The Qur'an has principlesthat
enable mankind to live in society which ensure a certain order and coexistence.
These principles help that people achieve happiness in the world and the
hereafter. As long as people practice these principles in their lives, order
rule over in society. From this point of view, as human beings move away from
these principles, the social dislocation arises and the society drifts to
anomaly. In addition, rapid change is emerging as the result of the industrial
revolution, and people are not able to keep up with rapid change and
development. As a result, the individual and society feel in vain about
cultural values. As a result of this rapid change, the family institution can
not fulfill its duty and give rein to anomaly and the dragging society along
with it. After the 18th century, the family type has transformed from
traditional type to modern family type. For this reason, the role of people in
the family is changing. Mothers and fathers are not able to play the role as
well. This prevents the child from socializing. Individuals lacking cultural
values grows in society. The anomie existing in the family institution directly
affects other.
Thepurpose of
thisstudy is to examine the terms called normlessness of societies or anomie in
the context of Qur'an with sociological concepts. Especially in the context of
parables, making interpretation, sampling and evaluation of the normlessness
expressed as social anomie or cultural schizophrenia in the Qur'anic sense. The
study was constructed in accordance with the historical documentation technique
of the qualitative method and the data obtained through indirect observation
was used systematically. In the same way, we will refer to the concept of
“destruction”(helak) by the expression of the Qur'an in responseto an anomaly,
anditseffect on iki people.Moreover,inthiswork, we will consider the causes of
the destruction of the tribe of Noah, the tribe of Aad, the tribe of Thamud,
the tribe of Lut in the Qur'an verses. We will also refer to the Qur'anic cases
and events leads to social anomalies, Qur’anic principles of society disposing
from the anomic behaviors, the common features of the anomic societies in the
Qur'an. We will give examples from the Qur'anic verses in accordance with the
subheadings under these headings.
Kur'an-ı Kerim insanoğlunun toplum
içerisinde belli bir düzen ve birliktelik içerisinde yaşamalarını sağlayan
ilkelere sahiptir. Bu ilkeler, insanın dünya ve ahiret mutluluğunu elde
etmelerine yardımcı olur. İnsanlar bu ilkeleri hayatlarında uyguladıkları
sürece toplumda düzen hakim olur. Buradan hareketle insanoğlu bu ilkelerden
uzaklaştıkça toplum düzeni bozulur ve anomiye sürüklenir. Bunun yanı sıra
sanayi devrimi sonucunda hızlı değişim ortaya çıkmaktadır ve insanlar hızlı
değişim ve gelişime insanlar ayak uyduramamaktadır. Bunun sonucunda birey ve
toplum kültürel değerler hususunda kendini boşlukta hissetmektedir. Bu hızlı
değişimin sonucu olarak aile kurumu görevini yerine getirememekte ve anomiye
düşmekte ve toplumu da beraberinde sürüklemektedir. 18. yy'dan sonra aile tipi
geleneksel tipten, modern aile tipine dönüşmektedir. Bu nedenle insanların aile
içerisindeki görevleri değişmektedir. Anne ve baba aile de rolünü tam
yapamamaktadır. Bu da çocuğun sosyalleşmesini engellemektedir. Toplumda
kültürel değerlerden yoksun bireyler yetişmektedir. Aile kurumunda varolan
anomi diğer kurumları da doğrudan etkilemektedir.
Bu çalışmanın amacı, toplumların
normsuzluğu veya anomi diye ifade edilen durumların Kur’an bağlamında sosyolojik
kavramlarla ele almaktır. Özellikle kıssalar bağlamında toplumsal anomi veya
kültürel şizofreni diye ifade edilen normsuzluğun Kur’an’i açıdan yorumlama,
örnekleme ve değerlendirmektir. Çalışma nitel yöntemin tarihsel dokümantasyon
tekniğine uygun olarak kurgulanmış ve dolaylı gözlem yoluyla elde edilen
veriler sistemleştirilerek kullanılmıştır. Aynı şekilde anomiye karşılık olarak
Kur'an'ın ifadesiyle helak kavramına, bunun insanlar üzerindeki etkisine
değineceğiz. Bununla birlikte çalışmamızda, Nuh Kavmi, Semud Kavmi, Firavun
Kavmi, Ad Kavmi, Lut Kavmi'nin helak
olmalarının sebeplerini Kur'an ayetleri çerçevesinde ele alacağız. Ayrıca, toplumsal anomiye götüren Kur'an'i durum ve
olaylar, Kur'an'daki anomik toplumların yapısındaki ortak özellikler, toplumun
anomik davranışlardan kurtulmasının Kur'an'i ilkelerine değineceğiz. Bu
başlıklar altında yer alan alt başlıklara uyumlu Kur'an ayetlerinden örnekler
vereceğiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Hakemli Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |
· JAD, bilgiyi genişletmek ve geliştirmek için tamamen Açık Erişim Dergi Politikasını kabul eder.
· Adres: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Esenboğa Yerleşkesi Çubuk/Ankara