Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Grup Aidiyetinin Tipik Özdeşimleri Bağlamında Bakara Suresinde ‘Yahudi Grup Dayanışması’

Yıl 2018, , 82 - 115, 15.02.2018
https://doi.org/10.46595/jad.375140

Öz

Yahudiler, Tanrı’nın
Hz.Musa ile yapmış olduğu ahitten dolayı kendilerini seçilmiş bir millet olarak
görürler.Bu seçilmişlik inancı grup dayanışmasının temelini oluşturur.Bu algı;
Yahudilerin her türlü baskı ve zorlama karşısında dini ve milli kimliklerini
korumalarında etkili olmuş ve onları diğer milletlerden ayrı kılmıştır.
Kur’an’ı Kerim’de, Bakara Suresi 47. Ayeti bu seçilmişliği ifade etmektedir. ‘
Ey İsrailoğulları! Size verdiğim nimetimi ve
sizi alemlere üstün kıldığımı hatırlayın.
’ İsrailoğullarının hangi açıdan
seçilmiş olduklarını anlamak çok önemlidir. Yahudiler, bu üstünlüğü ırksal
olarak anlamlandırsalar da 
İsrâiloğulları’nın; üstün kılınmasının sebebi, İslami kaynaklara göre;
onların kendi dönemlerinde küfür ve dalâlet içinde yaşayan milletlere karşı ilâhî
dini benimsemeleri, peygamberler atası olan Hz. İbrâhim’in soyundan gelmeleri
ve içlerinden birçok peygamber çıkması sebebiyle kazandıkları üstünlükleridir.
Nitekim Kur’an’ı Kerim’in Hucurat Suresi’nin 13. ayetinde üstünlüğün ancak
takva ile olacağı bildirilmiştir.Yine Bakara Suresinin 170. ayetinde de
belirtildiği gibi, Yahudilere,Allah’ın indirdiği dine ve bu dinin gereği olan
hükümlere uymaları istendiğinde, Onların kendi atalarının dinine bağlı
kalacaklarını söylemeleri de tipik bir grup aidiyetinin örneğidir. Çünkü
kendisini bir gruba ait hisseden bireyin tutumları; grubun kurallarını,
değerlerini ve inançlarını yansıtma eğilimi göstermektedir.

Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim. (Bölümlerdeki Ayet Mealleri Kur’an Yolu Türkçe Meal ve TefsirI’ den Alınmıştır).
  • ADAM, Baki. (1992).Yahudilerde Din ve Gelenek Üstüne, Ankara, İslami Araştırmalar Dergisi, c.6, s.1,ss. 45-47
  • ¬¬¬—.(1997).Yahudiliğin Hıristiyanlığa ve İslam’a Bakışı, Ankara İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.37,ss. 336
  • —. (2015).Dinler Tarihi: Yahudilik, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • AKPINAR, Ali. (2002).Günümüz İnsanının Kur’an’a Olan İhtiyacı, Diyanet İlmi Dergisi, c.38, s.3,Ss,124-124.
  • ALKAN, Necati. (1999).Günümüzde ve Gelecekte Psikolojik Harekât, Polis Bilimleri Dergisi, c.1, s.3,ss 85-90.
  • ALTUNTAŞ, H, Şahin, M. (2008). Kur’an’ı Kerim Meali, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • AYDIN, Mehmet. (2015).Dinler Tarihine Giriş, Ankara: Literatürk Yayınevi.
  • AYDIN, Nurullah.(2016).Dünya’da ve Türkiye’de Dinler-Irklar-Diller, İstanbul: Parola Yayınları.
  • BAYYİĞİT Mehmet. (2003).Kur'an Sosyolojisi Üzerine Denemeler, Ankara: Yediveren Yayınları.
  • BİLGİN, Nuri. (1999). Kollektif Kimlik, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • CİNOĞLU, Hüseyin. (2013).Kitle Psikolojisi, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, ss:9-10.
  • DEMİRCİ, Kürşat. (2016).Yahudilik ve Dini Çoğulculuk, İstanbul: Kitapevi Yayınları.
  • DURKHEİM, Emile. (1923).Dini Hayatın İbtidai Şekilleri,(Çev. H.Cahit Yalçın),İstanbul.
  • DURMUŞ, Zülfikar.(2003). Kur’an’ı Kerimde Sosyal Gruplar, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, s,3,ss, 18.
  • GİDDENS, Anthony. (2013). Sosyoloji, (Çev. Cemal Güzel),İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • GÖLCÜK, Şerafettin.(2000).Din ve Toplum, İstanbul: Esra Yayınları.
  • GÜNAY, Ünver. (2001). Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • GÜNGÖR, Özcan. (2007). Kur’an’da Sosyal Bütünleşme, Diyanet İlmi Dergi, s. 2, c.43. Ankara.
  • —. (2016a).Din Psikolojisi Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.
  • —. (2016). Toplumsal Değişme ve Din Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.
  • GÜRKAN, Salime Leyla (2013) Yahudilik, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c.43, ss,189,Ankara: TDV Yayınları.
  • —.(2005).Kur’an’a Göre Seçilmişlik Kavramıve İsrailoğulları’nın Seçilmişliği Meselesi, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi, s.13, ss.35-36.
  • İbn Haldun. ( 1982).Mukaddime, (Çev. Süleyman Uludağ), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • HARMAN, Ömer Faruk. (2013).Yaşayan Dünya Dinleri, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • HOCA, Kemal. (1990).Günümüz Din ve Fikir Hareketleri Ansiklopedisi, İstanbul: Risale Yayınları.
  • HOGG, M, Vaughan, G. (2005).Social Psychology, (Çev. İ.Yıldız, A.Gelmez), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İNCEOĞLU, Metin. (2000).Tutum-Algı-İletişim, 3.Baskı, Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • KAĞITÇIBAŞI, Ç, Cemalcılar, Z.(2016).Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • KARAMAN, H vd. (2012).Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • KIRCA, Celal. (2012). Kur’an ve Modern Bilim, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 15, ss. 17.
  • KOŞTAŞ, Münir. (1987). Sosyalleşme, A.Ü.İ.F Dergisi, c.XXIX, Ankara.
  • KUTUP, Seyyid. (2001).Fi Zılali’l Kur’an, İstanbul: Hikmet Yayınları.
  • LE BON, Gustave. (1997).Kitleler Psikolojisi, Çev. Yunus Ender, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • MEVDUDİ. (2013).Tefhimu’l Kur’an, Çev. Durmuş Bulgur, Ankara: Yediveren Kitap Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Y. Nuri. (1993).Kur’an’ın Temel Kavramları, İstanbul: Yeni Boyut Yayınları.
  • RAHMAN, Fazlur. (1994). Major Themes of The Qur’an, Bıblıotheca Islamıca, Minneapolis.
  • SEYYAR, Ali. (2004). Davranış Bilimleri Terimleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • SEZEN, Yümni. (1994). İslam Sosyolojisine Giriş, İstanbul: Turan Kültür Vakfı Yayıncılık
  • —. (2004). İslam’ın Sosyolojik Yorumu, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • SİLAH, Mehmet. (2005).Sosyal Psikoloji-Davranış Bilimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ŞERİF, Muzaffer. (1985).The Psycology of Social Norms,(Çev. İsmail Sandıkçıoğlu), İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • TASLAMAN, Caner. (2011). Kur’ani-Bilimsel-Teoloji, Bilimsel-Kur’ani-Teoloji ve Kur’ani-Ahenksel-Teoloji:Astronomi(http://www.canertaslaman.com/wp-content/uploads/2011/10/caner_taslaman_makale_kuran_ve_bilim.pdf) (Erişim T.25.07.17)
  • TAZEGÜN, Yusuf. (2014).Kuran’da Sosyal İlişkiler, Ehl-i Beyt Âlimleri Derneği, (http://www.ehlibeytalimleri.com/kuran-da-sosyal-iliskiler_d7023.html) (Erişim T. 28.07.2017)
  • UYGUN, Oktay. (2008).İbn Haldun’un Toplum ve Devlet Kuramı, Ankara: Oniki Levha Yayıncılık.
  • YAMAN, Kurtca.(2016). Kur’an Kıssalarında Toplum Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi: OMÜ, Samsun.
  • YAZIR, Elmalılı M. Hamdi. (2016).Hak Dini Kur’an Dili, c. 1, İstanbul: Hisar Yayınları.

