Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği

Yıl 2016, Cilt: 4 Sayı: 8-9, 241 - 269, 30.12.2016

Öz

Bu çalışmanın amacı, okul ortamında öğrenci lehine alınacak kararlarda 20-60-20 kuramının, okul sosyal servislerine sağlayacağı faydayı ortaya çıkartmaktır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için nitel çalışma yöntemi seçilmiştir. Araştırma Sakarya’da 2015 TEOG başarı sıralaması en yüksekten en düşüğe doğru farklı seviyelerden öğrenci alan 4 farklı lisede gerçekleştirilmiştir. Okul başarısı, öğrenci problemleri ve öğretmenlerin öğrenci lehine alınacak kararlara katılımları arasında pozitif bir ilişki bulunmuştur. Eğitim başarısı arttıkça öğrenci problemleri azalmakta ve öğretmenlerin öğrenci lehine alınacak kararlara katılımları artmakta, uyuşmazlık ve çatışma yaşama ihtimalleri azalmaktadır. Okul idaresinin ve öğretmenlerin öğrenci problemlerine ve okul etkinliklerine uyum içerisinde aktif katılımlarının sağlanabilmesi için okul sosyal servislerinin açılmasının bir zorunluluk olduğu gözlenmiştir. Bu çalışma Türkiye’de 20-60-20 kuramı ve okul sosyal çalışması ile ilgili öncü bir çalışmadır.

