel sermaye ve toplumsal sınıflar, Cogito Dergisi, Sayı: 76, 192-204. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Devlet üzerine: College de France dersleri (1989-1992). (A. Sümer, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2006). Pratik nedenler: Eylem kuramı üzerine. (H.U. Tanrıöver, Çev.). Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Akademik aklın eleştirisi: Pascalca düşünme çabaları. (P. B. Yalım, Çev.). Metis Yayınları.
  • Canpolat, N. (2003). “Michel Foucault”. 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. (R. Nurdoğan Ed). 75-130. Su Yayınları.
  • Çetin, Y. (2019). Türk sanatı bezeme ikonografisi açısından tavus kuşu figürlerinin bir değerlendirmesi. Kesit Akademi Dergisi, (9), 1-17.
  • Çelebi, V. (2013). Michel Foucault’da bilgi, iktidar ve özne ilişkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1).
  • Çoban, S. (2011). Hegemonya aracı ve ideolojik aygıt olarak medya. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı İletişim Bilimleri Bilim Dalı.
  • Dağlar, S. (2019). Biyoiktidar konteksinde güzellik endüstrisinin sosyolojik değerlendirmesi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı Uygulamalı Sosyoloji Bilim Dalı.
  • Eco, U. (2004) Güzelliğin tarihi. Doğan Kitap.
  • Eşel, E. ve Eşel, G. P. (2017). Güzellik algılamasının nörobiyolojisi ve evrimsel temelleri. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 30(4), 1.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2010). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Pozitif Matbaacılık.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar, (I. Ergüden, O. Akınhay, Çev). Ayrıntı Yayınları.
  • Gerbner, G. ve Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N. (1986), Living with television: The dynamics of the cultivation process. Perspectives on Media Effects içinde, 17-40, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Güzel, E. (2013). Kültürel bağlamda kadın ve güzellik. Yeditepe Üniversitesi Antropoloji Ana Bilim Dalı.
  • Hall, S. (1998). Anlamlandırma, temsil, ideoloji, Althusser ve postyapısalcı tartışmalar, Kitle iletişim kuramları. (E. Mutlu, Der. ve Çev.). Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları. (İ. Dündar, Çev.). Pinhan yayıncılık.
  • Hasekioğlu, S. (2008). Reklam ve ideoloji: Yazılı basında yer alan reklamlara göstergebilimsel bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı.
  • Wood, J. T. (1994). Gendered media: The influence of media on views of gender. North Carolina University. Morley, D. ve Robins, K. (1997). Kimlik mekânları. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Oktan, V. ve Şahin, M. (2010). Kız ergenlerde beden imajı ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı: 2, 544-552.
  • Öğdül, R. (2010). Sanatta güzel beden. Sanat Dünyamız. Cilt Sayısı 115, 9.
  • Platon, (2000). Şölen, (C. Çetinkaya, Çev.). Bordo- Siyah Yayınları.
  • Serttaş, A. ve Sarıkaya, T., Ünğan, E. (2022). “Tüketim, güzellik ve medya üçgeni: Güzellik neden ve nasıl metalaştı?”. Medya ve Tüketim I (K.Çankaya Ed.). 99-113. Eğitim Yayınevi.
  • Sezgin, S. ve Şenol, S. (2010). Medyadaki kadın imgesi: Anne. 21. Yüzyılın eşiğinde kadınlar: Değişim ve güçlenme (Cilt IV), 460, İzmir Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve iktidar: Pierre Bourdieu’nün sosyolojisi. (E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Silkü, H., Aydan (2010). “Medyada kadının temsili”. 21. Yüzyılın eşiğinde kadınlar: değişim ve güçlenme (Cilt IV). 104-114, İzmir Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi.
  • Tunalı, İ. (2001). Estetik. Remzi Kitabevi.
  • Wallace, R. A. ve Wolf, A. (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları: Klasik geleneğin genişletilmesi. (M. R. Ayas ve L. Elburuz, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Yüksel, M. (2018). Türkiye’de toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlik (L. Sunar, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2014). George Gerbner ve Elisabeth Noelle Neumann’ın TV araştırmasındaki yönteminin karşılaştırılması. Medya Araştırmaları Dergisi, s. 3.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Bayraktar, E. (2023, 6 Haziran). Günümüz Medyasının Güzellik Algısı, Erişim adresi: https://psikologeminbayraktar.com/gunumuz-medyasinin-guzellik-algisi/, Erişim tarihi: 19.05.2024.
  • Kabadayı, A. (2023, 19 Eylül). Geçmişten Günümüze Güzellik, Erişim adresi: https://www.oggusto.com/gecmisten-gunumuze-guzellik, Erişim tarihi: 11.06.2024.
  • Şahane Hayatım (t. y.). Erişim adresi: https://ayyapim.com/tr-tr/sahane-hayatim, Erişim tarihi: 12.06.2024.
  • İskandinav Medya Araştırmaları Merkezi (Nordicom, 2018, 26 Şubat). The Media İs a Male Business, Erişim adresi: https://wwwnordicom.gu.se/en/latest/news/media-male-business, Erişim tarihi: 03.07.2024.
  • Subaşı, Ş. (2022,14 Mart). Türkiye’deki 100 Medya Kuruluşunun 89’unu Erkekler Yönetiyor, Erişim adresi: https://journo.com.tr/medya-yayin-yonetmenleri-erkek-kadin, Erişim tarihi: 03.07.2024

Glorification of Beauty as Symbolic Capital The example of the series Şahane Hayatım

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 10, 89 - 99, 31.07.2024

Öz

As one of today’s most important mass media, television plays an essential function in presenting representations. Television imposes certain ideologies on viewers, especially through soap operas. Through TV series, representations of beauty are imposed on women and they are encouraged to conform. It is also seen that women depicted as beautiful in TV series have symbolic capital thanks to their beauty. The relationship between beauty and symbolic capital reflected in TV series is the subject of this study. The aim of this study is to examine the interaction between symbolic capital, which was introduced to the literature by Pierre Bourdieu, and ideal beauty representations. In this context, the first episode of the TV series ‘Şahane Hayatım’, which started broadcasting on Fox TV between 2023-2024, was analyzed. In the series, how the beauty standards widely accepted by the media and society support the concept of symbolic capital known as reputation and recognition was analyzed with the semiotic method through the relevant scenes. It was concluded that having ideal beauty standards in the series provides prestige and social acceptance, in other words, it positively affects symbolic capital.

Kaynakça

  • Aristoteles (2015). Metafizik. (Y.G. Sev, Çev.). Pinhan Yayıncılık.
  • Andrew, D. J. (2010). Büyük sinema kuramları. (Z. Atam, Çev.). Doruk Yayıncılık.
  • Alptekin, D., Delibaş, E. (2021). Estetik uzmanlarının bedenin yeniden inşasına dair görüşlerinin sosyolojik bir değerlendirmesi. Sosyoloji Dergisi, (41-42), 163-186.
  • Batıgün, D. A. ve Sunal, B. A. (2017). TV dizilerinde yer alan karakterlerle kurulan parasosyal etkileşim: Evlilik doyumu, psikolojik belirtiler ve bazı sosyo-demografik değişkenler açısından değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, 32(79), 52-62.
  • Bayrakdaroğlu, F. ve Özbek, Ç. (2018). Kadınların tüketim alışkanlıklarının kuşaklararası boyutu. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 19(42) Kadın Çalışmaları Özel Sayısı), 1-12.
  • Bilişli, B. (2022). “Beden güzellik ve tüketi̇m üçgeni̇nde di̇ji̇tal medya”. Medya ve Tüketim I (K.Çankaya Ed.). 81-97. Eğitim Yayınevi.
  • Bourdieu, P. (2014). Simgesel sermaye ve toplumsal sınıflar, Cogito Dergisi, Sayı: 76, 192-204. Yapı Kredi Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2015). Devlet üzerine: College de France dersleri (1989-1992). (A. Sümer, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2006). Pratik nedenler: Eylem kuramı üzerine. (H.U. Tanrıöver, Çev.). Hil Yayınları.
  • Bourdieu, P. (2016). Akademik aklın eleştirisi: Pascalca düşünme çabaları. (P. B. Yalım, Çev.). Metis Yayınları.
  • Canpolat, N. (2003). “Michel Foucault”. 21. Yüzyıl İletişim Çağını Aydınlatan Kuramcılar. (R. Nurdoğan Ed). 75-130. Su Yayınları.
  • Çetin, Y. (2019). Türk sanatı bezeme ikonografisi açısından tavus kuşu figürlerinin bir değerlendirmesi. Kesit Akademi Dergisi, (9), 1-17.
  • Çelebi, V. (2013). Michel Foucault’da bilgi, iktidar ve özne ilişkisi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5(1).
  • Çoban, S. (2011). Hegemonya aracı ve ideolojik aygıt olarak medya. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo Televizyon Sinema Anabilim Dalı İletişim Bilimleri Bilim Dalı.
  • Dağlar, S. (2019). Biyoiktidar konteksinde güzellik endüstrisinin sosyolojik değerlendirmesi. Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalı Uygulamalı Sosyoloji Bilim Dalı.
  • Eco, U. (2004) Güzelliğin tarihi. Doğan Kitap.
  • Eşel, E. ve Eşel, G. P. (2017). Güzellik algılamasının nörobiyolojisi ve evrimsel temelleri. Düşünen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 30(4), 1.
  • Erdoğan, İ. ve Korkmaz, A. (2010). Öteki kuram: Kitle iletişim kuram ve araştırmalarının tarihsel ve eleştirel bir değerlendirmesi. Pozitif Matbaacılık.