Jews as a Typical Example For Group Solidarity in Surat Al Baqara in The Qur’an

Yıl 2018, , 82 - 115, 15.02.2018
https://doi.org/10.46595/jad.375140

Öz

The Jews regard
themselves as a chosen nation for the sake of God's doing with the Prophet
Musa. This selection is the foundation of belief in group solidarity. It was
influential in protecting the Jews' religious and national identity in the face
of all kinds of oppression and coercion, and by this acceptance they were
separated from other nations. Surah al-Baqara (verse 47) in the Holy Quran, refers
to this being chosen:



“ O Children of Israel!
Call to mind the (special) favour which I bestowed upon you, and that I
preferred you to all other (for My Message). " It is very important to
understand that the fact that in which way the Israelites were chosen.
Eventhough they (Jews) interpreted this favour as racial superiority over the
other nations in the world, it is because that, according to Islamic texts,
they adapted the divine religion against the nations who have lived in
profanity and perversion in their own times, and Prophet Abraham, the fathers
of other prophets who come from the same line with him came among them, also
many other prophets came among among them. When they are asked to obey Jehuda's
religion which Allah has sent down, and the provisions of this religion, (
al-Baqara 2: 170 ) it is also an example of a typical group affiliation that
they will adhere to the religion of their own ancestors. Because the attitudes
of the individual in the sense of belonging to a group; they tend to reflect
the group's rules, values and beliefs. Solidarity between individuals belonging
to Judaism, which is both religious and racial, is strong because of the
abundance of resources it feeds on.

