This study examines the relationship between authentic leadership behaviors of school administrators and emotional labor behaviors of teachers. A total of 426 teachers working in Istanbul participated in the study. In this quantitative study using relational survey model, Demographic Information Form, Authentic Leadership Scale and Emotional Labor Scale were used in the data collection process. As a result of the study, it was found that teachers' emotional labor behaviors and deep acting sub-dimension did not differ significantly according to gender. However, they differed in the sub-dimensions of surface acting and genuine emotions. While there were significant differences in general emotional labor level and genuine emotions sub-dimension according to age variable, there were no significant differences in surface acting and deep acting sub-dimensions. It was observed that teachers who chose the teaching profession voluntarily had a higher level of genuine emotions than those who chose the teaching profession with the influence of family and environment. A positive relationship was found between self-awareness, balanced processing and an internalized moral perspective, sub-dimensions of authentic leadership, and emotional labor behaviors. No significant relationship was found between relational transparency and emotional labor behaviors.
Bu çalışma, okul yöneticilerinin otantik liderlik davranışları ile öğretmenlerin duygusal emek davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırmaya İstanbul'da görev yapan toplam 426 öğretmen katılmıştır. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı bu nicel araştırmada veri toplama sürecinde Demografik Bilgi Formu, Otantik Liderlik Ölçeği ve Duygusal Emek Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin genel duygusal emek düzeyleri yüksek, yüzeysel rol yapma düzeyleri orta, derin rol yapma düzeylerinin yüksek ve doğal davranışlar düzeylerinin çok yüksek olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin duygusal emek davranışları ve derinlemesine rol yapma alt boyutu cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Ancak yüzeysel rol yapma ve doğal davranışlar alt boyutlarında farklılaştıkları görülmüştür. Ayrıca, katılımcı öğretmenlerin medeni durumlarına göre duygusal emek düzeyinde ve alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Yaş değişkenine göre genel duygusal emek düzeyi ve doğal davranışlar alt boyutunda anlamlı farklılıklar bulunurken, yüzeysel rol yapma ve derin rol yapma alt boyutlarında anlamlı farklılıklar bulunmamıştır. Eğitim durumuna göre katılımcı öğretmenler arasında yüzeysel rol yapma alt boyutunda anlamlı bir fark bulunurken, derin rol yapma ve doğal davranışlar alt boyutlarında fark bulunmamıştır. Öğretmenlik mesleğini kendi isteğiyle seçen öğretmenlerin, aile ve çevre etkisiyle seçenlere göre daha yüksek düzeyde doğal duygulara sahip oldukları görülmüştür. Otantik liderliğin alt boyutları olan öz farkındalık, dengeli işleme ve içselleştirilmiş ahlaki bakış açısı ile duygusal emek davranışları arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. İlişkisel şeffaflık ile duygusal emek davranışları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitimde Liderlik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 12 Şubat 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |