Türkiye’de E-portfolyo Araştırmaları: Sistematik Bir Derleme
Sema İNCE
Emine Ferda BEDEL
Öz
Bu çalışma, Türkiye'de eğitim alanında e-portfolyolar üzerine yapılmış akademik makaleleri ve lisansüstü tezleri sistematik olarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. YÖK Ulusal Tez Merkezi, Dergipark, TR Dizin, ERIC ve SSCI veri tabanlarında yapılan literatür taraması sonucunda, Sistematik İncelemeler ve Meta-Analizleriçin Tercih Edilen Raporlama Öğeleri (PRISMA) akış diyagramı izlenerek toplam 24 çalışma analiz edilmiştir. Bulgular, Türkiye’de e-portfolyo araştırmalarının 2019’dan itibaren artış gösterdiğini ortaya koymaktadır. Yayın türü açısından en fazla çalışmanın makale türünde olduğu belirlenirken, doktora tezlerinin sayıca daha sınırlı olduğu görülmüştür. En yaygın kullanılan araştırma yönteminin karma yöntem, en az tercih edilenin ise eylem araştırması olduğu belirlenmiştir. Araştırmaların büyük ölçüde öğretmen adaylarına yönelik gerçekleştirildiği, özellikle ilkokul ve okul öncesi düzeyde yapılan araştırmaların oldukça sınırlı olduğu gözlemlenmiştir. E-portfolyo sistemleri açısından, özel olarak geliştirilmiş web sitelerinin en yaygın kullanılan platformlar olduğu, ancak çeşitli hazır platformların da tercih edilebildiği saptanmıştır. Sonuçlar, e-portfolyoların öğrencilerin akademik başarısına, öz düzenlemesine ve dijital okuryazarlığına katkı sunduğunu ve öğretmenlere mesleki gelişim, veri depolama ve değerlendirme süreçlerinde fayda sağladığını göstermektedir. Ancak, eğitimde e-portfolyo kullanımının, teknolojik altyapı, zaman yönetimi ve dijital yeterlilik konularında sınırlılıkları da beraberinde getirdiği görülmüştür. Bu çalışma, Türkiye'deki e-portfolyo araştırmalarının eğilimlerini belirleyerek alanyazındaki boşluklara dikkat çekmekte ve gelecekte yapılacak araştırmalar için öneriler sunmaktadır.
Anahtar Kelimeler: eğitim teknolojileri, e-portfolyo, sistematik derleme
E-Portfolio Research in Turkiye: A Systematic Review
Sema İNCE
Emine Ferda BEDEL
Abstract
This study aims to conduct a systematic analysis of academic articles and graduate theses on e-portfolios in the field of education in Turkey. A literature review conducted across the YÖK National Thesis Center, Dergipark, TR Dizin, ERIC, and SSCI databases identified a total of 24 studies, which were analyzed following the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) flow diagram.The findings reveal that research on e-portfolios in Turkey has increased since 2019. In terms of publication type, the majority of studies were articles, while doctoral dissertations were found to be more limited in number. The most commonly used research method was the mixed-methods approach, whereas action research was the least preferred. It was observed that most studies focused on pre-service teachers, while research conducted at the primary school and early childhood education levels remained quite limited. Regarding e-portfolio systems, specially designed websites were the most widely used platforms, though various ready-made platforms were also preferred. The results indicate that e-portfolios contribute to students' academic achievement, self-regulation, and digital literacy while providing teachers with benefits in professional development, data storage, and assessment processes. However, the use of e-portfolios in education also presents challenges related to technological infrastructure, time management, and digital competency. By identifying trends in e-portfolio research in Turkey, this study highlights gaps in the literature and offers recommendations for future research.
Keywords: educational technologies, e-portfolio, systematic review
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 13 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
İZÜ Eğitim Dergisi Creative Commons Atıf-GayrıTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC-ND 4.0) ile lisanslanmıştır.