Kaynakça

  • Kur’an-ı Kerim. (Bölümlerdeki Ayet Mealleri Kur’an Yolu Türkçe Meal ve TefsirI’ den Alınmıştır).
  • ADAM, Baki. (1992).Yahudilerde Din ve Gelenek Üstüne, Ankara, İslami Araştırmalar Dergisi, c.6, s.1,ss. 45-47
  • ¬¬¬—.(1997).Yahudiliğin Hıristiyanlığa ve İslam’a Bakışı, Ankara İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.37,ss. 336
  • —. (2015).Dinler Tarihi: Yahudilik, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • AKPINAR, Ali. (2002).Günümüz İnsanının Kur’an’a Olan İhtiyacı, Diyanet İlmi Dergisi, c.38, s.3,Ss,124-124.
  • ALKAN, Necati. (1999).Günümüzde ve Gelecekte Psikolojik Harekât, Polis Bilimleri Dergisi, c.1, s.3,ss 85-90.
  • ALTUNTAŞ, H, Şahin, M. (2008). Kur’an’ı Kerim Meali, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • AYDIN, Mehmet. (2015).Dinler Tarihine Giriş, Ankara: Literatürk Yayınevi.
  • AYDIN, Nurullah.(2016).Dünya’da ve Türkiye’de Dinler-Irklar-Diller, İstanbul: Parola Yayınları.
  • BAYYİĞİT Mehmet. (2003).Kur'an Sosyolojisi Üzerine Denemeler, Ankara: Yediveren Yayınları.
  • BİLGİN, Nuri. (1999). Kollektif Kimlik, İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • CİNOĞLU, Hüseyin. (2013).Kitle Psikolojisi, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, ss:9-10.
  • DEMİRCİ, Kürşat. (2016).Yahudilik ve Dini Çoğulculuk, İstanbul: Kitapevi Yayınları.
  • DURKHEİM, Emile. (1923).Dini Hayatın İbtidai Şekilleri,(Çev. H.Cahit Yalçın),İstanbul.
  • DURMUŞ, Zülfikar.(2003). Kur’an’ı Kerimde Sosyal Gruplar, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, s,3,ss, 18.
  • GİDDENS, Anthony. (2013). Sosyoloji, (Çev. Cemal Güzel),İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • GÖLCÜK, Şerafettin.(2000).Din ve Toplum, İstanbul: Esra Yayınları.
  • GÜNAY, Ünver. (2001). Din Sosyolojisi, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • GÜNGÖR, Özcan. (2007). Kur’an’da Sosyal Bütünleşme, Diyanet İlmi Dergi, s. 2, c.43. Ankara.
  • —. (2016a).Din Psikolojisi Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.
  • —. (2016). Toplumsal Değişme ve Din Ders Notları (Basılmamış), AYBÜ İslami İlimler Bölümü, Ankara.
  • GÜRKAN, Salime Leyla (2013) Yahudilik, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, c.43, ss,189,Ankara: TDV Yayınları.
  • —.(2005).Kur’an’a Göre Seçilmişlik Kavramıve İsrailoğulları’nın Seçilmişliği Meselesi, İstanbul: İslam Araştırmaları Dergisi, s.13, ss.35-36.
  • İbn Haldun. ( 1982).Mukaddime, (Çev. Süleyman Uludağ), İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • HARMAN, Ömer Faruk. (2013).Yaşayan Dünya Dinleri, Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • HOCA, Kemal. (1990).Günümüz Din ve Fikir Hareketleri Ansiklopedisi, İstanbul: Risale Yayınları.
  • HOGG, M, Vaughan, G. (2005).Social Psychology, (Çev. İ.Yıldız, A.Gelmez), Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İNCEOĞLU, Metin. (2000).Tutum-Algı-İletişim, 3.Baskı, Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • KAĞITÇIBAŞI, Ç, Cemalcılar, Z.(2016).Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • KARAMAN, H vd. (2012).Kur’an Yolu Türkçe Meal ve Tefsir, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • KIRCA, Celal. (2012). Kur’an ve Modern Bilim, Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 15, ss. 17.
  • KOŞTAŞ, Münir. (1987). Sosyalleşme, A.Ü.İ.F Dergisi, c.XXIX, Ankara.
  • KUTUP, Seyyid. (2001).Fi Zılali’l Kur’an, İstanbul: Hikmet Yayınları.
  • LE BON, Gustave. (1997).Kitleler Psikolojisi, Çev. Yunus Ender, İstanbul: Hayat Yayıncılık.
  • MEVDUDİ. (2013).Tefhimu’l Kur’an, Çev. Durmuş Bulgur, Ankara: Yediveren Kitap Yayınları.
  • ÖZTÜRK, Y. Nuri. (1993).Kur’an’ın Temel Kavramları, İstanbul: Yeni Boyut Yayınları.
  • RAHMAN, Fazlur. (1994). Major Themes of The Qur’an, Bıblıotheca Islamıca, Minneapolis.
  • SEYYAR, Ali. (2004). Davranış Bilimleri Terimleri, İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • SEZEN, Yümni. (1994). İslam Sosyolojisine Giriş, İstanbul: Turan Kültür Vakfı Yayıncılık
  • —. (2004). İslam’ın Sosyolojik Yorumu, İstanbul: İz Yayıncılık.
  • SİLAH, Mehmet. (2005).Sosyal Psikoloji-Davranış Bilimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • ŞERİF, Muzaffer. (1985).The Psycology of Social Norms,(Çev. İsmail Sandıkçıoğlu), İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • TASLAMAN, Caner. (2011). Kur’ani-Bilimsel-Teoloji, Bilimsel-Kur’ani-Teoloji ve Kur’ani-Ahenksel-Teoloji:Astronomi(http://www.canertaslaman.com/wp-content/uploads/2011/10/caner_taslaman_makale_kuran_ve_bilim.pdf) (Erişim T.25.07.17)
  • TAZEGÜN, Yusuf. (2014).Kuran’da Sosyal İlişkiler, Ehl-i Beyt Âlimleri Derneği, (http://www.ehlibeytalimleri.com/kuran-da-sosyal-iliskiler_d7023.html) (Erişim T. 28.07.2017)
  • UYGUN, Oktay. (2008).İbn Haldun’un Toplum ve Devlet Kuramı, Ankara: Oniki Levha Yayıncılık.
  • YAMAN, Kurtca.(2016). Kur’an Kıssalarında Toplum Özellikleri, Yüksek Lisans Tezi: OMÜ, Samsun.
  • YAZIR, Elmalılı M. Hamdi. (2016).Hak Dini Kur’an Dili, c. 1, İstanbul: Hisar Yayınları.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Hakemli Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Kip

Yayımlanma Tarihi 15 Şubat 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018

Kaynak Göster

ISNAD Kip, Ayşegül. “Grup Aidiyetinin Tipik Özdeşimleri Bağlamında Bakara Suresinde ‘Yahudi Grup Dayanışması’”. Journal of Analytic Divinity 2/1 (Şubat 2018), 82-115. https://doi.org/10.46595/jad.375140.

· JAD, bilgiyi genişletmek ve geliştirmek için tamamen Açık Erişim Dergi Politikasını kabul eder.

· Adres: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Esenboğa Yerleşkesi Çubuk/Ankara