  • Foucault, M. (2014). Özne ve iktidar, (I. Ergüden, O. Akınhay, Çev). Ayrıntı Yayınları.
  • Gerbner, G. ve Gross, L., Morgan, M., Signorielli, N. (1986), Living with television: The dynamics of the cultivation process. Perspectives on Media Effects içinde, 17-40, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Güzel, E. (2013). Kültürel bağlamda kadın ve güzellik. Yeditepe Üniversitesi Antropoloji Ana Bilim Dalı.
  • Hall, S. (1998). Anlamlandırma, temsil, ideoloji, Althusser ve postyapısalcı tartışmalar, Kitle iletişim kuramları. (E. Mutlu, Der. ve Çev.). Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel temsiller ve anlamlandırma uygulamaları. (İ. Dündar, Çev.). Pinhan yayıncılık.
  • Hasekioğlu, S. (2008). Reklam ve ideoloji: Yazılı basında yer alan reklamlara göstergebilimsel bir inceleme. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Ana Bilim Dalı.
  • Wood, J. T. (1994). Gendered media: The influence of media on views of gender. North Carolina University. Morley, D. ve Robins, K. (1997). Kimlik mekânları. (E. Zeybekoğlu, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Oktan, V. ve Şahin, M. (2010). Kız ergenlerde beden imajı ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Sayı: 2, 544-552.
  • Öğdül, R. (2010). Sanatta güzel beden. Sanat Dünyamız. Cilt Sayısı 115, 9.
  • Platon, (2000). Şölen, (C. Çetinkaya, Çev.). Bordo- Siyah Yayınları.
  • Serttaş, A. ve Sarıkaya, T., Ünğan, E. (2022). “Tüketim, güzellik ve medya üçgeni: Güzellik neden ve nasıl metalaştı?”. Medya ve Tüketim I (K.Çankaya Ed.). 99-113. Eğitim Yayınevi.
  • Sezgin, S. ve Şenol, S. (2010). Medyadaki kadın imgesi: Anne. 21. Yüzyılın eşiğinde kadınlar: Değişim ve güçlenme (Cilt IV), 460, İzmir Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi.
  • Swartz, D. (2018). Kültür ve iktidar: Pierre Bourdieu’nün sosyolojisi. (E. Gen, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Silkü, H., Aydan (2010). “Medyada kadının temsili”. 21. Yüzyılın eşiğinde kadınlar: değişim ve güçlenme (Cilt IV). 104-114, İzmir Uluslararası Multidisipliner Kadın Kongresi.
  • Tunalı, İ. (2001). Estetik. Remzi Kitabevi.
  • Wallace, R. A. ve Wolf, A. (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları: Klasik geleneğin genişletilmesi. (M. R. Ayas ve L. Elburuz, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Yüksel, M. (2018). Türkiye’de toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlik (L. Sunar, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Yılmaz, İ. (2014). George Gerbner ve Elisabeth Noelle Neumann’ın TV araştırmasındaki yönteminin karşılaştırılması. Medya Araştırmaları Dergisi, s. 3.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Bayraktar, E. (2023, 6 Haziran). Günümüz Medyasının Güzellik Algısı, Erişim adresi: https://psikologeminbayraktar.com/gunumuz-medyasinin-guzellik-algisi/, Erişim tarihi: 19.05.2024.
  • Kabadayı, A. (2023, 19 Eylül). Geçmişten Günümüze Güzellik, Erişim adresi: https://www.oggusto.com/gecmisten-gunumuze-guzellik, Erişim tarihi: 11.06.2024.
  • Şahane Hayatım (t. y.). Erişim adresi: https://ayyapim.com/tr-tr/sahane-hayatim, Erişim tarihi: 12.06.2024.
  • İskandinav Medya Araştırmaları Merkezi (Nordicom, 2018, 26 Şubat). The Media İs a Male Business, Erişim adresi: https://wwwnordicom.gu.se/en/latest/news/media-male-business, Erişim tarihi: 03.07.2024.
  • Subaşı, Ş. (2022,14 Mart). Türkiye’deki 100 Medya Kuruluşunun 89’unu Erkekler Yönetiyor, Erişim adresi: https://journo.com.tr/medya-yayin-yonetmenleri-erkek-kadin, Erişim tarihi: 03.07.2024
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Eda Akyüz 0009-0006-3355-6824

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 13 Haziran 2024
Kabul Tarihi 9 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Akyüz, E. (2024). SİMGESEL SERMAYE OLARAK GÜZELLİĞİN YÜCELTİLMESİ: “ŞAHANE HAYATIM” DİZİSİ ÖRNEĞİ. Yeni Yüzyıl’da İletişim Çalışmaları, 2(10), 89-99.