Drug addiction causes psychological and social problems in individuals. In this respect, it leads to the use of significant public resources in the health sector. On the other hand, families of addicted individuals may be subjected to social exclusion and experience serious security problems. The fact that various crimes are committed due to substance addiction and that addicts are an important element of the drug trade affects the whole society. In this respect, there is a need to spend large amounts of money on security and combating drug dealing. The whole society is a potential target for drug-related crimes, even if they do not use drugs. In this context, one of the ways to reach members of society and limit substance abuse is to prevent demand through institutional communication.
In Turkey, demand prevention efforts in tobacco, alcohol, drugs and behavioral addictions are carried out through 5-year strategy documents. In this study, a qualitative research method will be used to discuss whether the existing targets and indicators within the scope of preventing the demand for drugs are reflected in limiting substance addiction.
It is important to ensure the sustainability and reproduction of institutional communication activities for demand prevention in all titles of the task of combating drugs assigned to public institutions by the Constitution. In the article, the ideal corporate communication activities that should be implemented to prevent the demand for drugs are emphasized. Our recommendations include keeping and classifying the target audience as broad as possible, preparing prevention programs according to the target audience profile, conducting studies from a scientific perspective, making continuous use of field research and supporting the implementation method to be established with legislation.
Substance addiction Preventing demand for drugs Public institutions Corporate Communication
Uyuşturucu bağımlılığı, bireylerde psikolojik ve sosyal sorunlara neden olur ve bu durum, önemli miktarda kamu kaynağının sağlık sektöründe kullanılmasını gerektirir. Diğer taraftan, bağımlı bireye mensup aileler toplumsal dışlanmaya maruz kalabilir, ciddi güvenlik sorunları yaşayabilirler. Madde bağımlılığı nedeniyle farklı suçların işlenmesi ve bağımlıların uyuşturucu ticaretinin önemli bir unsuru olması tüm toplumu etkiler. Bu bakımdan da yine fazla miktardaki harcamanın, güvenlik ve uyuşturucu ticaretiyle mücadele alanında yapılmasına ihtiyaç duyulur. Madde kullanmasa da uyuşturucuyla ilişkili suçlarda tüm toplum hedef potansiyeli taşır. Bu bağlamda toplum fertlerine ulaşılmasının ve madde bağımlılığının sınırlanmasının yollarından biri, kurumsal iletişim yöntemiyle talebin önlenmesinden geçer.
Türkiye’de tütün, alkol, uyuşturucu ve davranışsal bağımlılıklarda, talebin önlenmesine dönük çalışmalar 5 yıllık strateji belgeleriyle yürütülmektedir. Bu çalışmada, uyuşturucuya olan talebin önlenmesi kapsamında var olan hedef ve göstergelerin madde bağımlılığının sınırlandırılmasına yansıyıp yansımadığı, nitel bir araştırma yöntemiyle tartışılacaktır.
Anayasa ile kamu kurumlarına verilmiş olan uyuşturucuyla mücadele görevinin tüm başlıklarında, talep önlemeye dönük kurumsal iletişim çalışmalarının sürdürülebilirliğin sağlanması ve yeniden üretilmesi önemlidir. Makalede, uyuşturucuya olan talebin önlenmesinde uygulanması gereken ideal kurumsal iletişim faaliyetleri vurgulanmaya çalışılmıştır. Hedef kitlenin olabildiğince geniş tutulması ve sınıflandırılması, hedef kitle profiline göre önleme programlarının hazırlanması, çalışmaların bilimsel bakış açısıyla yapılması, alan araştırmalarından sürekli olarak yararlanılması ve oluşturulacak uygulama metodunun mevzuatla desteklenmesi önerilerimiz arasındadır.
Madde bağımlılığı Uyuşturucuya olan talebi önleme Kamu kurumları Kurumsal iletişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim Sistemleri, Örgütsel, Kişilerarası ve Kültürlerarası İletişim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ocak 2025 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Ocak 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 11 |