Kaynakça

  • COŞKUN, Bezen. (2013). “Örgütsel Davranış”, Web: https://wiki.zirve.edu.tr/sandbox/groups/economicsandadministrativesciences/wiki/d8922/attachments/1622c/MBA507_Sunum%281%29.pdf?sessionID=2f78617d94f0913a79812dcb5690927bedc199f4’den 08.05.2016’da alınmıştır.
  • CRESWELL, John., W. (2015). Nitel Araştırma Yöntemleri Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni (3. Baskıdan Çeviri) (Çeviri Editörleri: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir), Ankara: Siyasal Ktabevi. s.42.
  • DAĞ, Adem. (2016). Eğitimde Sosyal Dışlanma Sorunu ve Okul Sosyal Hizmeti. Asos Journal Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl.4, Sayı.23, s.467-480.
  • DEMİRTAŞ, Zülfü., KÜÇÜK, Özkan. (2014). “Okul Yöneticilerinin Performanslarını Değerlendirme Ölçütleri ve Performanslarını Düşüren Nedenler: Nitel Bir Araştırma.” Eğitim Bilimleri Dergisi/Journal of Educational Sciences, 2014/40, s.47-67.
  • DUPPER, R. David. (2013). Okul Sosyal Hizmeti Etkin Uygulamalar İçin Beceri ve Müdahaleler (Çeviren ve Yayına Hazırlayan: Yasemin Özkan ve Elif Gökçe Arslan Çifçi). İstanbul: Kapital Medya Hizmetleri, s.26,27,28.
  • DUYAN, Veli. (2010). “Sosyal Hizmet Temelleri Yaklaşımları Müdahale Yöntemleri”, Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi (Yayın No.016.), s.163.
  • DUYAN, Veli., ÇAMUR-DUYAN, Gülsüm., GÖKÇEARSLAN-ÇİFÇİ, Elif., SEVİN, Çağrı., ERBAY, Ercüment., İKİZOĞLU, Musa; (2008). “Lisede Okuyan Öğrencilerin Yalnızlık Durumlarına Etki Eden Değişkenlerin İncelenmesi”, Eğitim ve Bilim, Cilt.33., Sayı.150., s.28-41.
  • DUYAN, Veli., SAYAR, Özge., Özgür., ÖZBULUT, Mahmut. (2008). Sosyal Hizmeti Tanımak ve Anlamak Sosyal Hizmet Uzmanları ve Sosyal Hizmet Alanında Çalışanlar İçin Bir Rehber. Ankara: Öncü Basım Evi, s.48.
  • EREN, Erol. (1993). “Yönetim Psikolojisi”, İstanbul: Beta Basım Yayım, s.363.
  • EROĞLU, H., Tuğba. (2013). “Kamu Yönetiminde Sosyal Hizmetler”, Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları (Yayına Hazırlayanlar: Hakan Acar, Nilüfer Cengiz, Elvettin Akman), Ankara: Maya Akademi, s.25.
  • FREEDMAN, J. L., SEARS, D. O., CARLSMİTH, J.M. (1998). Sosyal Psikoloji (Çeviren: Ali Dönmez), Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, s.427. How Does Your Performance Measure-Up According To The 20-60-20 Rule?, Web: https://mentaltraininginc.com/blog/how-does-your-performance-measure-up-according-to-the-20-60-20-rule’den 05.05.2016’da alınmıştır.
  • JAWORSKİ, Piotr., PİTERA, Marcin. (2015). The 20-60-20 Rule. Web: http://arxiv. org /pdf/ 1501.02513v2.pdf’den 17.04.2016’da alınmıştır.
  • KARA, UZUN, Aysun., ŞİMŞEK, ORHON, Filiz. (2013). Adolesan Gebeliklerin Anne ve Bebek Sağlığına Olan Etkileri. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası 2013, 66 (1), DOI: 10.1501/Tıpfak_000000836, s.19-24.
  • KARAKAYA, Serap., SARIKAYA, Muammer. (2013, 28-30 Kasım). “Çocuk Refahı için Okul Sosyal Hizmeti”, Web: http://shb.kocaeli.edu.tr/Sempozyum2013.pdf’den 06.05.2016’da alınmıştır.
  • KÜÇÜKKARACA, Nilgün. (2013). “İnsan Hakları, Sosyal Adalet ve Sosyal Hizmet”, Sosyal Politika ve Kamu Yönetimi Bileşenleriyle Sosyal Hizmet Temelleri ve Uygulama Alanları (Yayına Hazırlayanlar: Hakan Acar, Nilüfer Cengiz, Elvettin Akman), Ankara: Maya Akademi, s.94.
  • ÖZBESLER, Cengiz., DUYAN, Veli. (2009). Okul Ortamlarında Sosyal Hizmet. Eğitim ve Bilim, Cilt.34., Sayı.154., s.17-25.
  • ÖZKAN, Yasemin., KILIÇ, Esra. (2014a). “Çocuk ve Aile Odaklı Sorunların Çözümünde Okul Sosyal Hizmet Uzmanlarının Önemi: Uzmanların Çocuk ve Ailelerle Çalışmada Sahip Oldukları Beceriler” TSA, Yıl.18., Sayı.3. s.397-412.
  • ÖZKAN, Yasemin., KILIÇ, Esra. (2014b). “Okul Sosyal Hizmet Uygulamalarında Ekolojik Yaklaşımın Önemi”, Web: http://okulsoh.ankara.edu.tr/files/2015/02/kitap-bölümü-hacettepe-üni-ekolojik-yaklaşım.pdf’den 06.05.2016’da alınmıştır.
  • ÖZKAN, Yasemin., KILIÇ, Esra. (2015). “Okul Temelli Aile Danışmanlığında Sosyal Hizmetin Rolü ve Önemi”, TSA, Yıl.19. Sayı.1., s.155-178.
  • SANAGHAN, Patrick. (2011). “The 20-60-20 Rule”, Web: https://www.tarleton.edu/ORG/strategicplan/documents/leadershipdocs/The_20-60-20_Rule.pdf’den 05.05.2016’da alınmıştır. ŞAHİN, Fatih. (2009). “Sosyal Hizmette Kendi Kaderini Tayin Hakkı”, Aile ve Toplum, Yıl.11., Cilt.5., Sayı.19., s.87-97.
  • ŞEKER, Aziz. (2009). “101 Soruda Sosyal Çalışma ve Sosyal Hizmet”, Ankara: Sabev Yayınları, s. 226.
  • ŞİŞMAN, Mehmet., GÜLEŞ, Hatice., DÖNMEZ, Ayşe. (2010). “Demokratik Bir Okul Kültürü için Yeterlilikler Çerçevesi”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3/1. s.167-182. www.okulpdr.net/sakaryaTEOGpuan.htm Erişim tarihi: 25.05.2016
  • YENİÇERİ, Özcan. (2009). “Örgütlerde Çatışma ve Yabancılaşma Yönetimi”, İstanbul: IQ Kültür Sanat Yayıncılık, s.21. YILDIRIM, Neşide., YILDIRIM, Kazım (2008). Sosyal Hizmete Giriş. Sakarya: Sakarya Yayıncılık, s.5.
  • ZASTROW, Charles. (2014). “Sosyal Hizmete Giriş” (Eserin Orjinali 2010 yılında yayınlanmıştır), (Yayın Yönetmeni: Bülent Özçelik, Çeviri Editörü: Durdu Baran Çiftçi), Ankara: Nika Yayınevi, s.466-470.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Adem Dağ

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 4 Sayı: 8-9

Kaynak Göster

APA Dağ, A. (2016). 20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8-9), 241-269.
AMA Dağ A. 20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği. İZÜ ÇEKMECE. Aralık 2016;4(8-9):241-269.
Chicago Dağ, Adem. “20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4, sy. 8-9 (Aralık 2016): 241-69.
EndNote Dağ A (01 Aralık 2016) 20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4 8-9 241–269.
IEEE A. Dağ, “20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği”, İZÜ ÇEKMECE, c. 4, sy. 8-9, ss. 241–269, 2016.
ISNAD Dağ, Adem. “20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/8-9 (Aralık 2016), 241-269.
JAMA Dağ A. 20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği. İZÜ ÇEKMECE. 2016;4:241–269.
MLA Dağ, Adem. “20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği”. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 4, sy. 8-9, 2016, ss. 241-69.
Vancouver Dağ A. 20-60-20 Okul Değişim Kuramı: Adapazarı Örneği. İZÜ ÇEKMECE. 2016;4(8-9):241-69.